הכנסות חייבות בשיעורי מס מיוחדים


סעיפים אלו מיועדים לרישום הכנסות שחלים עליהן שיעורי מס מיוחדים. בטור ׳הכנסות שני בני הזוג׳, יש לרשום את ההכנסות שלך ושל בן הזוג. יש לרשום את כל ההכנסה ברוטו, כולל מס שנוכה במקור, אלא אם כן צוין בפירוש אחרת. בטור ׳בן הזוג הרשום׳ ובטור ׳בן/בת הזוג׳ בטופס רשום בהתאמה את ההכנסות מרכוש שהיה לאותו בן זוג שנה לפני הנישואים או מירושה. לגבי הבחנה זו במקורות המפורטים להלן, ראה גם דברי הסבר לגבי הכנסות מאותו סוג בשיעורי מס רגילים. שיעור מס מיוחד יכול להיות שיעור מס מרבי או שיעור מס קבוע.
שיעור מס מרבי משמעותו שאם הנישום יכול ליהנות ממדרגות מס נמוכות יותר, יחול על ההכנסה שיעור המס הנמוך תחילה, ושיעור המס המרבי שיחול על ההכנסה מוגבל לשיעור המס הנקוב בסעיף. על הכנסה חייבת בשיעור מס קבוע יחול מס בשיעור הנקוב בלבד, ולא בשיעורי מס גבוהים או נמוכים יותר.
לדוגמה :
על הכנסה מריבית ניירות ערך (להלן-ריבית) יחול מס בשיעור שלא יעלה על 25%, נישום מעל גיל 60 יכול לנצל את כל מדרגות המס ולשלם מס על הריבית לפי המס השולי או לפי 25% כנמוך מביניהם. לנישום שלא הגיע לגיל 60 יחול שיעור מס שולי מינימלי של 31% על הריבית שנחשבת להכנסה שלא מיגיעה אישית ולכן הריבית תמוסה לפי 25%.