פרק ב. הגשת הדו"ח 2021 ותשלום המס

1. תקופת הדיווח – ׳שנת מס׳

שנת המס 2021 מתחילה ב-1.1.2021 ומסתיימת 31.12.2021, וזו התקופה שעליה נסב הדוח.

2. פתיחת תיק לעוסק פטור והחזר מס מהאזור האישי שלך ברשות המסים או מדף השרות באינטרנט:

בפתיחת תיק מקוונת לזוגות נשואים נדרש לבחור את אחד מבני הזוג כבן הזוג הרשום, האחראי להתנהלות מול רשות המסים הסבר מפורט בפרק א' סעיף 6.

2.1. פתיחת תיק לעוסק פטור

הגשת בקשה לפתיחת תיק לעוסק פטור במע"מ מיועדת אם הנך עומד בתנאים הבאים:

א. מחזור ההכנסות של העסק אינו עולה על 99,893 ש"ח בשנה (נכון לשנת מס 2021). מדובר על ההכנסות הצפויות מהעסקאות ללא הוצאות (ברוטו) ולא ברוווח הנקי, לכן לא כולל הכנסותיך כשכיר עם משכורות ואחרות.
ב. אינך עוסק במקצוע חופשי כגון: עורך דין, רואה חשבון, יועץ מס, אדריכל וכיו"ב.

ממה פטור העוסק פטור במע"מ?

לאחר פתיחת תיק של עוסק פטור במע"מ לא תצטרכו לשלם מע"מ על העסקאות, ויהיה אסור לכם לגובת מע"מ מהלקוחות.
מסיבה זו, לא תהיו רשאים להוציא חשבונית מס ללקוחות, אלא קבלות בלבד.

ממה לא פטור העוסק פטור במע"מ?

א. מתשלום מס הכנסה וחובת דווח למע"מ ולמס הכנסה פעם בשנה.
ב. חובת דיווח ההכנסות למע"מ רק פעם בשנה, עד 30.01 של השנה החדשה בגין השנה הקודמת, לעומת עוסקים מורשים שמחויבים לדווח באופן חודשי או דו-חודשי.
ג. למס הכנסה נדרש למלא דוח שנתי, ניתן להגיש את הדו"ח באופן מקוון.

ד. במידה והינך מעסיק עובדים ניתן לפתוח גם תיק ניכויים באמצעות המערכת
מסמכים שיש לצרף:
1. צילום ת"ז/רשיון נהיגה
2. חוזה שכירות או רכישה (למקרה שקיים נכס בשכירות)
3. עבור זוגות נשואים החיים בנפרד ומעוניינים לשנות את מעמדם ל"פרודים" במרשמי רשות המסים בכדי להגיש בנפרד – טופס 4440 חתום ע"י עורך דין.

2.2. פתיחת תיק באינטרנט למגיש בקשה להחזר מס

במקרה ואין לך תיק או שנת המס הרלוונטית אינה פתוחה לשידור, בעת שידור הבקשה (דוח) תוצג לך הודעה "לא קיים רישום במערכת. יש לבצע תחילה רישום בלינק המופיע בתחתית המסך".
יש להיכנס לאזור האישי וללחוץ על "בקשה להחזר מס", או דרך הקישור.
הגשת בקשה מהירה ומקוונת פתוחה לשנת מס 2019 ואילך. הגשת בקשה לשנים 2016-2018 ניתן יהיה להוריד את הטופס ולהגיש אותו דרך משרד השומה במערכת לפניות הציבור.
ניתן להגיש בקשות להחזר מס עד שש שנים מתום שנת המס.

3. הדוחות שיש להגיש

יש להגיש דין וחשבון שנתי על ההכנסה בשנת המס על גבי טופס 1301, בצירוף הנספחים הנלווים אליו. יחיד המבקש להגיש דוח בנפרד מבן זוגו, רשאי לעשות כן; יש לציין זאת בגוף הדוח ולצרף הצהרה במידת הצורך (ראה פרק ג׳ סעיף 14).

דוח ”מקוון״:

יחיד החייב בהגשת דוח ויש לו הכנסה מעבודה, מעסק או משלח יד או חקלאות, נדרש להגיש את הדוח השנתי שלו לאחר שידורו באופן מקוון. ראה בפרק א׳ פירוט לגבי הפטורים מהגשת דוח מקוון.
דוח ”מקוון״ ייחשב כדוח המוגש לאחר ששודר באינטרנט או שודר על-ידי מייצגים בחיבור ישיר למערכת המחשב של רשות המסים.

שידור דוח מקוון מלא:

יש לשדר דוח מקוון מלא כולל המסמכים המצורפים אליו במערכת ממוחשבת. המשדר יצרף את הצרופות כקובץ או כמספר קבצים ובסיום מילוי הדוח וטעינת הקבצים יוכל לבצע את שידור ואישור הגשת הדוח. המייצג המשדר את הדוח צריך לאחר סיום שידור הדוח להחתים את את בן הזוג הרשום על גבי הדוח השנתי, להטעין את קובץ הדוח החתום, ולהגישו (לחיצה על מקש הגשה באופציה שניה "הגשה מקוונת לדו"ח ששודר עם מסמכים – חדש") אישור הגשה מתקבל. אותו מומלץ לשמור. אם "בן הזוג הרשום" משדר את הדוח, אין צורך בחתימה אלא באישור מקוון בלבד. לעזרת המשדר יש במערכת שידור דוח מקוון מלא לומדה המסבירה באופן ידידותי את תהליך שידור והגשת הדוח.

שידור באינטרנט

יתבצע באמצעות אתר האינטרנט של רשות המסים המלווה בדברי הסבר ובסימולטור, וכתובתו go.gov.il/taxes . בנוסף, המוקד הטלפוני של רשות המסים מספק תמיכה טכנית ומענה לשאלות העולות בנושא שידור הדוח, ומספרו 4954* או 02-5656400
אם הדוח שודר באופן מקוון אך לא הוגש באופן מקוון, חובה להגיש את הדוח במשרד. לאחר שידור הדוח באינטרנט חובה להדפיסו. המערכת תנפיק שני העתקים של הדוח ששודר באינטרנט, עליהם יופיע הברקוד שהונפק ממערכת המחשב של רשות המסים. יש להגיש אחד ההעתקים חתום בצירוף הנספחים והאישורים כנדרש למשרד השומה או במערכת פניות הציבור ולקבל אישור הגשה על גבי ההעתק השני. כל עוד לא הוגש במשרד השומה פלט הדוח שהודפס (גרסה אחרונה ששודרה) ממערכת האינטרנט, לא תיקלט הגשתו ודוח ששודר בלבד לא ייחשב כדוח שהוגש.
יובהר כי בשלב זה ניתן להגיש את הדוח המקוון באחת משתי האפשרויות שהוצגו לעיל. רשות המסים ממליצה על הגשת הדוח באופן מקוון מלא.

נספחים לדוח:

נספח א׳: אם היו לך הכנסות מעסק או משלח יד, צרף פירוט בנספח א׳ לדוח או על גבי טופס אחר במתכונתו (טופס 1320).

נספח ב׳: אם הייתה לך הכנסה מרכוש, צרף נספח ב׳ (טופס 1321). תוכל לפרט שם הוצאות או הקלות ממס אותן הינך דורש.

נספחי ג׳: אם היו לך הכנסות ממכירת ניירות ערך סחירים (שאינן הכנסה מעסק בידך או שלא דרשת בגינן הוצאות מימון), צרף נספח ג׳ ו/או נספח ג1 ו/או נספח ג2 לפי העניין (טופס 1322 , 1325 , 1326) יש לשדר נספח ג׳ באינטרנט למי שמגיש דוח מקוון.

נספח ד׳: אם היו לך הכנסות מחו״ל, בין אם בגינם הינך דורש זיכוי בשל מס ששולם בחו״ל או קיזוז הפסדים בחו״ל, בין אם לאו, צרף נספח ד׳ (טופס 1324). יש לשדר נספח ד׳ באינטרנט למי שמגיש דוח מקוון.

הסברים מפורטים לנספחים הנ״ל ראה בסוף פרק ד׳.

טופס 6111 – נספח לדוח

טופס 6111 מהווה נספח לדוח השנתי ומפורטים בו נתוני הדוחות הכספיים: דוח רווח והפסד, מאזן ודוח התאמה למס. הטופס מיועד לבעלי הכנסה מעסק או משלח יד. בשנת המס 2021, אינם חייבים בהגשת הנספח מי שמחזור עסקיהם אינו עולה על 300,000 ₪ (כולל מע״מ). כמו כן, פטורים מהגשתו חקלאים עליהם חלה תוספת י״ב להוראות ניהול ספרים. את הנספח חובה לשדר באינטרנט או באמצעות מחשב רשות המסים. על-פי החוק אם חלה עליך חובה לנהל מערכת חשבונות לפי שיטת החשבונאות הכפולה או שהינך מנהל מערכת חשבונות ממוחשבת, הינך חייב בהגשת טופס 6111 באופן מקוון. על-פי פרשנות הוראות ניהול פנקסים, כל המנהל רישום ממוחשב כלשהו ייחשב כמנהל מערכת חשבונות ממוחשבת.

אם הדוח השנתי משודר במערכת הישנה ולא בדוח מקוון מלא, אזי לאחר שידור באינטרנט עליך לצרף לדוח את הגרסה המודפסת חתומה, על גביה מוטבע מספר הגרסה שנקלט במערכת (עמוד 1 בלבד)

יש לסמן על גבי הדוח השנתי (טופס 1301) את פרטי הגשת טופס 6111.

ראה גם מסמכים ונספחים שיש להגיש בפרק ג׳ להלן.

4. טופס מקוצר – בקשה להחזר מס

במקרים מסויימים ניתן להגיש את הדוח השנתי על גבי טופס מקוצר (טופס 0135). גם בטופס זה יש לדווח על הכנסותיהם של שני בני הזוג.

הטופס מתאים:
א. לנישום שאינו חייב בהגשת דוח או לנישום המגיש בקשה להחזר מס.
ב. לנישום שאינו החייב בהגשת דוח, שכל הכנסותיו ממשכורת ו/או מניירות ערך ו/או מדיבידנד ו/או מריבית ו/או משכירות ואינו דורש בעבורם הוצאות מימון.

הטופס אינו מיועד
לבעל הכנסה מעסק, למי שהיה לו שבח חייב ו/או רווח הון שאינו ני״ע סחירים, לבעל הכנסה מחו״ל, לבעל שליטה בחברה, למי שביקש פריסת פיצויים לפי סעיף 8(ג), חבר קיבוץ, או לדיווח על הכנסות מנאמנות. במקרים אלה יש למלא טופס 1301 ולציין כי מדובר בבקשה להחזר מס.

לטופס 0135 מצורפים דברי הסבר תמציתיים שניתן להיעזר בהם בעת מילויו. הבהרות נוספות מופיעות בחוברת זו. שים לב שסדר הסעיפים בטופס 0135 שונה מסדר הנושאים בחוברת, היות והחוברת מותאמת לסדר הסעיפים בטופס 1301.

5. טופס 137 – דוח ליחיד בעל עסק קטן

במקרים מסויימים ניתן להגיש את הדוח השנתי על גבי "דוח מקוצר ליחיד בעל עסק קטן" (טופס 0137). גם בטופס זה יש לדווח על הכנסותיהם של שני בני הזוג. הטופס מתאים למי שמתקיים לגביו כל התנאים הבאים :

א. לנישום או לבן זוגו הכנסות ממקורות אלה בלבד:
עסק, משלח יד, הכנסת עבודה, קיצבאות, מענקי פרישה, או הכנסות משוק ההון מהן נוכה מלוא המס במקור בשיעור הקבוע.
ב. מגיש הדוח ו/או בן זוגו הוא בעל עסק קטן שהכנסתו מעסק (מחזור עסקי) ביחד עם הכנסות מיגיעה אישית אינם עולים על 60,000 ₪.
ג. לבן הזוג שאינו בעל עסק קטן, אין הכנסה או שבידו הכנסת עבודה ו/או קיצבאות בלבד, שנוכה מהם מלוא המס ואינו חייב בגינם בהגשת דוח.
ד. לנישום הכנסות משוק ההון, מהן נוכה מלוא המס במקור וכלל מחזור מכירותיו אינו עולה על סכום של 2,583,000 ₪.

הטופס אינו מיועד לנישום המבקש החזר מס או המדווח על הפסד.

6. הגשת דוח בשנת מס שבה נישאו בני זוג או חזרו ממצב של פרודים

בשנת מס שבה נשאו בני זוג או חזרו ממצב של פרודים, רשאים לבחור אם להגיש את הדוח במשותף או בנפרד. על בני הזוג להצהיר לפקיד השומה כיצד הם מעוניינים להגיש את הדוח טרם הגשתו. ההצהרה תתבצע דרך טופס 4430 (הצהרה בדבר אופן הגשת דוח בשנה בה חל שינוי במצב משפחתי). ניתן להצהיר באזור האישי באתר האינטרנט של רשות המסים ומייצגים המחוברים לרשת המייצגים יוכלו לבצע זאת בפורטל המייצגים.
במקרה ולא תהייה הצהרה של בני הזוג על אופן הגשת הדוח, במשותף או בנפרד, לא יתאפשר שידור הדוח.

7. מועד הגשת הדוחות

מי שאינו מנהל את חשבונותיו לפי שיטת החשבונאות הכפולה, או שכיר החייב בהגשת דוח, עליו להגיש את הדוח עד ליום 30.4.2022 , על נישום המנהל מערכת חשבונות מלאה לפי שיטת החשבונאות הכפולה ומצרף לדוח מאזן וחשבון רווח והפסד, להגיש את הדוחות עד ליום 31.5.2022.
יחיד החייב בהגשת דוח מקוון יגיש אותו עד ליום 31.5.2022, אלא אם ניתנה לו אורכה למועד אחר.
פקיד השומה רשאי, לאחר שהנישום הניח את דעתו כי אינו יכול להגיש את הדוח בגלל סיבות מוצדקות, להתיר לו להגיש אותו במועד מאוחר יותר.
אישור הארכה מותנה בכך שהנישום יגיש לפקיד השומה, עד המועד החוקי להגשת הדוח, דוח משוער על הכנסתו וישלם את המס המגיע על-פיו עד אותו מועד.
מייצגי נישומים (רו״ח, יועץ מס, עו״ד) אשר רשומים ב״מרשם המייצגים״ של רשות המסים, מקבלים ארכות מרוכזות להגשת הדוחות של לקוחותיהם במועדים שונים. ייתכן ורשות המיסים תפרסם אורכות להגשת הדוחות השנתיים, ניתן להתעדכן בדבר האורכות באתר האינטרנט של רשות המיסים.

8. הגשת הדוח

אם שידרת דוח באמצעות האינטרנט, הדוח שיוגש למשרד השומה הוא הדוח שהופק על ידך כשהוא חתום בגרסה האחרונה שהדפסת. בעת הגשת הדוח, ”מקוון״ או ”ידני״ יש לוודא שכל החומר הנדרש מצורף לדוח. העתק הדוח נשאר ברשותך, לאחר שפקיד השומה אישר בחתימתו שהדוח הוגש. את טופסי הדוח השנתי ניתן למסור במשרד פקיד השומה, לשלוח במערכת פניות הציבור, או לשלוח בדואר למשרד השומה בו מתנהל התיק. אם הדוח שודר במערכת דוח מקוון מלא, דהיינו בצירוף מסמכים במערכת, כמוסבר בסעיף 4 לעיל, אין צורך להגיע ולמסור את הדוח לפקיד השומה. אישור ההגשה ניתן בסוף תהליך שידור הדוח.

9. חישוב המס על-פי הדוח

חישוב המס נעשה כך:

א. ההכנסות השונות החייבות במס (חלקים ג׳, ד׳, ה׳, ח׳ בטופס 1301) מצטרפות לסכום אחד, וממנו מופחתים הניכויים השונים (חלק י״ב בטופס 1301).

ב. על ׳ההכנסה החייבת׳ – (התוצאה לאחר הניכויים שבחלק י״ב בדוח), מופעלים שיעורי מס הכנסה על-פי הטבלה שבפרק ז׳ בחוברת: הכנסות רגילות חייבות בשיעורי המס הרגילים. הכנסות שאינן מיגיעה אישית חייבות בשיעור מס התחלתי של 31%. ברם, הכנסות מיגיעה אישית והכנסותיו של מי שמלאו לו 60 שנה בשנת המס, יחויבו בשיעור מס התחלתי של 10%.

להכנסות מסוימות נקבעו שיעורי מס מיוחדים (פירוט בחלק ה׳ ו-ח׳). הכנסות בשיעורי מס מיוחדים נחשבות כגבוהות בסולם ההכנסות והמס יחושב על-פי שיעורי המס שנקבעו להכנסות אלו.

מס על הכנסות גבוהות

יחיד אשר הכנסתו מס על הכנסות גבוהות החייבת בשנת המס עולה על 647,640 ₪, יהיה חייב במס נוסף על חלק הכנסתו החייבת העולה על הסכום הנ״ל, בשיעור של 3%.

הכנסה חייבת למעט סכום אינפלציוני ולרבות שבח כמשמעותו בחוק מיסוי מקרקעין. לגבי שבח ממכירת דירת מגורים כהגדרתה בחוק מיסוי מקרקעין, השבח הריאלי ממנה ייכלל בהכנסה החייבת לעניין זה, רק אם שווי מכירת הדירה עולה על 4,754,280 שקלים והמכירה אינה פטורה ממס.

כאמור לעיל, המס הנוסף חל גם על הכנסות החייבות בשיעור מס מוגבל, כגון הכנסות משוק ההון, וכן על הכנסות החייבות בשיעור מס סופי, כגון הכנסות משכ״ד החייבות במס עפ״י סעיף 122 לפקודה הכנסות מהימורים, הגרלות ופרסים.

ג. מהמס המחושב יש להפחית את הזיכויים מהמס ואת נקודות הזיכוי (חלקים י״ג ו-י״ד לטופס 1301). התוצאה היא סך כל המס לחיוב. יתכן שחלק מהמס, או כולו, כבר שולם על ידך כמקדמות או כניכוי במקור או כתשלום על חשבון, וייתכן כי אף מגיע לך החזר מס

ד. בחישוב המס על הכנסותיך ניתן להיעזר בטבלה ב׳ בפרק ז׳ הנקראת: ”המס המצטבר לפי מדרגות המס לשנת המס 2021.
המס המצטבר בטבלה הוא לפני זיכויים ממס, אותם יש להפחית מהמס שבטבלה.

ה. מי שבחר ב׳חישוב נפרד׳ (ראה הסבר בתחילת פרק ד׳) לו ולבן/בת זוגו, יחשב את המס על-פי הכללים לעיל לכל אחד מבני הזוג בנפרד, אך חישוב יתרת המס לתשלום או להחזר מתבצע לשני בני הזוג יחדיו. בחישוב מאוחד, יחושב המס על-פי הכללים לעיל ל״בן הזוג הרשום״ לגבי כל ההכנסות של שני בני הזוג. סיכום המס החל על שני בני הזוג הוא ”המס המגיע״.

10. תשלום המס עם הגשת הדוח

אם בהתאם לדוח המוגש (גם אם הוא משוער) מגיעה יתרה של מס לתשלום (המס לחיוב עולה על המס ששולם לשנת המס 2021 – כמקדמות, ניכויים במקור או תשלומים על החשבון), יש לשלם את היתרה עם הגשת הדוח.

11. בקשה להחזר מס בעקבות הגשת הדוח

מי ששילם במשך השנה מס בסכום העולה על המס המגיע על-פי הדוח, זכאי להחזר של עודף המס. החזר המס מותנה בכך שהנישום הגיש את כל הדוחות שנדרשו ממנו (לרבות הצהרת הון), שהדוח מבוסס על פנקסי חשבונות, או על מסמכים נאותים במקרה בו הנישום לא היה חייב לנהל פנקסי חשבונות, וכן לא נקבע שניהל פנקסי חשבונות בלתי קבילים בשנה האחרונה שלגביה נערכה לו שומה.

אם אינך חייב בהגשת דוח

ניתן להגיש בקשה להחזר מס לשנה מסוימת, לא יאוחר מתום 6 שנים מתום שנת המס הרלוונטית. לדוגמא דוח לשנת מס 2016 ניתן להגיש עד 31.12.2022.

הינך זכאי, תוך שנה מעריכת השומה או תוך שנתיים לאחר תום שנת המס שבה שולם המס, לפי המאוחר שיוחזר לך המס המגיע בתוספת הפרשי הצמדה וריבית.

אם הינך חייב בהגשת דוח

אמור פקיד השומה להחזיר לך את המס תוך 90 יום מיום הגשת הדוח או עד ה-31.7.2022 לפי המאוחר. במקרה בו הוציא פקיד השומה שומה לפי מיטב השפיטה לפני שחלפו 90 יום כאמור, רשאי פקיד השומה לעכב החזר מס עד לגובה מחצית מהסכום שבשומה לפי מיטב השפיטה.

החזר המס יבוצע לחשבון הבנק שאת פרטיו תציין בדוח זה ואשר תואם את הרשום במערכים. מי שאינו חייב בהגשת דוח, וכן מי שמבקש לשנות פרטי חשבון בנק, יצרף אסמכתא מתאימה כדוגמת צילום המחאה של חשבון זה.

אם לא תמלא בדוח פרטים על חשבון בנק, יבוצע ההחזר לחשבון בנק שאת פרטיו מסרת לנו לאחרונה (ראה הסברים מפורטים בפרק ח׳).

12. הודעת שומה

הדוח המוגש על גבי טופס 1301 אצל מי שחייב בהגשתו, ייחשב לשומה עצמית ועל פיה תחשב ההכנסה והמס המגיע ממנה. שומה זו תיחשב כקביעת הכנסה לאותה שנה, כל עוד לא קבע פקיד השומה שומה אחרת. החייב בהגשת דוח ”מקוון״ כאמור בפרק א׳, יגיש את פלט הדוח אותו שידר באמצעות האינטרנט, כאשר הוא חתום.

הערה: כאשר הדוח משודר על ידי מיצג בחיבור ישיר למערכת המחשב של רשות המסים, יש להגיש את פלט הדוח ששודר.

בעת קבלת הדוח במשרד השומה, מוחתמים הדוח והעתקו, שנשאר בידי המגיש, בחותמת המאשרת את הגשת הדוח. בשלב הבא ישודרו למחשב נתוני הדוחות שלא שודרו באופן מקוון ותאושר קליטת הדוחות ששודרו באופן מקוון. אם הדוח לא מולא כהלכה מתבקש הנישום להשלים את הדוח בהקדם. לאחר קליטתם תישלח הודעת שומה הכוללת את חישוב המס המגיע על-פי הנתונים שהוגשו בדוח, תוך פירוט ההכנסות, הניכויים מההכנסה, הזיכויים מהמס, פרטים אחרים ויתרת המס, בהתחשב בתשלומים על חשבון המס ששולמו לאותה שנה. מי שחולק על האמור בהודעה, רשאי לבקש לתקן את השומה.

13. בדיקת הדוח על-ידי פקיד השומה

פקיד השומה רשאי, תוך ארבע שנים מתום שנת המס שנמסר בה הדוח (השומה העצמית), לבדוק אותו ולאשרו, או לקבוע את ההכנסה לפי מיטב שפיטתו וזאת, אם יש לו טעמים סבירים להניח כי הדוח אינו נכון תוך מתן הזדמנות לנישום להשמיע טענותיו. אם הדוח שהוגש אינו דוח סתמי, ואם הוגשו כל הדוחות והמסמכים, חייב פקיד השומה להזמין את הנישום לדיון הנדרשים לפני שהוא קובע כי הכנסתו שונה מזו שהוצהרה בדוח. יחד עם זאת, רשאי פקיד השומה, תוך חצי שנה מיום קבלת הדוח, לתקן את השומה ולמרות התיקון עדיין יראו את הדוח כשומה עצמית – וזאת במקרים הבאים :

א. נפלה טעות חשבונית.

ב. בהפעלת הסנקציות שנקבעו בחוק במקרים הבאים:

  1. הנישום היה חייב בניהול פנקסי חשבונות ולא ניהלם.
  2. הנישום ניהל פנקסי חשבונות אך לא ביסס את הדוח עליהם.
  3. פנקסי החשבונות אינם קבילים כשהפסילה היא סופית, דהיינו אין עליה זכות ערעור.

על ההפרש בין המס המגיע לפי השומה לבין המס ששולם יוטלו ריבית והפרשי הצמדה החל מתום שנת המס.

אם המס המגיע, על-פי קביעת פקיד השומה יהיה גבוה ב-50% לפחות מהמס על-פי הדוח (הפרש הנקרא ׳גרעון׳) ופקיד השומה מצא שזו תוצאה של מחדל, יוטל על הנישום ”קנס גרעון״ בשיעור של 15% מסכום הגרעון (קנס הגירעון עלול להיות גבוה יותר במקרים מסויימים).
כמו כן נישום שלגביו נקבע גרעון בסכום העולה על 500 אלף ש"ח לשנה והגרעון האמור עולה על 50% מהמס שהנישום חייב בו, רשאי פקיד השומה להטיל עליו קנס בשיעור של 30% מסכום הגרעון אם הוא נובע מסיבות מסוימות. פירוט של הליכי ההשגה והערעור על שומות ועל קנס גרעון מובא בסעיפים 150-158 בפקודת מס הכנסה.

14. אי הגשת דוח

אי הגשת דוח במועד ללא אישור פקיד השומה, גורר הטלת קנסות או נוסף על כך ניתן להגיש נגד הנישום כתב אישום לבית המשפט, שכן אי הגשת דוח במועד היא עבירה על-פי החוק, שדינה מאסר שנה או קנס או שני העונשים כאחד.

פקיד השומה רשאי, במקרה של אי הגשת דוח, לערוך שומה לפי מיטב השפיטה כלומר לקבוע את ההכנסה החייבת ואת המס המגיע מהנישום לפי שיקול דעתו (שומה 04).

רק הגשת הדוח השנתי תיחשב כהשגה על שומה בהיעדר דוח אלא אם כן הוכח לפקיד השומה כי הנישום לא היה חייב בהגשת הדוח או שלא ניתן היה להגישו. ניתן להטיל קנס על-פי חוק העבירות המנהליות והתקנות שהותקנו מכוחו בשל אי הגשת דוחות ועבירות אחרות על-פי הוראות פקודת מס הכנסה. הקנס יבוא במקום העמדה לדין בגין העבירה. נישום החייב בהגשת דוח שנתי מקוון ולא הגישו במועד, יוטל עליו עיצום כספי בהתאם לסעיף 195ב לפקודה.

15. רישום או עדכון חשבון בנק

ישנם מספר אפשריות לרישום או עדכון חשבון בנק ברשות המסים:

א. באזור האישי באתר רשות המסים במשבצת "חשבונות הבנק שלי" מוצגים פרטי חשבון הבנק שלך. לעדכון או רישום בפעם הראשונה יש להשתמש באפשרות זו. אין צורך בצרוף אסמכתא ונתוני חשבון הבנק יבדקו אם הם שייכים לך או משותפים לך עם אחר. תהליך הבדיקה ואימות הפרטים ימשך 3-2 ימי עסקים. רצוי להשתמש באפשרות זו לאחר פתיחת תיק במס הכנסה וטרם שידור הדוח השנתי.

ב. בשאילתה 491 על ידי מייצג מקושר למחשב רשות המסים. אין צורך בצרוף אסמכתא ונתוני חשבון הבנק יבדקו אם הם שייכים לך או משותפים לך עם אחר.

ג. בעת הגשת הדוח השנתי. באפשרות זו יש לצרף אסמכתא (צילום המחאה/אישור ניהול חשבון).

ד. במקרה ואין חשבון בנק מעודכן ותקין במערכת, לאחר הגשת הדוח עם החזר מס, תצא שומה הכוללת ספח לרישום פרטי חשבון בנק. יש להחתים את הבנק על פרטי החשבון.

תוכן עניינים

פרק ט. טבלאות, מדדים ורשימות