מדריך להחזר מס הכנסה בישראל

  

שלב 1 – איסוף המסמכים להחזר מס

בשלב הראשון התחל באיסוף המסמכים הרלוונטיים ל 6 השנים האחרונות (בשנת 2022 הטפסים הרלוונטיים הם לשנים 2016-2021) זוג נשוי כברירת מחדל מגיש דוח במשותף.
להלן רשימת המסמכים לדוח להחזר מס :

  1. שכיר טופס 106 – הטופס מסכם את תלושי השכר לשנה, לרוב המעסיק מוסר לעובד את הטופס מס' חודשים לאחר תום שנת המס, בעסקים קטנים המעסיק לא תמיד מקפיד על מסירת הטופס במקרה זה יש לבקש ממנו, (אין צורך בטופס המקורי, מספיק קובץ PDF או צילום ברור). ניתן לשחזר טופסי 106 מ-6 השנים האחרונות באזור האישי באתר רשות המסים או באמצעות מילוי טופס 1245 ושליחתו למשרדי מס הכנסה (בהגעה פיזית או פניה אונליין) או באמצעות רו"ח / יועץ מס מייצג.
  2. קצבה ופנסיה טופס 106 – לרוב משלם הקצבה שולח למקבל הקצבה טופס 106 מס' חודשים לאחר תום שנת המס, ישנן קרנות פנסיה שלא שולחות טופס 106 ובמקום כוללות את נתוני הטופס בתלוש הפנסיה לחודש דצמבר (בדוק בתלוש דצמבר האם הנתונים הבאים נמצאים : שדה 258/272 שכולל את סה"כ הפנסיה שחייבת במס ו/או שדה 209 שכולל את סה"כ הקצבה הפטורה ממס ו/או שדה 042 שכולל את סה"כ המס שנוכה במקור, אם הנתונים נמצאו בתלוש אז בידך טופס 106) במידה ולא קיבלת טופס 106 בקש ממשלם הקצבה (אין צורך בטופס המקורי, מספיק קובץ PDF או צילום ברור). קיימת אפשרות לשחזר טופסי 106 מ-6 השנים האחרונות באזור האישי באתר רשות המסים או באמצעות פניה למשרדי מס הכנסה (הגעה פיזית או פניה אונליין באתר) או באמצעות רו"ח / יועץ מס מייצג. מי שקיבל אישור על אחוז קצבה מזכה פטורה ממס – מומלץ לבדוק שחברת הביטוח אכן העניקה לו את הפטור בהתאם לאישור ועדכנה את אחוז הפטור הנוסף שהולך ועולה עם השנים. מי שמקבל קצבה מזכה והגיע לגיל פרישה זכאי לפטור על חלק מהקצבה, מבדיקה שערכנו מתברר שהרבה גמלאים לא מקבלים את הפטור או שמקבלים פטור חלקי, באמצעות הגשת דוח שנתי להחזר מס אפשר לקבל את הפטור המלא.
  3. אם עבדת ביותר ממקום עבודה אחד טופס 134 – הורד את הטופס מהאתר ומלא אותו בהתאם להנחיות.
  4. אם ביקשת לדחות נקודות זיכוי בגין ילדים שנולדו טופס 116ד – הורד את הטופס מהאתר ומלא אותו בהתאם להנחיות. (או צרף צילום הטופס שכבר מסרת למעסיק)
  5. למי שפרש או פוטר מעבודתו טופס 161 – המעסיק מוסר לו טופס 161. המעסיק שולח העתק לפקיד השומה ולחברת הביטוח. צרף את הטופס.
  6. אם קיבלת מענק פרישה וביקשת פריסה – צרף אישור פקיד שומה על ההכנסה וניכוי המס שעליך לדווח בשנות הפריסה. בשנת הפרישה יש לצרף גם אישור על התשלום מקופת הגמל/קרן פנסיה/חברת הביטוח.
  7. הכנסות מסוגי שכר שונים טופס 806/857 – כגון שכר סופרים, אמנים, בוחנים, מרצים, שרותי משרד, דירקטורים וספורטאים. בקש ממשלם השכר את הטופס, קיימת אפשרות לשחזר את הטופס באמצעות פניה למשרדי מס הכנסה (הגעה פיזית או פניה אונליין). למי שהיו הוצאות מוכרות, להכין גם דוח הכנסות והוצאות.
  8. הכנסות מביטוח לאומי – אישור שנתי על קצבאות מדמי אבטלה, אימהות, דמי פגיעה בעבודה, תגמולי מילואים (שלא שולמו ע"י המעסיק באמצעות תלוש השכר) או תקבולים אחרים שחייבים במס מהמוסד לביטוח לאומי.
    מענק לידה, קצבאות ילדים, אזרח ותיק ונכות פטורות ממס. אפשר להפיק את האישורים באתר, במוקד הטלפוני ובסניף, או באמצעות רו"ח / יועץ מס (לאחר קליטת ייצוג בביטוח לאומי)
  9. הכנסות מניירות ערך וריבית טופס 867 מהבנק (או בית השקעות) בארץ – הבנק אינו שולח מיוזמתו טופס 867. ישנם בנקים שמאפשרים להדפיס את הטופס ישירות מהאתר או להזמין את הטופס בדואר / מייל, מי שלא מצליח יכול לפנות למוקד הטלפוני או לפקיד בסניף. הפקת הטופס אינה כרוכה בעמלה. קיימות אפשרויות רבות לזכאות להחזרי מס כגון : א. בעלי יותר מחשבון אחד כשבאחד היה הפסד ובשני רווח ב. חשבון שצבר הפסדי הון ג. מי שהגיע לגיל 60 זכאי להקלות בחישוב המס מניירות ערך וריבית ד. מי שהגיע לגיל פרישה ונולד לפני 1949 זכאי לפטור מריבית פקדון, תוכנית חסכון ופוליסת חסכון בחברת ביטוח ה. בעלי הכנסות נמוכות זכאים לפטור מריבית פקדון, תוכנית חסכון ופוליסת חסכון בחברת ביטוח ו. מי שלא ניצל את נקודות הזיכוי עשוי לקבל החזר מס שנוכה במקור מניירות ערך וריבית ז. בעלי אישור על נכות 100% יכולים להיות זכאים לפטור על הכנסות מניירות ערך וריבית. ח. עולה חדש, תושב חוזר ותושב חוץ זכאים להקלות בחישוב המס.
  10. הכנסות מניירות ערך וריבית מחשבון בנק (או בית השקעות) בחו"ל – לצרף אישור על הכנסות מהבנק, חלק מהבנקים הגדולים בשוויץ מפיקים טופס בפורמט דומה לטופס 867 הישראלי במטבע ש"ח. לצרף גם דוח הוצאות על ריבית ועמלות לקיזוז מההכנסות. מי שקיבל אישור שהוא לא בפורמט דומה לטופס 867 הישראלי נדרש לתרגם את המט"ח לש"ח ולערוך חישובי רווח/הפסד הון לפי כללי מס הכנסה.
  11. הכנסות מקרן להשקעות במקרקעין (קרן ריט) – צרף טופס 867ו' וטופס 1322.
  12. הכנסות ממימוש מטבע וירטואלי לרבות המרה למטבעות אחרים – צרף חישוב לרווח/הפסד הון.
  13. מימוש של מניות (לרבות אופציות) שהונפקו על-פי סעיף 102 – צרף טופס 1399י או טופס 106.
  14. הכנסות ממכירת נכס – רווח/הפסד הון – (לא כולל ניירות ערך ו/או מקרקעין בישראל) צרף חישוב לרווח/הפסד הון וטופס 1399.
  15. מכירת נדל"ן – צרף צילום מטופס השומה של מס שבח. לחסכון מירבי במס מומלץ לבדוק אפשרות לפריסת השבח הריאלי.
  16. פיצוי מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) – צרף את האישור שקיבלת שכולל את התשלום, ניכוי המס ונספח רווח ההון.
  17. הכנסות משכר דירה למגורים בארץ – ערוך דוח הכנסות והוצאות (שמור אסמכתאות להוצאות) ובחר את המסלול החסכוני ביותר במס, אפשר לשנות מסלול כל שנה. שמור אצלך את חוזה השכירות למקרה ופקיד השומה יבקש.
  18. הכנסות משכר דירה למגורים בארץ לקשיש שגר בבית אבות – סעיף 9(25) לפקודה, מאפשר לקבל פטור חלקי. ערוך דוח הכנסות והוצאות ותחשיב לפטור שבסעיף ובחר את המסלול החסכוני ביותר במס. אפשר לשנות מסלול כל שנה.
  19. הכנסות משכר דירה למגורים בארץ למי שעבר זמנית לרגל העבודה – סעיף 17(12) לפקודה, מאפשר לתקופה זמנית של 5 שנים להכיר בהוצאות השכירות על הדירה החלופית. סעיף 17(13) לפקודה מאפשר לנכות סכומים ששילמת בעד לינה או שכירת דירה באזור שנקבע כשטח פיתוח, ערוך דוח הכנסות והוצאות ובחר במסלול החסכוני ביותר במס.
  20. הכנסות מהשכרת מקרקעין בחו"ל – צרף דוח על הכנסות והוצאות ואישורים על תשלומי המס בחו"ל, ערוך את החישובים הבאים ובחר במסלול החסכוני במס : א. מסלול לפי סעיף 122א לפקודה – (הכנסה ברוטו מדמי שכירות בקיזוז הוצאות פחת בלבד) * 15% = מס לתשלום (ללא אפשרות זיכוי במס ששולם בחו"ל). ב. מסלול רגיל (הכנסות ברוטו מדמי שכירות בקיזוז הוצאות פחת ובקיזוז כל ההוצאות האחרות) * מס שולי = מס לתשלום ואפשר לקבל זיכוי על המס ששולם בחו"ל.
  21. הכנסות מהשקעות נדל"ן בארה"ב – למי שמדווח בהתאם לדוח שמוגש לרשויות המס בארה"ב – לצרף, לצורך הזיכוי במס ששולם בחו"ל טופס 1040 פדראלי וטופס שהוגש לסטייט, למשקיעים באמצעות LLC לצרף טופס K1.
  22. הכנסה מהשכרת מקרקעין ו/או מכירת חשמל בהתאם לחוק לעידוד אנרגיות מתחדשות (סולאריות) הורד מאתר רשות המסים טופס 1400 ו 1401 וערוך דוח רווח(הפסד) ובחר את המסלול החסכוני ביותר במס.
  23. הכנסה מהשכרת נכס מסחרי (משרד, חנות, אולם, מגרש, חניה) – ערוך דוח הכנסות והוצאות וצרף טופס פחת. שמור אצלך את חוזה השכירות ואסמכתאות למקרה ופקיד השומה יבקש.
  24. הכנסות מהשכרת זכות ציבורית למונית – צרף דוח הכנסות והוצאות. שמור אצלך אסמכתאות.
  25. הכנסות מהשכרת נכס ששימש בעסק מעל 10 שנים – מלא את הפרטים בסעיף 5 בטופס 1321. הסעיף מקנה הטבה במדרגות המס השולי. וגם מקנה יתרון בניצול פטור לנכה 100% לפי סעיף 9(5)(א)(1).
  26. הכנסות מהשכרת נכס ששימש בעסק – סעיף 9ד לפקודה. למי שהגיע לגיל פרישה ונולד לפני שנת 1949. מקנה פטור על חלק מדמי השכירות. מלא את הפרטים בסעיף 5 בטופס 1321.
  27. הכנסות מהימורים הגרלות ופרסים – צרף אישורים על ההכנסות.
  28. הכנסות ממלגות – פטור ממלגה הניתנת לסטודנט או לחוקר בתקופת לימודיו במוסד לימוד ומחקר כהגדרתם בחוק, ולגבי חוקר, עד לתקרה של 98,000 ש"ח בשנת 2020. צרף אישור על ההכנסה.
  29. הכנסות מירושות ומתנות – מתנות שלא חל עליהן רווח הון, מתנות שלא ממעביד, מתנות שלא במסגרת יחסים עסקיים, וכן מתנות מקרוב משפחה – אם המתנות ניתנו בתום לב פטורות ממס. ירושות אינן חייבות במס הכנסה.
  30. הכנסות ממכירת פטנט או זכות יוצרים שלא בתחום העיסוק הרגיל – מיסוי בשיעור מוגבל שלא יעלה על 40%, צרף פירוט הכנסות.
  31. הכנסות מסוימות לאחר פטירה – מיסוי בשיעור מוגבל שלא יעלה על 40%, צרף פירוט הכנסות.
  32. הכנסות לפי חוק חלוקה לחיסכון פנסיוני – חלק פטור וחלק חייב במס בשיעור 20-21%, צרף אישורים.
  33. משיכות שלא כדין מקופת גמל – מיסוי בשיעור של לפחות 35%, צרף אישורים.
  34. הכנסות מנאמנות – בהתאם לסוג הנאמנות ולחלופת הדיווח שנבחרה צרף את הטפסים הלוונטיים מהטפסים הבאים 141, 142, 143, 144, 147, 148, 149, 151ח, 1327. מומלץ להיעזר ברו"ח.
  35. אישור מס על הפקדות לקופת גמל לשכיר (כולל קרן פנסיה וביטוח מנהלים) – על הפקדות שבוצעו באמצעות המעסיק דרך תלוש השכר אין צורך באישור מיוחד, הנתונים כבר כלולים בטופס 106.
  36. אישור מס על הפקדות לקרן השתלמות לשכיר – על הפקדות שבוצעו באמצעות המעסיק דרך תלוש השכר אין צורך באישור מיוחד, הנתונים כבר כלולים בטופס 106.
  37. אישור מס על הפקדות לקופת גמל במעמד עצמאי (כולל קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, ביטוח חיים וביטוח אובדן כושר עבודה) – במידה והפקדת כספים מחשבונך הפרטי במעמד עצמאי לגמל ייתכן שמגיע לך החזר מס. בדוח השנתי שקופת הגמל שולחת ישנו אישור מס על הפקדות, מי שלא קיבל את הדוח שנתי יכול להדפיס את הדוח באמצעות האתר או לבקש משרות הלקוחות בחברות הביטוח/השקעות.
  38. אישור מס על הפקדות לקרן השתלמות במעמד עצמאי – צרף אישור למס הכנסה על ההפקדות בשנת המס.
  39. אישור מס על הפקדה לביטוח חיים על המשכנתא – אפשר לקבל בגינו החזר מס. לצרף אישור למס על הפקדה לביטוח חיים.
  40. טופס 158 – בקשת עמית מוטב לקבלת הטבות מס בשל סכומים ששילמת עבור ילדך לקופת גמל/ביטוח חיים. הורד את הטופס מהאתר ומלא את הפרטים.
  41. אישור על פטור ממס הכנסה לפי סעיף 9(5) לפקודה, לעיוורים או לנכים 100%
  42. טופס 127 או תעודת עיוור לגבי ילד עם מוגבלות – אישור גמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי. הורד את הטופס מהאתר ומלא אותו בהתאם להנחיות.
  43. טופס 116א' – בקשה לזיכוי ממס עבור קרוב עם מוגבלות – הורד את הטופס מהאתר ומלא אותו בהתאם להנחיות.
  44. אישור ועדת השמה לגבי ילד הזכאי להטבות במסגרת חינוך מיוחד.
  45. אישור מהרשות המקומית על תושבות ביישוב מזכה – תושבים המתגוררים ביישוב מתוך רשימת היישובים שנקבעת מדי שנה זכאים לזיכוי ממס הכנסה על הכנסה מיגיעה אישית (משכורת, פנסיה, הכנסה מעסק לעצמאים, תשלומים מקופות גמל, מענק פרישה וכו'), עד תקרה מסוימת. שיעור הזיכוי והתקרה משתנים מיישוב ליישוב. צרף אישור.
  46. אישור על לימודים אקדמיים או לימודי מקצוע – צרף לדוח אישור על סיום הלימודים וטופס 119 שניתן להוריד מהאתר.
  47. תעודת שחרור משירות צבאי, שירות לאומי או שירות אזרחי – לצרף צילום תעודה.
  48. תעודת עולה חדש או תושב חוזר – לצרף צילום תעודה.
  49. קבלות מקוריות על תרומות למוסד ציבורי מוכר – ניתן לקבל זיכוי ממס בשל תרומה למוסדות שקיבלו הכרה על פי סעיף 46 לפקודה. זיכוי כאמור יינתן רק בגין קבלה מקורית, בה צוין במפורש שם התורם (במידה והסכום נמוך מ- 400 ש"ח והקבלה הודפסה מראש, אין צורך בשם התורם), המילה "תרומה" וכן ציון הטקסט "למוסד אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה".
  50. הורה החי בנפרד – שמפרנס את ילדיו שאינם סמוכים על שולחנו, זכאי לנקודת זיכוי שנתית אחת – יש לצרף את פס"ד שמראה את ההשתתפות בפרנסת הילדים.
  51. תשלום מזונות לבן זוג לשעבר – יחיד המשלם מזונות לבן זוג לשעבר, והוא נשוי לבן זוג אחר, זכאי לנקודת זיכוי שנתית אחת בגלל תשלום המזונות. יש לצרף את פסק הדין או את הסכם הגירושין.
  52. ניכוי בעד השתתפות במימון מחקר מדעי – צרף פירוט החישובים ומסמכים לאימות ההוצאות.
  53. ניכוי מההכנסה בגין השקעה בחיפושי נפט – מלא טופס 858 ובקש מהבנק תעודה חתומה מהשותפות ובה פירוט לצורך חישוב הניכוי למחזיק זכאי לשנת המס, ואישור מהבנק על סכומי הרכישות והמכירות במהלך השנה ומספר היחידות המוחזקות בתום השנה.
  54. ניכוי מההכנסה בגין השקעה בסרט ישראלי – ערוך חישוב לניכוי המגיע לך בגין השקעה בסרט ישראלי וצרף לדוח.
  55. ניכוי בשל השקעה מזכה במניות חברת מטרה או חברה מתחילה – צרף טופס 5950/5951/5952.
  56. ניכוי לדמי ביטוח לאומי ששולמו בגין הכנסה שאינה כשכיר – סעיף 47א לפקודה קובע כי יחיד שבשנת המס ששילם לביטוח לאומי דמי ביטוח בשל הכנסה שאינה הכנסת עבודה יהא זכאי לניכוי מהכנסתו. הניכוי ניתן בעת חישוב המס על ההכנסות ושיעורו 52% מסכום התשלום. במידה וקיבלת החזר על תשלומים ביתר עבור שנים קודמות קיימות שתי אפשרויות לבחירה א. הפחתת ההחזר מהניכוי או ב. הגשת בקשה לתיקון הדוח בשנת התשלום ביתר. צרף לדוח אישור על תשלום דמי ביטוח לאומי בשנת הכספים לצרכי דיווח למס הכנסה.
  57. ניכוי חלק יחסי מהוצאות הבית המשמש כמשרד לעסק – ערוך תחשיב להוצאות שהיו בשטח המשרד, הוצאות שלא ניתן לייחס ספציפית לשטח המשרד יחושבו בהתאם ליחס שבין שטח המשרד לשטח הדירה.
  58. טופס 150 – מי שהינו בעל שליטה בתאגיד תושב חוץ נסחר בחו"ל או בעל זכויות בתאגיד תושב חוץ שאינו נסחר יצרף טופס 150 שאותו אפשר אפשר להוריד באתר רשות המסים. מומלץ להיעזר ברו"ח.
  59. טופס 702 – מי שהיו לו הכנסות מבניין לפי סעיף 8א(ג) לפקודה והדוח כולל דיווח על סיום בניית פרויקט יצרף את הטופס.
  60. טופס 804 וטופס 804א – לבעל שליטה בחברה ומי שהיו לו הכנסות מדיבידנד. לבקש מהחברה שחילקה את הדיבידנד טופס מלא וחתום על ידה.
  61. טופס 858י – מי שמכר יחידות השתתפות בשותפות נפט ושהיה "מחזיק זכאי" או שקיבל חלוקת רווחים (דיבידנד) מהשותפות ימלא את הטופס .
  62. טופס 1213 – מי שביצע "פעולה החייבת בדיווח" כאמור בסעיף 131(ז) לפקודה.
  63. טופס 1220 – מי שניהל משק חקלאי או שיש לו שטח אדמה מעובד.
  64. טופס 1320 – מי שהיתה לו הכנסה מעסק או ממשלח יד.
  65. טופס 1321 – מי שהיתה לו הכנסה נוספת מרכוש שאינה מעסק כגון מנכס בית, דמי מפתח, ריבית, שכר סופרים, מרצים, עסקאות אקראיות וכו.
  66. טופס 1322 נספח ג' – למי שהיה רווח הון מניירות ערך סחירים.
  67. טופס 1324 נספח ד' – למי שהיו הכנסות מחו"ל, יש לצרף אישורים המעידים על גובה ההכנסות ועל סכום המס ששולם עליהן בחוץ לארץ.
  68. טופס 1325 נספח ג(1) – הטופס מיועד לדווח על רווח הון ריאלי ממכירת ניירות ערך נסחרים בבורסה בידי יחיד שניירות הערך רשומים בספרי העסק וכן יחיד שלא נוכה לו מס כחוק.
  69. טופס 1326 נספח ג(2) – הטופס מיועד לדיווח על רווח הון ריאלי ממכירת ניירות ערך נסחרים בבורסה שנרכשו לפני יום התחילה (1/1/2006) וחלות עליהם הוראות המעבר לביטול סעיף 6 לחוק התיאומים.
  70. טופס 1326א – טופס עזר לנספח ג(2).
  71. טופס 1342 – מי שדורש פחת על נכסים ששימשו בייצור הכנסתו. (טופס י"א)
  72. טופס 1343 – למבקש ניכוי נוסף בשל פחת לפי הוראות ממשיכות לתחולתו של חוק התיאומים.
  73. טופס 1344 – מי שמבקש לקזז הפסדים משנים קודמות או הפסדים שוטפים כנגד הכנסתו השנה או מהשנים הבאות יגיש נספח זה לדוח השנתי.
  74. טופס 1345 – מי שקיבל "חוות דעת" חייבת בדיווח כאמרו בסעיף 131ד' לפקודה.
  75. טופס 1346 – מי שנקט ב "עמדה חייבת בדיווח" מהעמדות המפורסמות באתר רשות המסים.
  76. טופס 1348 – מי שאינו תושב ישראל אך מתקיימת לגביו "חזקת ימי שהיה בישראל".
  77. טופס 1350 – מי שהוא בעל מניות מהותי בחברה, שיתרת המשיכות המצטברות שלו עולה על 100,000 ש"ח במהלך שנת המס הקודמת.
  78. טופס 1385 – מי שביצע עסקאות עם צדדים קשורים בחו"ל כמשמעותן בסעיף 85א לפקודה.
  79. טופס 1399(י) – מי שהיה לו רווח או הפסד הון שאינו מניירות ערך סחירים.
  80. טופס 1443 – נספח לדוח השנתי דיווח של חבר/ תושב קיבוץ לשנת מס.
  81. טופס 1485 – מי שביצע הלוואות עם צדדים קשורים בחו"ל.
  82. טופס 1504 – מי ששותף בשותפות יצרף דוח על קיום שותפות או ימלא את פרטי השותפות בנספח א' לדוח השנתי בחלק ב' של הנספח.
  83. טופס 1507 – הצהרה על זכאות לנקודות זיכוי לתושב חוזר בהתאם לסעיף 35 לפקודת מס הכנסה.
  84. טופס 4430 – הצהרה בדבר אופן הגשת דוח בשנה בה חל שינוי במצב המשפחתי.
  85. טופס 4435 – הודעה בדבר בחירת "בן זוג רשום"
  86. טופס 4440 – תצהיר בדבר נשואים החיים בנפרד.
  87. טופס 6111 – בעלי עסקים שמחזור עסקיהם עולה על 300,000 ₪ בשנה (כולל מע"מ) חייבים להגיש טופס 6111 מקוון כנספח לדו"ח השנתי למס הכנסה.
  88. שכ"ט ששולם לרו"ח / יועץ מס עבור הכנת דוח לרשות המסים – צרף חשבונית מס שקיבלת. אפשר לדרוש את ההוצאה בניכוי מההכנסה בשנה שבה שולמה.
  89. אין לרשום סכומי מקדמות ששולמו על-ידכם במהלך שנת המס. סכומים אלו נכללים אוטומטית, בחישוב המס לתשלום או להחזר.
  90. אם הדוח אינו כולל הכנסות שהיו לבן/בת הזוג יש לצרף הצהרה חתומה בידי בן הזוג כי הגיש דוח נפרד על הכנסותיו.
  91. לצרף צילום צ'ק מבוטל או אישור על ניהול חשבון בנק, לאימות פרטי חשבון הבנק ולביצוע החזר המס או לעדכן ישירות באתר רשות המסים.

שלב 2 – בדיקה אנונימית בסימולטור באתר רשות המסים לגובה ההחזר

בשלב השני בדוק האם מגיע לך החזר מס בעזרת הסימולטור של מס הכנסה (אין צורך בהקלדת פרטים אישיים),

ראה בשלב 1 לעיל קישורים להסברים (ובתפריט העליון) כיצד למלא את השדות בטופס 1301/135 (דוח שנתי להחזר מס) ובסימולטור של מס הכנסה.

  • אם יש לך יותר מטופס אחד מאותו הסוג סכם במחשבון או באקסל לפני הקליטה בסימולטור (רצוי להיעזר באקסל)
  • טופס דוח שנתי להחזר מס 1301 כולל הכנסות מכל הסוגים ומיועד לכולם והוא גם הטופס המשודר באינטרנט.
  • טופס דוח שנתי להחזר מס מקוצר 135 :
    א. במקרים מסויימים ניתן להגיש את הדוח השנתי על גבי טופס מקוצר טופס 135. בטופס זה יש לדווח על הכנסותיהם של שני בני הזוג. הטופס מתאים לנישום המגיש בקשה להחזר מס.
    ב. לנישום החייב בהגשת הדוח, שכל הכנסותיו ממשכורת ו/או מניירות ערך ו/או מדיבידנד ו/או מריבית ו/או משכירות ואינו דורש בעבורם הוצאות מימון. הטופס אינו מיועד לבעל הכנסה מעסק, למי שהיה לו שבח חייב ו/או רווח הון שאינו ני"ע סחירים, לבעל הכנסה מחו"ל, לבעל שליטה בחברה, למי שביקש פריסת פיצויים, חבר קיבוץ, או לדיווח על הכנסות מנאמנות, במקרים אלה יש למלא טופס 1301 ולציין כי מדובר בבקשה להחזר מס.
  • אם היתה לאחד מבני הזוג הכנסה שאינה מפורטת בסעיפים הרשומים בטופס החזר מס מקוצר לשכיר 135 או אם לאחד מבני הזוג היתה הכנסה מרכוש שהיה לו שנה לפני הנישואין או שקיבלו בירושה, יש למלא את הדוח השנתי ליחיד – טופס 1301. הסימולטור עורך חישוב על בסיס טופס 135, ייתכן הבדל בחישוב המס בין הסימולטור לבין חישוב המס לפי טופס 1301.
  • הגשת דוח בשנת המס שבה נישאו בני הזוג או חזרו ממצב של פרודים – בשנת מס שבה נשאו בני זוג או חזרו ממצב של פרודים, רשאים לבחור אם להגיש את הדוח במשותף או בנפרד. על בני הזוג להצהיר לפקיד השומה כיצד הם מעוניינים להגיש את הדוח טרם הגשתו, ההצהרה תתבצע דרך טופס 5329, או באיזור האישי באתר האינטרנט של רשות המסים, מייצגים יכולים לבצע זאת בפורטל המייצגים. במקרה ולא הייתה הצהרה של בני הזוג על אופן הגשת הדוח, במשותף או בנפרד, לא יתאפשר שידור הדוח.
    טופס 5329 – דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה

    טופס 4430 – הצהרה בדבר אופן הגשת דוח בשנה בה חל שינוי במצב המשפחתי
  • בני זוג – בני זוג נשואים על פי הרישום במרשם האוכלוסין, החיים יחד ומנהלים משק בית משותף, נחשבים לעניין מס הכנסה כ׳בני זוג׳. לבני זוג מתנהל תיק אחד במס הכנסה הנושא את שמות שניהם. בני זוג רשאים להגיש דוח אחד שיכלול את הכנסות שניהם, או להגיש שני דוחות נפרדים. גם אם הוגשו דוחות בנפרד, יקלוט אותם פקיד השומה כדוח אחד, משותף לשני בני הזוג.
    חריג: בשנה בה נישאו בני הזוג, לרבות בשנה בה חזרו בני זוג פרודים למצב שאינם פרודים, רשאים בני הזוג לבחור אם להגיש דוח משותף הכולל את הכנסות שני בני הזוג או להגיש שני דוחות נפרדים על ידי כל אחד מבני הזוג. בשנת הנישואין / חזרה מפרודים, על בני הזוג להצהיר במשרדי מס הכנסה, טרם הגשת הדוח, את בחירתם. במערכת "הגשת דוח שנתי באופן מקוון מלא" בעת מילוי דוח שנתי מקוון, יש לעדכן קוד הצהרה בשנה בה חל שינוי במצב המשפחתי. המערכת תציג הודעה על הצורך בעדכון קוד הצהרה וקישור למילוי ההצהרה במערכת "עדכון פרטי תיק ברשות המסים".
    ׳בני זוג׳ רשאים יחד לבחור, או פקיד השומה רשאי לקבוע, מי משניהם יהיה ׳בן הזוג הרשום׳, בן הזוג האחר נקרא ׳בן הזוג׳. על בחירתם, צריכים בני הזוג להודיע עד שלושה חודשים לפני תחילתה של שנת המס. לבחירה או לקביעה של ׳בן הזוג הרשום׳ תיתכן השלכה על חיוב המס. בן הזוג הרשום הוא המוביל את התיק במס הכנסה. לידיעתך – לגבי התקופה שבה היו נשואים וחיו ביחד, זכאי כל אחד מבני הזוג לבקש מפקיד השומה פרטים מהדוח שהגיש אחד מהם וכן גילוי סכומי הכנסה שקבע פקיד השומה או בית המשפט. בני זוג נשואים החיים בנפרד אינם נחשבים כבני זוג לעניין הפקודה.
    טופס 4435 הצהרה בדבר בחירת "בן זוג רשום"
  • בני זוג נשואים אשר אינם חיים יחד ואינם מנהלים משק בית משותף, אינם נחשבים כ׳בני זוג׳ לעניין הגשת הדוח. לפיכך, אם את/ה פרוד/ה ציין/י זאת בסעיף המתייחס למצב המשפחתי בשנת המס. פרוד אינו צריך לכלול את פרטי מי שהוא נשוי לו והכנסותיו בדוח שהוא מגיש. יובהר כי, התייחסות למצב משפחתי פרוד יתאפשר רק בהתאם למרשם רשות המסים. עדכון המחשב האמור יעשה באמצעות תצהיר בדבר נשואים החייב בנפרד (טופס 4440) שיש להגישו לפקיד השומה.
    טופס 4440 תצהיר בדבר נשואים החיים בנפרד
  • חישוב נפרד וחישוב מאוחד – על-פי החוק, רואים את הכנסות שני בני הזוג כהכנסתו של בן הזוג הרשום. חישוב המס נעשה במאוחד לגבי הכנסות שני בני הזוג. במקרים מסוימים יכול ׳בן הזוג׳ לבקש כי ייערך לו חישוב מס בנפרד (להלן ׳חישוב נפרד׳). כל אחד מבני הזוג ייהנה ב׳חישוב נפרד׳ ממדרגות המס הנמוכות, מניכויים וזיכויים אישיים.
    להלן המקרים בהם רשאי בן הזוג לבקש ׳חישוב נפרד׳:
    א. הכנסה מיגיעה אישית – אם הכנסת בן הזוג נובעת מיגיעה אישית מאחד המקורות הבאים, (במידה ולבני הזוג מקור הכנסה משותף – ראה תנאים נוספים בסעיף ב׳ להלן) , תהיה זכאות לחישוב נפרד:
    (1) מעסק (שהוא פעיל בו), ממשלח יד או מעבודה.
    (2) מקצבה (פנסיה) המתקבלת ממעביד לשעבר או מקופת גמל לקצבה, וכן מקצבה חייבת מס המשתלמת מאת המוסד לביטוח לאומי.
    (3) החלק החייב במס ממענק פרישה מעבודה (פיצויי פיטורין) או מקצבה שהוונה.
    (4) דמי שכירות מהשכרת נכס, אשר שימש במשך עשר שנים לפחות לפני תחילת השכרתו להפקת הכנסה מיגיעה אישית בעסק או משלח יד בידי בן הזוג שהפעיל את העסק.
    (5) קצבת אבדן כושר עבודה המשתלמת מקופ״ג לקצבה או לתגמולים או המשתלמת על-פי ביטוח מפני ”אבדן כושר עבודה״ (כמוגדר בפקודה).
    ב. בני זוג שלהם מקור הכנסה משותף – כאשר מקור ההכנסה של בן זוג תלוי במקור ההכנסה של בן הזוג השני, הרי לבני הזוג "מקור הכנסה משותף". במצב זה, הזכאות לחישוב נפרד כאמור בסעיף א לעיל מצריכה עמידה בתנאים המצטברים הנוספים הבאים:
    (1) יגיעתו האישית של כל אחד מבני הזוג נדרשת לייצור ההכנסה ממקור ההכנסה המשותף;
    (2) כל אחד מבני הזוג מקבל הכנסה התואמת את תרומתו לייצור ההכנסה ממקור ההכנסה המשותף ועומדת ביחס ישיר לתרומתו לייצור ההכנסה כאמור;
    (3) אם ההכנסה מופקת בבית המגורים של בני הזוג – בית המגורים משמש, דרך קבע, את מקור ההכנסה המשותף ומרבית פעילות מקור ההכנסה האמור נעשית בבית המגורים;
    ג. הכנסה מרכוש – הכנסות מרכוש של בני הזוג, יתווספו להכנסתו של בן הזוג שיש לו הכנסה חייבת מיגיעה אישית גבוהה יותר. אולם אם לאחד מבני הזוג יש הכנסה מרכוש, שהיה בבעלותו שנה לפני נישואיו, או מרכוש שקיבל בירושה, רשאי בן הזוג לתבוע חישוב נפרד של המס על הכנסתו זו. אם יש לבן זוג זה הכנסה אחרת שלגביה נערך חישוב מס נפרד (בין מרכוש ובין מיגיעה אישית), תיווסף הכנסה זו להכנסה האחרת. בעסקאות שבח, שייכות העיסקה תקבע על ידי מנהל מסוי מקרקעין.
    כללים בדבר החישוב הנפרד:
    (1) גם אם ביקשת שייעשה חישוב נפרד לגבי הכנסה מיגיעה אישית או מרכוש, כאמור לעיל, ומחישובנו מתברר כי בחישוב מאוחד מתקבלת חבות מס נמוכה יותר, תיערך השומה לפי חישוב מאוחד.
    (2) צורת החישוב הכדאית לך ביותר מבין השתיים תלויה גם בניכויים האישיים מההכנסה ובזיכויים מהמס, שהם שונים בחישוב נפרד ובחישוב מאוחד. ההחלטה על חישוב נפרד או חישוב מאוחד תיעשה, במידת האפשר, לטובתך.
  • הגשת מסמכי הדוח – אם שידרת דוח באמצעות האינטרנט, הדוח המודפס שיוגש למשרד השומה הוא הדוח שהופק על ידך כשהוא חתום על ידך בגרסה האחרונה שהדפסת בצירוף המסמכים הנלווים לדוח. בעת הגשת הדוח המקוון (שודר באינטרנט) או הידני (בכתב יד) יש לוודא שכל המסמכים הנדרשים מצורפים לדוח. שמור אצלך צילום מלא של הדוח. את טופסי הדוח והמסמכים הנלווים ניתן למסור במשרד פקיד השומה בקבלה או לשלוח במערכת פניות הציבור או לשלוח בדואר למשרד בו מתנהל התיק.
  • מומלץ – הגשת דוח מקוון מלא – אם הדוח שודר במערכת דוח מקוון מלא, דהיינו בצירוף מסמכים סרוקים במערכת, אין צורך למסור את המסמכים המקוריים לפקיד השומה. בסיום השידור באינטרנט ניתן אישור הגשה מקוון.
  • תושב ישראל חייב במס על הכנסותיו שהופקו או שנצמחו בישראל ומחוץ לישראל. אם בידך הכנסות מחו"ל, רשום את הכנסותיך בסעיפים המתאימים בדוח השנתי לפי סיווג ההכנסה.

שלב 3 – מילוי הטפסים הרלוונטיים והגשת הדוח למס הכנסה

בשלב השלישי מלא הטפסים הרלוונטיים, הסברים מפורטים לגבי קליטת הנתונים בדוח ניתן למצוא בשלב 2 במדריך לעיל, כמו כן בתפריט העליון קישורים לכל הסעיפים השונים בדוח.
קיימות שתי אפשרויות הגשה למי שאינו חייב בהגשת דוח ובוחר להגיש דוח להחזר מס :

א.השיטה הישנה הגשה ידנית – שכיר שאינו חייב בהגשת דוח שנתי למס הכנסה יכול להדפיס את הטופס 1301 דוח שנתי להחזר מס או טופס 135 דוח שנתי מקוצר לשכיר שאינו חייב בהגשת דוח למס הכנסה, ולמלא את הטפסים בכתב יד. את הטופס המלא בתוספת הנספחים לדוח אפשר להגיש בקבלה של כל אחד ממשרדי מס הכנסה ברחבי הארץ (לדוגמה כתובת המגורים שלך בנתניה, אתה יכול להגיש את הדוח במשרד מס הכנסה בתל אביב, כשהפקיד בתל אביב מקבל את הדוח הוא משדר במחשב שהדוח הוגש ומנתב אותו הלאה בדואר פנימי למשרד שבו מטופל התיק). לפני שאתה מגיע למשרדי מס הכנסה בדוק באתר רשות המסים שעות קבלת קהל, בדרך כלל ברוב המשרדים אפשר להגיש דוחות בימים א,ב,ד,ה, בשעות 8:30 – 13:00 וגם בימים ב,ד בשעות 15:00 – 18:00. לפני שאתה מגיע למשרד מס הכנסה הכן צילום מלא של הדוח. הפקיד בקבלה יחתים את הדוח המקורי והצילום (שנשאר אצלך) בחותמת "נתקבל" וזאת הראיה לכך שהגשת את הדוח במסגרת לוח הזמנים הקבוע בחוק.

ב. השיטה החדשה שידור מקוון – אפשרות נוספת היא לשדר את הדוח באיזור האישי באתר רשות המסים, לאחר השידור קיימות שתי אפשריות :
1. להדפיס את הדוח, לחתום עליו, לצרף את הנספחים, להכין צילום מלא של הדוח ולמסור את הדוח המודפס במשרד מס הכנסה.
2. לחתום על הדוח בחתימה אלקטרונית (לדוגמה – חתימה באמצעות העכבר על גבי הדף הראשון בטופס שמופק בקובץ PDF) או להדפיס את הדף הראשון בדוח, לחתום ולסרוק או לצלם בנייד ולהעלות לאתר את הדוח החתום וכל הנספחים לאחר שסרקתם אותם לקובץ PDF (או צילמתם בנייד). בשלב הבא באתר תוכלו לאשר הגשה של הדוח ולקבל אישור הגשה מקוון בקובץ PDF שמהווה ראיה לכך שהדוח הוגש.
הערה – מי שחייב בהגשת דוח שנתי למס הכנסה חייב בשידור מקוון (ראה שלב 3 ב. לעיל) ואין לו אפשרות להגיש את הדוח בשיטה הישנה בכתב יד.

שלב 4 – בדיקה שהדוח להחזר מס שהוגש נקלט בצורה תקינה ושההחזר התקבל בבנק

בשלב הרביעי, לאחר שהגשתם את הדוח תצטרכו לחכות עד לקליטה ואישור הדוח על ידי הפקידים במס הכנסה.
אחרי שהדוח יקלט ויעבור בדיקה ישלח אליכם הביתה בדואר לכתובת המגורים הרשומה במשרד הפנים שומה שמפרטת את כל נתוני הדוח וחישוב המס. תבדקו שכל הנתונים תואמים לדוח שהוגש על ידכם ושחישוב המס בשומה מתאים לחישוב המס בסימולטור או לחישוב המס שהתקבל בשידור המקוון (למי ששידור דוח מקוון). במידה ומצאתם נתונים שלא תואמים תשלחו למס הכנסה מכתב בקשה לתיקון השומה שבו תפרטו אילו שדות בדוח אתם מבקשים לתקן. קורה בלא מעט דוחות להחזרי מס שהפקיד במס הכנסה מתקן את הדוח לרעתו של הנישום ומקטין לו את החזר המס ולכן מומלץ לבדוק את הנתונים ולא לחשוש מהגשת בקשה לתיקון הדוח.

תוך כמה זמן החזר המס מתקבל בבנק ?

א. אם הגשתם את הדוח בשיטה הישנה בהגשה ידנית – זמן ממוצע משוער לטיפול בבקשה להחזר מס הוא כחודשיים ותלוי בעומס העבודה במשרדי מס הכנסה.
ב. אם הגשתם את הדוח בשיטה החדשה בשידור מקוון וקיבלתם אישור הגשה מקוון – זמן ממוצע משוער לטיפול בבקשה קצר יותר.
ההחזר ייעשה בתוספת הפרשי הצמדה וריבית (פטורים ממס) בשיעור של 4% לשנה מתום שנת המס של הדוח.
לדוגמה דוח לשנת המס 2017 הוגש בתאריך 1/8/19 וההחזר התקבל בתאריך 25/9/19, הצמדה וריבית מחושבים מתאריך 1/1/2018 ועד ל – 25/9/19.

מבחינת החוק המועד להחזר המס :

א. למי שאינו חייב בהגשת דוח (לדוגמה שכיר) ומגיש בקשה להחזר מס – בתוך שנה מיום שנערכה שומה, או בתוך שנתיים מתום השנה שבה שולם המס, לפי המועד המאוחר מבינהם. (ראה בהמשך סעיף 160(א) לפקודה)
ב. למי שחייב בהגשת דוח (לדוגמה עצמאי) – בתוך 90 יום מיום קבלת הדוח ע"י פקיד השומה, או ביום 31 ביולי בשנת המס שלאחר שנת המס שלגביה הוגש הדוח, לפי המועד המאוחר מביניהם. (ישנם חריגים) (ראה בהמשך סעיף 159א לפקודה)

החזר מס יתר בעקבות הדו"ח (תיקון מס' 22) תשל"ה-1975 (תיקון מס' 71) תשמ"ז-1986 (תיקון מס' 72) תשמ"ז-1987 צו תשנ"ד-1993
סעיף 159א.(א) לפקודה – בסעיף זה, "הפרשי הצמדה וריבית" – תוספת לסכום שמדובר בו, השווה לסכום האמור כשהוא מוכפל בשיעור עליית מדד המחירים לצרכן בתקופה הנדונה, בתוספת ריבית בשיעור של 4% לשנה על הסכום שמדובר בו לאחר שנוספו הפרשי הצמדה כאמור, או בשיעור אחר שקבע שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת.
סעיף 159א.(ב) לפקודה – שילם אדם מס לשנת מס פלונית, בין דרך ניכוי ובין בדרך אחרת, יתר על הסכום שהוא חייב בו על פי הדו"ח שהגיש לפי סעיף 131(שבו נרשם מי חייב בהגשת דוח שנתי), והדו"ח היה מבוסס על פנקסי חשבונות, או על מסמכים נאותים – אם אינו חייב בניהול פנקסי חשבונות, תוחזר לו היתרה תוך 90 יום מיום שהגיש את הדו"ח, או ביום 31 ביולי בשנת המס שלאחר שנת המס שלגביה הוגש הדו"ח, לפי המאוחר, זולת אם בשנת המס האחרונה שלגביה נעשתה לו שומה נמצאו פנקסי החשבונות שלו בלתי קבילים, והוא לא הוכיח, להנחת דעתו של פקיד השומה, שהעילה לאי קבילות הפנקסים לא היתה קיימת בשנת המס שלגביה נדרש ההחזר.
סעיף 159א. (ב1) לפקודה – היה אדם חייב בהגשת דו"ח לפי סעיף 131(שבו נרשם מי חייב בהגשת דוח שנתי) או לפי סעיף 135(שבו רשאי פקיד השומה לדרוש ממנו בהודעה בכתב למסור לו כל דו"ח) קודם למועד החזר יתרת המס לפי סעיף קטן (ב) (להלן – מועד החזר המס), ולא הגישו עד למועד החזר המס, רשאי המנהל לעכב את ההחזר לתקופה שלא תעלה על 90 ימים מיום שיוגשו הדו"חות האמורים.
סעיף 159א.(ג) לפקודה – ההחזר לגבי יתרה בתקופה שמתום שנת המס או מיום התשלום, לפי המאוחר ועד ליום ההחזר, ייעשה בתוספת הפרשי הצמדה וריבית; לגבי מי שיש לו תקופת שומה מיוחדת, יבוא לענין זה תום תקופת השומה המיוחדת במקום תום שנת המס.
סעיף 159א.(ד) לפקודה – הוחזרו לנישום סכומים על פי סעיף זה והתברר שלא הגיעו לו, יראו אותם, למעט הפרשי הצמדה וריבית, כחוב מס המגיע מהנישום מתום שנת המס שאליה מתייחס הדו"ח שעל פיו הוחזרו.

החזרת מס יתר בעקבות שומה [68] צו תשל"ד-1974 (תיקון מס' 21) תשל"ה-1975 (תיקון מס' 22) תשל"ה-1975 (תיקון מס' 114)  תשנ"ז-1997
סעיף 160(א) לפקודה – הוכח להנחת דעתו של פקיד השומה, כי אדם שילם מס לשנת מס פלונית – בין דרך ניכוי ובין בדרך אחרת – יתר על הסכום שהוא חייב בו, והדו"ח לאותה שנה הוגש לא יאוחר מתום שש שנים אחריה, יהא אותו אדם זכאי, תוך שנה מיום שנערכה השומה שבה נקבע הסכום היתר או תוך שנתיים לאחר תום שנת המס שבה שולם המס, הכל לפי המאוחר יותר, שיוחזר לו תשלום היתר בתוספת הפרשי הצמדה וריבית כמשמעותם בסעיף 159א(א) מתום שנת המס שלגביה הוגש הדו"ח או מיום התשלום, לפי המאוחר, ועד ליום ההחזר.
סעיף 160(ב) לפקודה – לא יוחזר לאדם תשלום לשנת מס שעליה לא מסר דו"ח, או הזניח למסרו, או שעליה נישום בסכום העולה על הסכום שבדו"ח שלו וקיבל הודעה על השומה שנערכה לו אותה שנה, אלא אם הוכיח להנחת דעתו של פקיד השומה שאי-המסירה או ההזנחה למסור דו"ח אמיתי ונכון אין מקורן מרמה או מעשה או מחדל שבמזיד; אין הוראה זו חלה על סכומים שיש להחזירם לאחר השגה או ערעור.
סעיף 160(ג) לפקודה –  כל הרואה עצמו מקופח בהחלטתו של פקיד השומה בדבר הסכום שיש להחזירו לפי סעיף זה, תהיה לו אותה זכות ערעור על ההחלטה שהיתה לו אילו היה רואה עצמו מקופח בשומה שנעשתה לו.

עיכוב החזר מס בהליך שומה (תיקון מס' 134) תשס"ג-2003
סעיף 160א.(א) לפקודה – על אף הוראות סעיפים 159א או 160, רשאי פקיד השומה לעכב את החזר המס ששולם יתר על הסכום שבו חייב הנישום על פי הדוח או השומה, כאמור באותם סעיפים, עד גובה מחצית מהסכום המגיע לנישום כאמור או עד גובה הסכום השנוי במחלוקת, לפי הנמוך מביניהם, אם הורה פקיד השומה לבדוק את הדוח.
סעיף 160א.(ב) לפקודה – עיכוב החזר המס כאמור בסעיף קטן (א), יחול עד 90 ימים ממועד קבלת הדוח; ואולם אם קבע פקיד השומה את השומה לפי מיטב שפיטתו כאמור בפרק הראשון בחלק ט', לפני שחלפו 90 ימים כאמור, רשאי הוא לעכב את ההחזר עד גובה מחצית מסכום המס שקבע בשומה כאמור, למשך 90 ימים נוספים, ואם הוגשה השגה לפי סעיף 150 – למשך תקופה נוספת שלא תעלה על 180 ימים נוספים מהיום שבו הוגשה ההשגה.
סעיף 160א.(ג) לפקודה – ניתנה החלטה בהשגה, לפי סעיף 152 בתוך 180 ימים ממועד שהוגשה, רשאי פקיד השומה לעכב את החזר המס עד גובה סכום המס שנקבע בשומה כאמור, עד המועד שבו ניתן לגבות את חוב המס על פי השומה שקבע, לפי פקודת המסים (גביה), אלא אם כן קבע אחרת בית משפט שלפניו הוגש ערעור לפי סעיפים 154 או 158.

פטור ממס בגין ריבית והפרשי הצמדה על החזר המס

פטורים ממס – הפרשי הצמדה וריבית על מס ששולם ביתר (תיקון מס' 53) תשמ"ב-1982 (תיקון מס' 70)  תשמ"ו-1986 (תיקון מס' 71)  תשמ"ז-1986
סעיף 9(24) לפקודה – ריבית והפרשי הצמדה שקיבל נישום בשל מס ששילם ביתר, ריבית והפרשי הצמדה שקיבל עוסק לפי סעיף 105 לחוק מס ערך מוסף, תשל"ו–1975 וריבית והפרשי הצמדה שקיבל נישום מכוח סעיף 103א לחוק מס שבח; הוראה זו לא תחול לגבי נישום שריבית והפרשי הצמדה הן בידיו הכנסה לפי סעיף 2(1);