פרק ד. הסברים למילוי טופס 1301 ונספחיו לשנת 2021 חלק א – פרטים כלליים

חלק א – פרטים כלליים

בחלק א׳ הינך נדרש לסמן x במקומות המתאימים.
בדוח המשודר דרך האינטרנט (”דוח מקוון״) חובה למלא את החלקים לידם מצוינת כוכבית. יש לציין במשבצות המתאימות בפרק זה האם הדוח המוגש הוא על הכנסות ׳בן הזוג הרשום׳ בלבד, או גם על הכנסות בן זוגו, האם בן הזוג מגיש דוח בנפרד, האם לבני זוג מקור הכנסה משותף , האם בן הזוג עזר בהשגת ההכנסה ועוד.

1. בני זוג נשואים

הדוח הוא על:
_ הכנסותי והכנסות בן/בת זוגי
_ הכנסותי בלבד
_ אני מגיש דוח לשנת מס זו למרות שאיני חייב – בקשה להחזר מס
_ בן/בת זוגי מגיש דוח נפרד – מצ"ב הדוח/הצהרה של בן/בת זוגי
_ אין הכנסה לבן/בת זוגי
_ בן/בת זוגי עזר לי בהשגת ההכנסה

׳בן הזוג הרשום׳ ייחשב כמגיש הדוח. אם יש הכנסות לשני בני הזוג, יש לכלול אותן בדוח.
ההכנסות מיגיעה אישית, השייכות ל׳בן הזוג הרשום׳, יירשמו בטופס 1301 תחת הכותרת ׳בן הזוג הרשום׳ (בטור הימני), בהתייחס לזהותו של ׳בן הזוג הרשום׳. הכנסות מיגיעה אישית, השייכות לבן הזוג שאינו ׳בן הזוג הרשום׳, יירשמו תחת הכותרות ׳בן/בת הזוג׳ (בטור השמאלי). גם ניכויים וזיכויים, הניתנים לשני בני הזוג, יירשמו כך. הכנסות מרכוש משותף לשני בני הזוג יירשמו בטור הימני תחת הכותרת ׳הכנסות שני בני הזוג׳ (ראה הסבר בחלקים ד׳-ה׳ להלן).
”הכנסות מרכוש משותף״ הן הכנסות מרכוש שלא היה בידי מי מבני הזוג שנה לפני הנישואים או שהתקבלו בירושה. הכנסות שאינן מרכוש משותף כאמור יירשמו אצל בן הזוג שהוא בעל ההכנסה.
בדברי ההסבר למילוי הדוח, במקום שרשום ׳בן זוג׳ הכוונה לבן או בת הזוג של ׳בן הזוג הרשום׳. בדברי ההסבר או בדוגמאות כל מקום הנוקט לשון זכר, הכוונה גם לנקבה.

2. בן הזוג הרשום – מקור הכנסה משותף

”מקור הכנסה משותף״ לבני הזוג: לא _ אם כן:
_ עמדתי בתנאי סעיף 66(ד) לפקודה
_ לא עמדתי בתנאי סעיף 66(ד) לפקודה

בני זוג נשואים, המקיימים משק בית משותף, רשאים לבחור מי משניהם יהיה ׳בן הזוג הרשום׳ עם פתיחת התיק במס הכנסה או עד שלושה חודשים לפני תחילת שנת המס. הכנסות בני הזוג ייראו, לעניין מס הכנסה, כהכנסת בן הזוג הרשום והיא תחויב על שמו.

למרות זאת, ניתן לבקש חישוב נפרד של המס על הכנסות בני הזוג בתנאים המפורטים בחוק, ראה דברי הסבר בנושא בתחילת פרק זה.

כאשר מקור ההכנסה של בן זוג תלוי במקור ההכנסה של בן הזוג השני, הרי לבני הזוג "מקור הכנסה משותף". במצב זה, הזכאות לחישוב נפרד מצריכה עמידה בתנאים המצטברים הנוספים הבאים:

(1) יגיעתו האישית של כל אחד מבני הזוג נדרשת לייצור ההכנסה ממקור ההכנסה המשותף;
(2) כל אחד מבני הזוג מקבל הכנסה התואמת את תרומתו לייצור ההכנסה ממקור ההכנסה המשותף ועומדת ביחס ישיר לתרומתו לייצור ההכנסה כאמור;
(3) אם ההכנסה מופקת בבית המגורים של בני הזוג בית המגורים משמש, דרך קבע, את מקור ההכנסה המשותף ומרבית פעילות מקור ההכנסה האמור נעשית בבית המגורים;

ככלל, במקרים בהם נערך לבני זוג חישוב מס נפרד, תיוחס ההכנסה שאינה מיגיעה אישית של שני בני הזוג, על-שם בן הזוג, שהכנסתו החייבת מיגיעה אישית גבוהה יותר.
אולם, אם ההכנסה מרכוש נובעת מנכס שהיה בבעלות אחד מבני הזוג שנה לפני הנישואים, או שהוא קיבל את הרכוש בירושה בתקופת הנישואים, היא תחויב על שם אותו בן זוג, אם הוא מבקש זאת, ותצטרף להכנסותיו האחרות, אם יש כאלה.

בני הזוג רשאים להגיש יחד בקשה בכתב לפקיד השומה לשינוי ׳בן הזוג הרשום׳, לפחות שלושה חודשים לפני תחילת שנת מס כלשהי ובתנאי שהכנסתו של ׳בן הזוג הרשום׳ בשנת המס שקדמה לשנה בה הוגשה הבקשה הייתה לפחות רבע מהכנסתו של בן הזוג. בני הזוג לא יוכלו לשנות את בחירתם זו במשך 5 שנות מס. אם בחרו כאמור, פקיד השומה רשאי לקבוע ׳בן זוג רשום׳ לשנת מס בה הייתה הכנסתו של ׳בן הזוג הרשום׳ על-פי בחירת בני הזוג, פחותה מרבע מהכנסת בן זוגו.

3. אני /בן זוגי עולה חדש, תושב חוזר ותיק, תושב חוזר

אני/בן זוגי
_ עולה חדש
_ תושב חוזר ותיק
_ תושב חוזר וחלות על הכנסותי מחו״ל הקלות במס

אם הינך זכאי להקלות במס על הכנסותיך מחו"ל מכוח היותך או בן זוגך עולה חדש, תושב חוזר ותיק או תושב חוזר, סמן X במשבצת המתאימה ואוסף בסוף השורה את תאריך ההגעה לארץ.

4. נכס בחו״ל

_ בשנת המס היו לי, לבן/בת זוגי או לילדיי שטרם מלאו להם 18, נכס/ים בחו"ל בשווי של 1,917,000 ש"ח או יותר
אם היה לך בשנת המס נכס בחו״ל בשווי 1,917,000 ₪ או יותר, ציין עובדה זו במשבצת המתאימה.

5. בעלי הכנסה חייבת העולה על 647,640 ש"ח

_ בשנת המס היתה לי או לבן/בת זוגי הכנסה חייבת כהגדרתה בסעיף 121ב(ה) לפקודה העולה על 647,640 ש״ח
אם היה לך או לבן זוגך ההכנסה חייבת העולה על 647,640 ש"ח בשנה, ציין עובדה זו במשבצת המתאימה.

6. מחזור מכירת מניירות ערך הנסחרים בבורסה

_ בשנת המס היה לי, או לבן/בת זוגי מחזור מכירות מניירות ערך הנסחרים בבורסה שאינו פטור ממס העולה על 2,583,000 ש״ח
אם היה לך או לבן זוגך מחזור ממכירת ניירות ערך הנסחרים בבורסה שאינו פטור ממס העולה על 2,583,000 ש"ח בשנה, ציין עובדה זו במשבצת המתאימה.

7. אם בשנת המס היו לך הכנסות מפעילות באינטרנט (מסחר, שיווק, פרסום וכד'), סמן בהתאם.

_ בשנת המס היו לי הכנסות מפעילות באינטרנט (מסחר, שיווק, פרסום וכד‘)

8. בחירה בהחלת חוק אנרגיות מתחדשות

_ בשנת המס היו לי הכנסות בהתאם לחוק אנרגיות מתחדשות
יחיד שבחר להחיל על עצמו את הוראות חוק לעידוד השקעה באנרגיות מתחדשות (הטבות מס בשל הפקת חשמל מאנרגיה מתחדשת) התשע"ז 2016 -יציין זאת במשבצת המתאימה.

9. הכנסות מטבע וירטואלי

בשנת המס היו לי הכנסות ממימוש מטבע וירטואלי לרבות המרה למטבעות אחרים.
תושב ישראל שמימש מטבעות וירטואליים כגון ביטקוין יציין זאת בפרטים הכלליים ויצרף נספח לרווח הון.

10. עיוור או נכה

אחד מבני הזוג עיוור או נכה לפי סעיף 9(5) לפקודה בשנת המס
נישום שהוא או בן זוגו עיוור או נכה לפי סעיף 9(5) לפקודה בשנת המס ויש בידו אישור מפקיד השומה, יציין זאת במשבצת המתאימה.

11. העברת כספים לחו"ל

_ העברתי במשך 12 חודשים כספים אל מחוץ לישראל בסכום כולל של 500,000 ₪ או יותר
מי שהעביר אל מחוץ לישראל סכום כולל של 500,000 ש"ח או יותר במהלך 12 חודשים, חייב להגיש דוח לגבי שתי שנות מס, בשנה בה העביר את הסכום או חלקו לראשונה ובשנה לאחריה.

12. תשלומים לקופת גמל, לקרן השתלמות ולפרמיה בגין אובדן כושר עבודה

_ מצ"ב נספח לחישוב ההכנסה בגין תשלומים עודפים של מעביד לקרן השתלמות וקופ"ג (טופס 134)
שכיר שעבד ביותר ממקום עבודה אחד ואשר הופרש עבורו במצטבר לקופת גמל ולקרן השתלמות מעל התקרות הנקובות בחוק וכן שכיר המבקש ניכוי בשל תשלומיו לביטוח מפני אבדן כושר עבודה, יצרף חישוב על התשלומים העודפים על גבי טופס 134. בעת שידור דוח מקוון באינטרנט או בסימולטור המס, ניתן לבצע את חישוב התשלומים העודפים לקופת הגמל או לקרן ההשתלמות הנזקפים כהכנסה.

ראה הסברים בסעיף 3 לדוח (סכומים לקופת גמל וקרן השתלמות מעל לתקרה)

13. תושב חוץ החייב בהגשת דוח בשל מספר ימי שהייה בישראל

_ אינני תושב ישראל אך מתקיימת לגבי ״חזקת ימי שהייה בישראל״ הנסתרת על-ידי ואני חייב בהגשת דוח לפי סעיף 131(5ה) לפקודה. מצ״ב טופס 1348
מי שרואה עצמו תושב/ת חוץ, ומספר ימי השהייה שלו בישראל בשנת המס עמדו על 183 ימים או יותר, או אם שהה בישראל בשנת המס 30 יום או יותר וסך תקופת שהייתו בשנת המס ובשנתיים שקדמו לה יחד היא 425 ימים או יותר, חייב בהגשת דוח המפרט את העובדות עליהן מבוססת טענתו בלבד, תוך צירוף טופס 1348 וכל המסמכים והעובדות שעליהם מבוססת טענתו שהוא תושב חוץ. הדוח שיוגש על ידך כתושב חוץ יכלול את ההכנסה החייבת בשנת המס.
הוראה זו לא תחל לגבי :
א. בן זוגו וילדיו של יחיד כאמור
ב. משרד האוצר קבע שלא יראו אותו כתושב ישראל בתקנות מ"ה (קביעת יחידים שיראו אותם כתושבי ישראל וקביעת יחידים שלא יראו אותם כתושבי ישראל) התשס"ו 2016.
ג. עובד זר כהגדרתו בסעיף 48א'.

14. יוצר בנאמנות

_ הנני יוצר/נהנה בנאמנות, בר-שומה ובר-חיוב. דוח זה כולל את הכנסותי ואת הכנסות הנאמנות (מצ"ב טופס 151ח). מצ"ב גם טופס 148 בשנת המס הראשונה בה מוגש הדוח על הכנסות הנאמנות.
_ הנני נהנה בנאמנות שחלה עליו חובת דיווח לפי סעיף 131(א)(5ב)(7) לפקודה – תושב ישראל שמלאו לו 25 שנה ושווי נכסי הנאמנות עולה על 500,000 ₪. (מצ"ב גם טופס 148 בשנת המס הראשונה בה מוגש הדוח על הכנסות הנאמנות)
_ הנני נהנה בנאמנות שההכנסות שחולקו לי מהנאמנות כלולות בדוח זה (מצ"ב העתק טופס 142)
_ הנני נהנה בנאמנות שממנה היו לי חלוקות (פטורות/חייבות) בשנת המס כהגדרתן בסעיף 75ג, הרשומות בדוח זה בשדה 271

ככלל, נאמן בנאמנות חייב בהגשת דוח על הכנסות הנאמנות על גבי טופס 1327 .עם זאת, במקרים מסוימים מוגש דוח במקום דוח הנאמנות, וזאת כאשר יוצר הנאמנות יבחר לדווח על הכנסות הנאמנות כאמור מטה.
נישום שהוא או בן זוגו יוצר/נהנה בנאמנות, בר שומה ובר חיוב יכלול את הכנסות הנאמנות בדוח זה, ויציין זאת במשבצת המתאימה ויצרף טופס 151ח. כמו כן, בשנת המס הראשונה בה מוגש דוח על הכנסות הנאמנות, יש לצרף טופס 148 – הודעה על ייחוס הכנסות ליוצר בנאמנת תושבי ישראל או על ייחוס לנהנה בנאמנות לפי צוואה. נישום שהוא נהנה בנאמנות אשר בחר כי ההכנסות מהנאמנות יכללו בדוח זה, יצרפן לדוח, יציין זאת במשבצת המתאימה ויצרף טופס 142. במקרה זה יוגש דוח הנאמנות גם על-ידי הנאמן.
נישום שהוא נהנה בנאמנות אשר היו לו בשנת המס חלוקות פטורות או חלוקות חייבות יציין זאת במשבצת המתאימה וירשום את סכום החלוקות בשדה 271 בחלק יא.
תושב ישראל שמלאו לו 25 שנה ויודע שהוא נהנה מנאמנות ששווי נכסיה בסוף שנת המס הוא לפחות 500,000 ש"ח ,יסמן זאת כאן.

15. שותפות נפט

_ הנני מחזיק זכאי בשותפות נפט ביום 31.12.2021 ודיווחתי על חלקי בהכנסות השותפות.
_ בשנת המס מכרתי יחידות השתתפות בשותפות נפט

הוראות לעניין מחזיק ביחידות השתתפות בשותפות נפט. (תקנות מס הכנסה (כללים לחישוב המס בשל החזקה ומכירה של יחידת השתתפות בשותפות לחיפושי נפט), התשמ"ט – 1988).

אם הינך מחזיק ביחידת השתתפות עליך לדווח בדוח השנתי כמפורט להלן:

1. מקרה בו החזקת ביחידות ההשתתפות בתום יום ה-31 בדצמבר של שנת המס או בתום יום מחיקת היחידה מהמסחר בבורסה (להלן "מחזיק זכאי") ובמועד הגשת הדוח השנתי פקיד השומה למפעלים גדולים הנפיק לשותפות הנפט תעודה, לרבות תעודה זמנית לצורך חישוב הרווח (הניכוי) למחזיק זכאי בשל החזקת יחידה (להלן: "התעודה"), עליך:
א. לסמן בסעיף זה.
ב. לצרף אישור מאת המנכה חבר הבורסה (לדוגמא בנק) על החזקתיך ביחידות ההשתתפות בתום שנת המס.
ג. לצרף את התעודה.
ד. למלא טופס 858י על בסיס התעודה והאישור על החזקותיך, ולצרפו לדוח השנתי.
ה. לכלול בדוח השנתי את חלקך בהכנסות, בהפסדים, במס ששולם על חשבון, ותרומות של שותפות הנפט, בהתאם לדיווחים שלך בטופס 858י המצורף.
ו. יובהר, כי הדיווחים בדוח השנתי הם בהתאם לחלקך בהכנסות/הפסדים במס אשר מדווחים. אין לכלול בדוח השנתי את חלקך בחלוקת רווחים משותפות הנפט. יש לשמור את האישור על חלוקת רווחים לצורך השוואת הון ולצורך חישוב רווח/הפסד הון במכירת יחידות ההשתתפות בשותפות הנפט.

חריג – חלוקת רווחים משותפות הנפט בתום השנה ("ביום הקובע"/"יום האקס" שהוא 31/12) ממנה נוכה מס במקור ליחידים (לרוב מס בשיעור קרוב ל-%100). במקרה כזה יש לכלול רק את המס שנוכה במסגרת הדיווח על חלקך במס בטופס 858י, ללא הרווחים שחולקו. יש להקפיד להוסיף את ניכוי המס לאותה שנת מס מדווחת. כלומר, אישור של ניכוי מס במקור מחלוקת רווחי שותפות הנפט לשנת מס 2021 יירשם בתנאי שתדווח בטופס 858י על חלקך בהכנסות שותפות הנפט בהתאם לסכום בתעודה. יובהר, כי אם טרם קיבלת תעודה אין לכלול את המס בשדה 040 .מכיוון שבדרך כלל, אישור ניכוי המס ניתן לנישום מהבנק זמן רב לפני הנפקת התעודה, אין לדרוש את ניכוי המס ויש להמתין עם אותו אישור עד למועד הנפקת התעודה ואז לדווח על חלקך בהכנסות , בהפסדים ובמס משותפות הנפט. אין לרשום את המס שנוכה במקור ישירות בטופס 1301, אלה רק באמצעות טופס 858י.

2. במקרה בו הינך מחזיק זכאי, אך במועד הגשת הדוח, פקיד השומה עדיין לא הנפיק לשותפות הנפט תעודה בגין שנת המס: עליך להשלים את הדיווח לשנת המס מיד עם הנפקת התעודה. כמו כן עליך לפעול כאמור בסעיפים קטנים א-ו' שבסעיף 1 לעיל.

דוגמא לדיווח של מחזיק זכאי (שאינו בעל מניות מהותי*) ביחידות השתתפות :

* בעל מניות מהותי כהגדרתו בסעיף 88 (לפקודה) – מי שמחזיק ב-10% לפחות מסוג כלשהו של אמצעי השליטה בשותפות הנפט.
בהתאם לאישור שקיבלת מהבנק, הינך מחזיק ביום 31/12/2021 100,000 יחידות השתתפות של שותפות הנפט הקידוח המנצח בע"מ. הדיווחים יירשמו בטופסי 858י, 1324 ,1301.
להלן הנתונים מתוך תעודת ההשתתפות הזמנית של שותפות הנפט לשנת מס 2021:
ההכנסה החייבת מעסק לצורכי מס 1,000,000,000 ש"ח (0.65 ליחידה אחת), ריבית מניירות ערך סחירים בארץ 7,000,000 ש"ח (0.005 ליחידה אחת),
ריבית מניירות ערך סחירים בחו"ל 54,000,000 ש"ח (0.035 ליחידה אחת), הכנסה מדיבידנד 30,000,000 (0.02 ליחידה אחת), מס ששולם על חשבון המס שחייבים בו מחזיקים זכאים שהם יחידים 450,000,000 (0.3 ליחידה אחת), זיכוי ממס זר ששולם בחו"ל על הכנסות מריבית בחו"ל 4,500,00 ש"ח (0.004 ליחידה אחת),
פתרון לדוגמא:
יש לרשום בטופס 858י את חישוב חלקו של מחזיק ביחידת השותפות:
חלק 2.1 לטופס

מקור הכנסהשיעור המססכום ההכנסה ליחידת
השתתפות אחת
כמות יחידות השתתפות המוחזקות על ידך בתום שנת המסחלקך בהכנסה
עסקמס שולי0.65100,00065,000
שדה (167/205/307)
ריבית25%0.005100,000500
שדה (157,257,357)
דיבידנד25%0.02100,0002,000
שדה (141,241,341)


חלק 2.2 לטופס
רשום הכנסה מריבית בשיעור 25% בסך 3.5 ש״ח להעברה לשדה 157/257/357 לטופס 1301 ולשדה 457 בטופס 1324. חלקך במס בסך 400 ש״ח לשדה 417 בטופס 1324.

חלק 2.3 לטופס

סכום המס/תרומות
ליחידת השתתפות אחת
כמות יחידות השתתפות המוחזקות על ידך בתום שנת המסחלקך במס/תרומות
מס0.3100,00030,000 שדה (040)

להלן הרישומים בטופס 1324 – נספח ד', הכנסות מחו"ל והמס ששולם עליהן :
בחלק הכנסות חייבות בשיעורי מס מיוחדים:
הכנסה מני"ע מפקדונות ומתוכניות חיסכון הפרשי הצמדה דמי ניכיון – מס בשיעור 25% – שדה 457 3,500 ש"ח.
מס ששולם מחוץ לישראל שדה 417 – 400 ש"ח (100,000 * 0.004)
להלן הרישומים בטופס 1301 – דוח שנתי ליחיד:
בחלק א – פרטים כלליים יש לסמן "הנני מחזיק זכאי בשותפות נפט ביום 31.12.2021 ודיווחתי על חלקי בהכנסות השותפות".
בחלק ד – הכנסות חייבות בשיעורי מס רגילים בסעיף 12 הכנסות אחרות שאינן מיגיעה אישית יש לפרט, מיחידות השתתפות בשותפות נפט בקידוח המנצח בע"מ בשדה 167 יש לרשום 65,000.
בחלק ה – הכנסות חייבות בשיעורי מס מיוחדים:
בסעיף 16 ריבית על ניירות ערך, ריבית מקופת גמל- מס בשיעור שלא יעלה על 25% בשדה 157, יש לרשום 4,000 (3,500 + 500).
בסעיף 18 דיבידנד ורווח ממניות הניתנות לפדיון (החלק החייב בשיעור זה) – מס בשיעור של 25% בשדה 141, יש לרשום 2,000.
בחלק ט – הכנסות חו"ל, בסעיף 39 סה"כ הכנסות חו"ל בשדה 290 ,יש לרשום 3,500.
בחלק טו – מחזור למקדמות, ניכויים במקור, מס שבח בסעיף 83 בשדה 040 ,יש לרשום 30,000.

3. במקרה בו מכרת בשנת המס יחידות השתתפות המידע יוצג בטופס 867א+ב עם סימן קיומן של מכירות של יחידות ההשתתפות בשותפות.
עליך לפעול כדלקמן:

1) סמן בדוח 1301 בחלק א שבשנת המס מכרתי יחידות השתתפות בשותפות נפט.
2) למלא חלק ב של טופס 858י ולצרף לדוח השנתי.
3) לכלול בדוח השנתי את רווח ההון בנספח 1399י סמל עסקה 54, והמס שנוכה, בשדה 040 ,בהתאם לדיווחים שלך בטופס 858י המצורף.
4) הרווח ממכירת יחידת ההשתתפות מוצג בטופס 867א+ב בנפרד מכלל הרווחים מניירות ערך סחירים. מחזור המכירות כלול במחזור המכירות של כלל ניירות הערך. עליך לנטרל את המחזור מיחידת ההשתתפות ולרשום את הסכום בדוח השנתי בשדה 056 במקום בשדה 256. יש לצרף בגין מכירה זו את אישור המכירה עם כל פרטי המכירה מאת חבר הבורסה (לדוגמא בנק). יש לצרף את כלל האישורים בגין חלוקת הרווחים בכל תקופת אחזקת היחידה. החל משנת מס 2017 חלוקת הרווחים נכללים בתעודה וניתן להיעזר בהם למילוי נתון זה.

במקרה בו מכירת יחידת ההשתתפות מהווה הכנסה מעסק עליך לדווח על הרווח ממכירת היחידה בשדה 170/150 בדוח השנתי. (במקרה של הפסד יש לקזז בהתאם להוראות סעיף 28 לפקודה). במקרה בו מכרת יחידות השתתפות וחבר הבורסה חישב כי נוצר הפסד הון ממכירתן, הפסד זה יהיה כלול בטופס 867 א+ב בסעיף "הפסדים ברי קיזוז". עליך לנטרל הפסד זה מיתר ההפסדים וכן לחשב את רווח ההון/ההפסד ממכירה זו בחלק ב שבטופס 858י.

דוגמא למכירה של 100,000 יחידות בשותפות נפט הקידוח המנצח:

בהתאם לאישור שקיבלת מהבנק בגין מכירת יחידות השתתפות בשותפות נפט (המכירה היא על ידי מי שאינו בעל מניות מהותי). המכירה ביום 20/12/2021 תמורת 970,500 ₪. עמלות ודמי ניהול בגין המכירה 500 ש"ח.
רכישה ביום 1/1/2015 בעלות של 500,000 ₪. הכנסות השותפות שכללת בדוחות בשנים קודמות 100,000 ש"ח. חלקך במס ששילמה השותפות ושכללת בדוח על הכנסתך בשנים קודמות 40,000 ₪. רווחים שחולקו לך בשנים קודמות 200,000 ₪ בהתאם לאישורים (אישורים מהבנקים ו/או מתעודות למחזיק זכאי). בהתאם לאישור מהבנק העלות המתואמת של יחידות שנמכרו היא 570,000 ש"ח רווח ההון הריאלי הוא 400,000 (570,000 -970,000) עלות הסכום ששולם מחושבת בהתאם לאישור מהבנק, הכפלת שער הקניה כפול מספר היחידות שנמכרו חלקי 100 .בדוגמא שלפנינו 500,000 ש"ח. 70,000 ש"ח הינם סכום עליית המדד בתקופת ההחזקת היחידות) נוכה מס בשיעור של 25% בסך 100,000 ש"ח.
למשדר את הדוח באופן מקוון יש לשדר את עסקת רווח ההון בסמל עסקה 54 – עסקה ממכירת יחידות השתתפות בשותפות נפט.

להלן הדיווחים בהתאם לאישורים מהבנק ולתעודת ההשתתפות בטפסים 858י, 1399י ו- 1301.

להלן הרישומים בטופס 858י

חלק ב – חישוב הרווח/הפסד ממכירת יחידות ההשתתפות בשותפות נפט

ס"קבגין יחידות ההשתתפות שמכרת בשנת המס:ש"ח
1תמורה נטו (בהתאם לאישור מחבר הבורסה)970,000
2הסכום ששילמת לרכישתן (בהתאם לאישור מחבר הבורסה)500,000
3סכומים שכללת בדו"ח על הכנסותיך בשנות המס הקודמות, מתוך הכנסות השותפות100,000
4סכומים שהותרו לך בניכוי בשנות המס הקודמות, מתוך הפסדי השותפות
5חלקך במס ששילמה השותפות אשר כללת בדו"ח על הכנסותיך בשנות המס הקודמות40,000
6סכומים ששולמו ע"י השותפות לך או לאחר לפרעון חובותיך, לרבות סכומים שקבלת מחלוקת רווחי השותפות (אין לכלול את הסכומים שנכללו בס"ק 5)200,000
7מחיר מקורי לעניין חישוב רווח הון ריאלי או עלות לעניין חישוב הכנסה חייבת מעסק (ס"ק 2 ועוד ס"ק 3 פחות ס"ק 4 פחות ס"ק 5 פחות ס"ק 6)360,000
8רווח הון ריאלי או הכנסה חייבת מעסק (ס"ק 1 פחות ס"ק 7 -סכום חיובי או 0)610,000
9הפסד הון או הפסד מעסק (ס"ק 1 פחות ס"ק 7 -סכום שלילי)

במקרה של רווח הון ריאלי- חישוב רכיבי הרווח:

ס"קבגין יחידות ההשתתפות שמכרת בשנת המס:ש"ח
10סה"כ חלקך בניכוי האזילה וניכוי הוצאות חיפוש ופיתוח שנדרשו בשותפות0
11סכום רווח ההון הריאלי שעליו יוטל מס שולי (הסכום הנמוך מבין הסכום שבס"ק 8 לסכום בס"ק 10)0
הסכום יועבר לסעיף 22 שבטופס 1399(י) בעמודה " הכנסה בשיעור מס שולי"
12יתרת רווח ההון הריאלי (הסכום בס"ק 8 פחות הסכום
בס"ק 11 סכום חיובי בלבד)
610,000
הסכום יועבר לסעיף 24 שבטופס 1399(י) בעמודה "הכנסה בשיעור 25%/30%"

להלן הרישומים בטופס 1399י
בשידור דוח שנתי מקוון יש לבחור בשידור רווח הון את סמל העסקה 54.
בפרטי המכירה: יש לסמן לא המוכר בעל מניות מהותי, ובפרטי הנכס יחידות השתתפות של הקידוח המנצח בע"מ. בחישוב הרווח בסעיף 1 המכירה (קוד 15) 970,000. במרכיבי רווח ההון וקיזוזם בסעיף 24 (בעמודה של יתרת הרווח הריאלי לאחר מועד השינוי) 610,000. באותה עמודה בשורה של סה"כ הרווח 610,000.

להלן הרישומים בטופס 1301 – דוח שנתי ליחיד:
בחלק ח של הדוח: הכנסות מרווח הון ומשבח מקרקעין בשדה 054 מספר טופסי רווח הון ושבח יש לרשום 1.
בשדה 056 סה"כ סכום המכירות מרווח הון ושבח (לא כולל רווח הון מניירות ערך סחירים) 970,000. בחלק טו מחזור למקדמות, ניכויים במקור, מס שבח בשדה 040 סה"כ סכומים שנוכו במקור 100,000.

4. המסמכים הנדרשים לעיל נמצאים ב:
א. התעודה – באתר האינטרנט של רשות ניירות ערך "מאיה מערכת אינטרנט להודעות" ולגבי תעודות משנת מס 2014 באתר האינטרנט של רשות המסים.
ב. טופס 858י – באתר האינטרנט של רשות המסים.

16. חבר קיבוץ

הנני ו/או בן זוגי חבר קיבוץ_______________ מס׳ תיק__________________.
הכנסה חייבת מועברת לקיבוץ (שיתופי, קיבוץ שחל עליו לסעיף 60א לפקודה) בן הזוג הרשום____________ בן הזוג ____________.

יש לסמן כי הינך חבר קיבוץ רק במקרים הבאים:
1. הינך חבר קיבוץ / מושב שיתופי שאינו בחופשה.
2. הינך חבר קיבוץ מתחדש/מושב שיתופי שחלות עליו הוראות סעיף 60א לפקודה, שאינו בחופשה ואינו בעצמאות כלכלית.
עליך לצרף את טופס 1443 – דיווח של חבר/תושב קיבוץ ללא מילוי חלק ו בטופס.
יובהר כי אין לסמן את היותך חבר קיבוץ במקרים הבאים:
1. הינך חבר קיבוץ מתחדש שחלות עליו הוראות סעיף 60ב לפקודה.
2 .הינך חבר קיבוץ שיתופי בחופשה.
3 .הינך חבר קיבוץ מתחדש (שחלות עליו הוראות סעיף 60א לפקודה) בחופשה.
4. הינך חבר קיבוץ מתחדש (שחלות עליו הוראות סעיף 60א לפקודה) בעצמאות כלכלית.
5 .תושב קיבוץ שאינו חבר קיבוץ כאמור לעיל.
תושב יצרף את טופס 1443 – דיווח של חבר/תושב קיבוץ ללא מילוי חלקים ג-ו בטופס.

א. רקע כללי

במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 (להלן: "חוק ההסדרים"), תוקנו סעיפים 54 עד 58א לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), תשכ"א-1961( להלן: "הפקודה") ונוספו סעיפים 60א ו-60ב לפקודה הקובעים את אופן המיסוי של קיבוצים מתחדשים ושל חבריהם.

ככלל, על פי רוב, חבר הקיבוץ מחויב על פי התקנון להעביר לקיבוץ את הכנסותיו מעבודה הן כשכיר והן כעצמאי. הכנסה זו מדווחת במסגרת דוח הקיבוץ. הקיבוץ הינו בר השומה ובר הדיווח בגין הכנסות אלה. יחד עם זאת, יתכן כי לחבר הקיבוץ הכנסות חייבות שהוא אינו מדווח ואינו מעבירן לקיבוץ ועליהןהוא נישום בנפרד, הן מעבודה והן ממקורות אחרים (משוק ההון, שבח ממכירת זכות במקרקעין לפי חוק מיסוי מקרקעין והכנסות חייבות ממקורותנוספים). לגבי הכנסות אלה חבר הקיבוץ הינו נישום בדומה לכל נישום אחר לרבות חובת הגשת דוח שנתי.
על פי החוק זכות השימוש בזכויות המיסויות של החבר, קרי נקודות זיכוי, שיעורי מס, שימוש בזיכוי ספר, נתונה קודם כל לקיבוץ, הן בקיבוץ שיתופי והןבקיבוץ המתחדש לפי סעיף 60א. החבר יוכל להשתמש ביתרת זכויות המס שלא נוצלו על ידי הקיבוץ בכפוף לתנאים שיפורטו.
"חבר קיבוץ מתחדש אשר אלמלא היה חבר קיבוץ היה חייב בניהול פנקסי חשבונות לפי סעיף 130 לפקודה ובהגשת דוח לפי סעיף 131 לפקודה, יהיה חייב בניהול פנקסי חשבונות ובהגשת דוח כאמור באותם סעיפים, ובלבד שחישוב המס ותשלומו בגין תקציב החבר והכנסות שדיווח לקיבוץ המתחדש ייעשו במסגרת שומת הקיבוץ;"
יובהר כי, לא יינתן לחבר החזר מס על הכנסה חייבת מועברת לקיבוץ. הכנסה שנרשמה בחלק ה' לטופס 1443 ובחלק א' לטופס 1301.
חבר קיבוץ מתחדש לפי סעיף 60א אשר לא מעביר את מלוא הכנסתו לקיבוץ יהיה מחויב בהגשת דוח על מלוא הכנסותיו וזאת בהתאם לסעיף 60א(ב)(4). הדבר נכון גם לגבי חבר בקיבוץ שיתופי. חריג לכלל זה הוא חבר קיבוץ בעל הכנסות שחל עליהן מס בשיעור קבוע ונוכה מלוא המס במקור.

ב. אופן דיווח החבר בקיבוץ שיתופי/מתחדש המדווח לפי סעיף 60א טרם הגשת הדוח השנתי של הקיבוץ.

חבר קיבוץ כאמור, בין אם מחויב בהגשת דוח שנתי ובין אם החבר מדווח על הכנסות בשיעור מס מיוחד ללא אישור רו"ח מבקר של הקיבוץ יפעל כמפורט להלן:

1 .הדוח השנתי יוגש על גבי טופס 1301 ויש לצרף את טופס 1443 למעט חלק ו' לטופס. יש למלא בחלק א לטופס את שם הקיבוץ, מס' תיק הקיבוץ במס הכנסה, ואת סך ההכנסה המועברת לקיבוץ. במקרה בו החבר לא מעביר הכנסה לקיבוץ או שהינו עובד פנים יש לרשום 0 .אם אחד מבני הזוג אינו חבר קיבוץ יש להשאיר שדה זה ריק בהתאם. חבר המצוי בחופשה בהתאם לתקנון הקיבוץ או בעצמאות כלכלית בתום שנת המס אינו חבר לעניין זה וידווח באופן זהה לכל יחיד אחר.
2 .סוג החישוב יהיה נפרד, אך סך ההכנסות הפאסיביות של בני הזוג מהקיבוץ ירשמו בעמודה של הכנסות שני בני הזוג.
3 .הכנסה אשר הועברה לקיבוץ ונרשמה כאמור לעיל אין לרושמה שנית בחלק ההכנסות של הדוח. על ההכנסה זו הקיבוץ הינו בר השומה ובר הדיווח. לדוגמה:
– חבר עובד חוץ ששכרו מועבר לקיבוץ ונרשם בחלק א בהתאם לטופס 106, אין לרשום את השכר בשנית בשדה 172/158. יובהר שאין לרשום את כלל הנתונים הרשומים בטופס 106 זה בדוח השנתי.
– חבר עצמאי שהכנסתו החייבת מעסק עוברת לקיבוץ ונרשמת בחלק א בהתאם לדוח רווח והפסד, אין לרשום את הכנסה בשנית בשדה 170/150 ואין לרשום את ניכוי המס במקור בגין הכנסה זו. יש לצרף את דוח רווח והפסד.
4 .ככלל, חבר קיבוץ מתחדש או שיתופי שחלות עליו הוראות סעיף 60א׳ לפקודה, קיבל את המענקים בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה ממשרד החקלאות. מענקים אלה ככלל, ידווחו כחלק מהכנסתו החייבת המועברת לקיבוץ. במקרים והתקבלו מענקי קורונה מרשות המסים או ממשרדי ממשלה אחרים, ירשמו אף הם כהכנסה מועברת לקיבוץ.
5 .הכנסות נוספות לחבר שלא הועברו לקיבוץ ירשמו בשדות המתאימים. בחישוב המס בגין הכנסות אלו שיעור המס יהיה שיעור מס מרבי ולא יינתנו נקודות זיכוי וזיכויי ספר. הכנסות בשיעור מס מיוחד יהיו בהתאם לשיעור המיוחד ללא אפשרות להפחתה כלשהי לרבות סעיף 121(ב) לפקודה "יחיד שמלאו לו 60 שנים".
להלן דגשים בדיווח לחבר בקיבוץ שיתופי וחבר בקיבוץ מתחדש שחלות עליו הוראות סעיף 60א לפקודה:

  • דוח החבר יוגש לפקיד השומה באזור מגוריו.
  • מקום עבודה נוסף – במידה וחבר הקיבוץ לא מעביר את הכנסתו משכר עבודה לקיבוץ עליו להצהיר בטופס 101 כי מקום העבודה ממנו הוא מקבל הכנסה זו הינו מקום עבודה נוסף וכי המעסיק באותו מקום הינו המעסיק המשני, זאת על מנת שלא יינתנו במקום העבודה הנוסף נקודות זיכוי ומדרגות המס הנמוכות, אשר הובאו בחשבון בשומתו של הקיבוץ.
  • חבר קיבוץ עצמאי שנפסלו ספריו יישא בהשלכות ובסנקציות בעצמו ולא הקיבוץ.
  • מס על הכנסות גבוהות – ייבחן בהתאם לסה"כ ההכנסות המדווחות על ידי החבר בדו"ח השנתי וההכנסות אשר יוחסו לו בדוח המס של הקיבוץ.
  • מקדמות ששולמו בתיק חבר הקיבוץ אינם ניתנות להעברה לתיק הקיבוץ.

ג. בקשות להחזרי מס של חברים בקיבוץ שתופי או חברים בקיבוץ מתחדש אשר מדווח בהתאם לסעיף 60א לפקודה, לאחר הגשת הדוח השנתי של הקיבוץ.

את הבקשה יש להגיש על גבי טופס 1301. בקיבוץ שיתופי על פי סעיף 55(ב) לפקודה, ובקיבוץ מתחדש לפי סעיפים
60א(ב)(2) ו- 60א(ב)(4) לפקודה, לצורך חישוב חבות המס של חבר קיבוץ על הכנסתו החייבת שלא הועברה לקיבוץ, אין לקחת בחשבון את שיעורי המס ונקודות הזיכוי שהובאו בחשבון בשומתו של הקיבוץ וכן את הפסדיו של הקיבוץ. חבר הקיבוץ יכול להגיש דוח נפרד על הכנסותיו האישיות ולנצל מדרגות מס ונקודות זיכוי שלא נוצלו במסגרת דוח הקיבוץ, עליו לפעול כמופרט להלן:

1 .להמציא טופס 1443 הכולל בחלק ו' התייחסות להכנסה החייבת (לאחר הניכויים) את מקורות ההכנסה והמס ששולם אשר יוחסו לו ולבן זוגו. בנוסף יציין רו"ח בחלק ה' של טופס 1443 את ההכנסות שהעביר החבר לקיבוץ ויפרט את מספר תיק הניכויים או הדוח אשר ממנו הועברו ההכנסות לקיבוץ. הכל בהתאם לדיווח בשדות שבטופס 1229 א, ולגבי המס ששולם יש לרשום את הסכום בשדה 040. קיבוץ שיתופי יציין רו"ח את הכנסה והמס אשר יוחסו לחבר ולבן זוגו בהתאם למקרות ההכנסה והשדות הקיימים בטופס 1301. בנוסף אישור כי עיקר עבודתם של שני בני הזוג הינה "מעבודה מזכה".

2 .אין למלא בדוח השנתי טופס 1301 את עצם היותך חבר קיבוץ ונתוני ההכנסה החייבת המועברת לקיבוץ. במילוי טופס 1301 על חבר הקיבוץ לכלול את הנתונים והשדות המפורטים בטבלה של חלק ו' לטופס 1443 ואת הכנסותיו האחרות שלא דווחו במסגרת הקיבוץ.

3 .חבר הקיבוץ יהיה בר השומה והחייב בתשלום המס על הפרש המס בגין חלק ההכנסה והמס שיוחס לו ולבן זוגו בקיבוץ לבין סך כל המס בדוח הכולל את סה"כ ההכנסות הן מהקיבוץ והן אלו המדווחות לראשונה על ידו.

4 .חבר שהגיש בעבר דו"ח ויש בידו את טופס 1443 מלא על כל חלקיו לרבות חלק ו׳, ימלא את הדוח השנתי בהתאם למוסבר לעיל. בשומה זו יוכלו לבוא בחשבון שיעורי המס ונקודות הזיכוי אשר לא הובאו בחשבון בשומתו של הקיבוץ.

הערה סעיפים 1-4 : ככל שיהיה צורך לתקן את שומת החבר בשל שינויים שנעשו בשומת הקיבוץ, יידרש החבר להגיש דו"ח מתקן לרבות במסגרת הפעלת סמכות המנהל לפי סעיף 147 לפקודה.

תושב קיבוץ המבקש החזר מס יצרף לבקשה טופס 1443 ללא מילוי חלקים ג׳ – ו׳ בטופס.

ד. חבר בקיבוץ מתחדש – סעיף 60 ב לפקודה:

קיבוצים מתחדשים אשר התקבלה החלטה באסיפה הכללית של הקיבוץ, על החלת הוראות סעיף 60ב לפקודה. במקרה זה, יהיו חברי הקיבוץ ברי השומה וברי הדיווח לגבי הכנסתם מכל המקורות הקיימים בפקודה בדומה לכל נישום אחר, למעט חלקו של החבר בהכנסות הקיבוץ שמקורן בנכסי הקיבוץ.
חבר הקיבוץ לא יסמן בדוח השנתי שהוא חבר קיבוץ ויינתנו לו נקודות זיכוי, זיכויי ספר ומדרגות המס לרבות סעיף 121(ב) לפקודה "יחיד שמלאו לו 60 שנים".
חבר קיבוץ אשר שילם סכומים לרשת ביטחון אשר לגביהם ניתן אישור מאת הקיבוץ כי הם שולמו על ידו לאספקת צרכים לחברי קיבוץ אחרים בהתאם לתקנה 2 ו-3 לתקנות ערבות הדדית, יותרו לחבר בניכוי כנגד הכנסתו במסגרת הדוח השנתי. הניכוי כאמור יינתן רק במקום בו ניתן אישור הקיבוץ לגובה הסכום ששולם. יש לצרף טופס 1443 למעט חלקים ה-ו.
יובהר, כי חברי קיבוץ אשר אינם מחויבים בהגשת דוח יוכלו על פי בחירתם, שתעשה בכתב, לדרוש את ההוצאה כנגד הכנסתם באמצעות דוח המס המוגש על ידי הקיבוץ.
בכל מקרה בו החבר מגיש דוח בקשה להחזר מס לפקיד השומה לאחר שהקיבוץ דיווח על הכנסותיו לאותה שנה עליו לצרף לדוח את טופס 1443 בו מפורט חלק ההכנסה בנכסי הקיבוץ שיוחסה לו ולבן זוגו. את הבקשה יש להגיש על גבי טופס 1301.

17. בעל מניות בחברת מעטים

_ הנני בעל מניות מהותי בחברת מעטים שחל עליה סעיף 62א לפקודה.
יחיד בעל מניות מהותי בחברת מעטים שהכנסותיה נובעות מפעילות היחיד, כמוגדר בסעיף 62א לפקודה, ירשום את הכנסות החברה הנובעות מפעילות היחיד כהכנסותיו.
יש לסמן את עובדת היות מגיש הדוח, בעל מניות מהותי בחברת מעטים שחל עליה סעיף 62א לפקודה. בנוסף, ההכנסות המועברות יירשמו בשדה 351, כמוסבר בהמשך.

18. דיווח על סיום בניית פרויקט

_ יש לי הכנסות מבנין לפי סעיף 8א(ג) לפקודה: הדוח כולל דיווח על סיום בניית פרוייקט. _ כן, מצ"ב טופס 702 _ לא
אם בשנת המס יש לך הכנסה מבניין לפי סעיף 8א(ג) לפקודה, עליך לצרף טופס 702 הכולל דיווח על סיום בניית פרויקט.

19. החזקה בחבר בני אדם תושב חוץ

_ הנני בעל שליטה בחבר בני אדם תושב חוץ נסחר בחו"ל _ כן, מצ"ב טופס 150 _ לא
_ הנני בעל זכויות בחבר בני אדם תושב חוץ שאינו נסחר _ כן, מצ"ב טופס 150 _ לא
חובה למלא את השדות הנוגעים להחזקה של חבר בני אדם תושב חוץ:
נישום שהוא או בן זוגו בעלי שליטה בחבר בני אדם תושב חוץ נסחר בחו״ל ו/או בעלי זכויות בחבר בני אדם תושב חוץ שאינו נסחר, יציין זאת במשבצת המתאימה ויצרף טופס 150. פרוט והסברים נוספים, ראה בדברי הסבר בגוף הטופס. אם אינך בעל שליטה ובעל זכויות כאמור לעיל, עליך לסמן x במשבצת ”לא״.

20. עסקאות עם צדדים קשורים

_ בשנת המס היו לי או לבן/בת זוגי עסקאות עם צדדים קשורים בחו"ל כמשמעותן בסעיף 85א לפקודה _ כן, מצ"ב טופס 1385 _ לא

קיימת חובה לפרט בדוח השנתי ביצוע עסקאות בינלאומיות בהתאם לתנאי השוק וכן לצרף לדוח את הנספח (טופס 1385) בו יצהיר הנישום כי עסקאות עם הצדדים הקשורים בחו״ל נערכו בתנאי שוק כפי שאלהנקבעו והוגדרו בפקודה (פ.מ.ה. סעיף 85א) ובתקנות (תקנות מס הכנסה (קביעת תנאי שוק) התשס"ז-2006).

הטופס מתייחס לכל חוזה (עסקה) עם צד קשור ויש לציין אם מדובר בעסקה חד פעמית. לכל עסקה יש לצרף טופס/הצהרה נפרד. לגבי כל חוזה/עסקה יש לפרט בקצרה את העסקה, את פרטי הצד הקשור (לרבות מקום מושבו) וכן את מחיר העסקה שנקבע בין הצדדים.

אם לא קיימת עסקה כאמור, עליך לסמן x במשבצת ”לא״. אם קיימת עסקה כאמור, עליך לציין זאת במשבצת המתאימה ולצרף טופס 1385.

21. פעולה החייבת בדיווח

_ קיימת פעולה החייבת בדיווח מכוח סעיף 131(ז) לפקודה _ כן, מצ"ב טופס 1213 _ לא

אם ביצעת פעולה החייבת בדיווח מכוח סעיף 131(ז) לפקודה, עליך לציין זאת במשבצת המתאימה ולצרף טופס 1213.

בהתאם לתקנות מס הכנסה תקנות מס הכנסה (תכנון מס החייב דיווח), תשס"ז-2006. קיימות 13 פעולות החייבות בדיווח. פרוט והסברים נוספים, ראה בדברי הסבר בגוף הטופס. אם לא קיימת פעולה שהיא תכנון מס עליך לסמן x במשבצת ”לא״.

22. "חוות דעת" חייבת בדיווח

_ קיבלתי ”חוות דעת״ חייבת בדיווח המאפשרת יתרון מס, כאמור בסעיף 131ד לפקודה _ כן, מצ״ב טופס 1345 _ לא

במקרה וקבלת חוות דעת חייבת בדיווח כאמור בסעיף 131 ד' לפקודה סמן במשבצת כן וצרף את טופס 1345.
חוות דעת כאמור הינה אם התקיימו לגביה התנאים המצטברים הבאים:

1 .חוות הדעת ניתנה בכתב החל מיום 1.1.2016

2 .שכר הטירחה בגין חוות הדעת הוא סכום של 100,000 ש"ח לפחות או שחוות הדעת היא "תכנון מדף"

3 .ליחיד הכנסה (מחזור) בשנת המס, למעט הכנסה מרווח הון כמשמעותו בסעיף 89 לפקודה, העולה על 3 מיליון ש"ח או הכנסה מרווח הון כמשמעותו בסעיף 89 לפקודה, עולה על מיליון וחצי ש"ח ובלבד שחוות הדעת ניתנה בקשר לאותה הכנסה.
פרוט ראה בדברי ההסבר של טופס 1345.

23. נקיטת עמדה חייבת בדיווח

_ נקטתי בעמדה חייבת בדיווח הכלולה ברשימה שפרסמה רשות המסים, כאמור בסעיף 131ה לפקודה _ כן, מצ״ב טופס 1346 _ לא

רשות המסים מפרסמת רשימה של עמדות מקצועיות שמי שנקט בעמדה המנוגדת להן חייב לציין זאת בדוח השנתי שהגיש. הדיווח נדרש כאשר יתרון המס הנובע מנקיטת אותה עמדה עולה על 5 מיליון ש"ח באותה שנת מס או על 10 מיליון ש"ח במהלך 4 שנות מס לכל היותר.
רשימת העמדות מפורסמת באתר רשות המסים.
דיווח זה יחול רק על יחיד שהכנסתו (מחזור) בשנת המס, למעט הכנסה מרווח הון כמשמעותו בסעיף 89 לפקודה, עולה על 3 מיליון ש"ח או הכנסתו מרווח הון כמשמעותו בסעיף 89 לפקודה, עולה על מיליון וחצי ש"ח ובלבד שחוות הדעת ניתנה בקשר לאותה הכנסה. יש לצרף טופס 1346.

24. דוח על משק חקלאי

_ ניהלתי משק חקלאי/יש לי שטח אדמה מעובד (מצ"ב טופס 1220)

אם אתה בעל משק חקלאי, או שיש לך שטח אדמה מעובד, עליך לצרף לדוח זה גם דוח שנתי על משק חקלאי על גבי טופס 1220.

25. שותף בשותפות

_ אני או בן/בת זוגי שותפים בשותפות (מצ"ב טופס 1504)

נישום שהוא או בן זוגו שותפים בשותפות, יציינו זאת במשבצת המתאימה ויצרפו טופס 1504 הכולל פרטים לגבי השותפות.

26. ניהול ספרים

לגבי ההכנסות מעסק/ממשלח יד עיקרי:
_ הדוח מבוסס על פנקסי חשבונות שניהלתי עפ"י תוספת________ סעיף _______ להוראות ניהול ספרים.
_ עוסק פטור
ניהלתי הנהלת חשבונות _ כפולה _ חד-צידית
הפעלתי קופה רושמת _ לא _ כן
הפקת תיעוד פנים _ ידני _ ממוחשב
נישום שהיו לו הכנסות מעסק, חייב לנהל ספרים בהתאם להוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות). יש לציין בטופס הדוח את הפרטים הנדרשים לגבי ניהול הספרים: התוספת על-פיה מנוהלים הספרים, שיטת הדיווח ועוד.
אם הינך עוסק פטור אינך חייב לנהל על פי תוספת, אלא לציין את היותך עוסק פטור. כמו כן, יש לציין האם תיעוד הפנים (חשבוניות, קבלות וכו׳) מופק באופן ממוחשב או ידני.

27. טופס 6111

המחזור מכלל העסקים שלי או של בן/בת זוגי הוא מעל 256,410 ש"ח (ללא מע"מ) _ חייב בטופס 6111 _ לא חייב

החייב בהגשת טופס 6111 (ראה פרק ב׳) יסמן כן. אם אינך חייב בהגשת טופס 6111, עליך לסמן x במשבצת לא חייב.

תוכן עניינים

פרק ט. טבלאות, מדדים ורשימות