פרק ד. הסברים למילוי טופס 1301 ונספחיו לשנת 2021 חלק ג – הכנסות מיגיעה אישית בשיעורי מס רגילים

חלק ג׳ – הכנסות מיגיעה אישית בשיעורי מס רגילים – סעיפים 1-8

כללי

בחלק זה עליך לרשום את ההכנסות לאחר ניכוי ההוצאות שהוצאו לייצורן בניכוי פטורים ובקיזוז הפסדים.
הכנסות מיגיעה אישית מחויבות בשיעור מס התחלתי של 10%.
בטופס 1301 בטור הכנסת ׳בן/בת הזוג׳, רשום את ההכנסה כאמור של בן/בת הזוג אם לא הוגש דוח נפרד על הכנסות אלו.

להלן פירוט הסעיפים בחלק ג׳:

סעיף 1 – הכנסה מעסק או ממשלח יד

רשום כאן את ההכנסה החייבת (ההכנסות לאחר ניכוי ההוצאות) מעסק או ממשלח יד, כולל הכנסה מחו״ל, לרבות ריבית, הפרשי הצמדה והפרשי שער, במידה שהן הכנסה מעסק בידך (כל זאת אם ההכנסה הושגה מיגיעתך האישית; אם לאו, רשום את ההכנסה בסעיף 11). מענקי קורונה שלא שולמו באמצעות רשות המסים וחייבים במע״מ יש לרשום בשדה זה.

לדוגמא:

  • מענק שימור עובדים – משרד הכלכלה.
  • מענקי סיוע ייעודיים לעסקים קטנים ובינוניים במסגרת ביצוע התאמות לאור השפעת הקורונה – השתתפות של 50% בהוצאות של עד 10,000 שקל שנועדו למעבר העסק למסחר מקוון, שילוח או התאמות פיזיות נדרשות לאור דרישות משרד הבריאות – רשות לעסקים קטנים.
  • מענקי סיוע לעסקים קטנים ובינוניים להטמעת טכנולוגיות סליקה בתקן EMV על מנת לקדם תשלומים מתקדמים בישראל. הטמעת הסליקה בתקן EMV תאפשר תשלומים ללא מגע (Contactless) בכרטיסים תומכים ותשלום באמצעות אפליקציות תשלום מתקדמות – רשות לעסקים קטנים.
  • מענקי סיוע לעסקים קטנים ובינוניים לחיבור לתשתית אינטרנט מהירה בסיבים אופטיים – רשות לעסקים קטנים.
  • יובהר כי מענקי קורונה שהתקבלו על ידי רשות המסים ידווחו בנפרד. מענקי הקורונה אינם חייבים במע״מ וחלקן אינם חייבים לפי חוק הביטוח הלאומי. לכן הם ידווח בנפרד. הסבר מפורט יינתן בסעיף 7 להלן.

אם יש לך הכנסה מעסק או משלח יד, צרף פרוט על גבי טופסי נספח א׳, לגבי כל עסק בנפרד. את הטפסים, אם לא נשלחו אליך, תוכל למצוא באתר רשות המסים באינטרנט או לקבלם במשרד פקיד השומה.
בהמשך פרק זה, יובאו דברי הסבר למילוי נספח א׳ פירוט החישוב של ההכנסה החייבת וניכוי ההוצאות המותרות בניכוי.
יש לכלול בהכנסתך מעסק או ממשלח יד כל תקבול או שווי טובת הנאה שקיבלת הקשורים לעיסוקך, לרבות הפרשי ריבית בהלוואה שקיבלת ממי שאתה מספק לו שירותים ולרבות מימוש זכויות לפי סעיף 3(ט) לפקודה (ראה הסבר בסעיף 3 פסקה ב׳ להלן).
אם קיבלת הלוואה לצורך ייצור הכנסתך מעסק או ממשלח יד, ונותן ההלוואה מחל לך על החזרתה, או אם קיבלת מענק בהקשר לייצור הכנסתך, ייראו מחילת החוב או המענקים כהכנסה החייבת במס בידך. אם מחילת החוב או המענק קשורים לרכישת נכס בר- פחת, ויתקבלו תוך 5 שנים ממועד הרכישה, לא ייראו אלו כהכנסה בידך, אך המחיר המקורי של הנכס, יוקטן בגובה החוב שנמחל או המענק שניתן, הן לצורך חישוב הפחת בגין הנכס והן לעניין רווח ההון לכשיימכר הנכס.
עצמאי יכול לנכות מהכנסתו מעסק או ממשלח יד חלק מהסכומים ששילם לקרן השתלמות לעצמאים ו/או כפרמיה לביטוח מפני אבדן כושר עבודה (ראה הסבר בסעיפים 50-47 להלן).
אין לכלול סכומים אלה בדוח רווח והפסד נספח א׳ לדוח כהוצאה, ויש לרשום אותם בשדות אלו – 113/112(אבדן כושר עבודה לעצמאי( ו-137/136(קרן השתלמות).
בשדה 150/170 יש לכלול את ההכנסה החייבת לפני הפחתת הניכויים האישיים המפורטים בחלק י״ב.

סעיף 2 – תקבולים מהמוסד לביטוח לאומי

א. סכומים שקבלת כעצמאי מהמוסד לביטוח לאומי בשל שירות מילואים, דמי לידה (להבדיל ממענק לידה), דמי פגיעה בעבודה בגין הכנסתך כעצמאי הם הכנסה חייבת במס.
רשום כאן בשדה 270/250 את הסכומים שקבלת או שקיבל בן זוגך מהמוסד לביטוח לאומי, בגין הכנסתך כעצמאי.
אם קיבלת בשנת המס החזרים (לרבות סכומים שנזקפו לזכותך) בשל הפרשי שומה מביטוח לאומי בגין שנים קודמות בשל הכנסותיך כעצמאי רשום כאן בשדה 250/270 52% מהסכום שקיבלת, זאת אם לא הפחתת סכום זה מהתשלומים למוסד לביטוח לאומי אשר בגינם הינך תובע ניכוי בהתאם לסעיף 52 בחלק יב' לטופס.
אם ההחזרים של דמי הביטוח הלאומי גבוהים מהתשלומים כאמור בשנת המס, אינך זכאי לתבוע ניכוי ועליך לרשום כהכנסה (הקטנת הוצאה) בשדה 250/270 52% מהסכום העודף.
ב. סכומים שקיבלת כשכיר מהמוסד לביטוח לאומי עקב שירות במילואים הם הכנסה חייבת במס. (רשום כאן בשדה 194/196 את הסכומים שקיבלת או שקיבל בן זוגך מהמוסד לביטוח לאומי שלא באמצעות המעביד שלא נכלל בטופס 106 שקיבלת מהמעביד).
לתשומת ליבך: תשלומים כאמור ששולמו לך כעובד שכיר והכלולים בטופס 106 ידווחו בשדה 158/172 שלהלן.
יש לצרף לדוח את האישורים השנתיים שהתקבלו מהמוסד לביטוח לאומי.
דמי לידה (להבדיל ממענק לידה), דמי אבטלה, דמי פגיעה בעבודה, מענק קורונה שהתקבל על ידי המוסד לביטוח לאומי לבני 67 ומעלה, הם הכנסה חייבת במס. רשום כאן סכומים אלה שקיבלת או שקיבל בן זוגך בשנת המס.
מענק אבטלה ממושכת ומענק חזרה לעבודה שהתקבלו מביטוח לאומי לא נחשבים להכנסה.
סכומים שהתקבלו כקצבת זקנה או שאירים (פ.מ.ה. סעיף 9(6א), 9(6ג), 9(7)) וכן סכומים שנתקבלו כקצבת ניידות לנכים ,ו/או מענקים חד-פעמיים (כגון מענק לידה או מענק עקב נכות) אינם חייבים במס. רשום סכומים אלה בחלק י׳ ופרט את מהות התקבול.
בשדה 196/194 יש לרשום תקבולים והחזרים חייבים במס ששולמו לך או לבן זוגך על ידי המוסד לביטוח לאומי, כגון: דמי לידה, שמירת היריון, תגמולי מילואים, דמי פגיעה בעבודה וכיו"ב, כעובד ולא נכללו בדיווחי המעביד בטופס 106.

סעיף 3 – הכנסה ממשכורת או משכר עבודה (פ.מ.ה. סעיף 2(2))

רשום כאן בשדה 158/172 ,הכנסה ממשכורת או משכר עבודה, לרבות הכנסה מחו״ל ותקבולים מביטוח לאומי שהתקבלו כשכיר, הכוללים בטופס 106.
הכנסה ממשכורת או משכר עבודה יכולה להתבטא בכסף או בשווה כסף כגון: מגורים או ארוחות שהמעביד מספק. לכן, עליך לרשום את סך המשכורת או שכר העבודה, או כל קצובה אחרת, זקיפות שהמעביד זקף לשכרך (כגון זקיפת שווי שימוש ברכב) וכל הסכומים ששילם לך מעבידך לכיסוי הוצאותיך.
יחיד תושב ישראל, שנשלח למדינת חוץ לשם ביצוע עבודה בשביל מעביד תושב ישראל, (לרבות מדינת ישראל, רשות מקומית בישראל, הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הקרן הקיימת לישראל, קרן היסוד – המגבית המאוחדת לישראל), יחושב המס על משכורתו לפי כללים שנקבעו ותוקנו בתחולה מיום 1.1.2018. בכללים החדשים נקבע, כי חישוב המס ייערך בהתאם לחישוב המס בישראל, עודכנו סכומי הוצאות והוארכה תקופת השהייה המינימלית ל-8 חודשים רצופים.
שיעורי המס, הניכויים והזיכויים מחושבים בהתאם להוראת הפקודה.

להלן כללים בדבר קביעת המשכורת החייבת:

א. תשלומים נוספים והפרשי שכר

תשלומים בעד עבודה בשעות נוספות, פרמיות, קצובת נסיעה לעבודה, דמי הבראה, ספרות מקצועית, חלקו של העובד בדמי הביטוח הלאומי ששילם המעביד, פרסי ייעול, הפרשי שכר, דמי פדיון חופשה ותשלומים אחרים כיוצא באלה, הינם חלק מהכנסת עבודה שתירשם בדוח.
הפרשי שכר יחויבו בשנת המס שבה התקבלו, אולם תוכל לפנות לפקיד השומה ולבקשו כי הכנסות אלה תיוחסנה לצורך חישוב המס – אם בדרך זו יחול עליהן שיעור מס נמוך יותר – (פ.מ.ה. סעיף 8(ג)) לשנים שאליהן הם מתייחסים, אך לא יותר מאשר שש שנות מס המסתיימות בשנה שבה קיבלת הפרשים אלה.
לעניין פריסת דמי פדיון חופשה, ניתן לחלקם בחלקים שנתיים שווים לתקופה של שש שנים, המסתיימת בשנה בה קיבלת סכומים אלה – אך לא יותר ממספר שנות עבודתך. לבקשת פריסה עליך לצרף טופס 116 ג.

ב. סכומים הנובעים ממימוש זכות (אופציה) או מהפרשי ריבית הנובעים מהלוואה בריבית נמוכה, שנתן לך המעביד (פ.מ.ה. סעיף 3(ט))

סכום ההכנסה הנובע ממימוש זכות הוא ההפרש בין שווי הנכס בעת המימוש לבין הסכום ששילמת בעדו. תוכל לפנות לפקיד השומה ולבקשו כי לצורך חישוב המס על הכנסה זו, תחולק ההכנסה בחלקים שווים על פני תקופת השנים שמיום מתן הזכות ועד למימושה – אך לא יותר מאשר 6 שנים, המסתיימות בשנה שמימשת בה את הזכות.
הכנסה מ׳הפרש ריבית׳:
אם ניתנה לך או לקרובך הלוואה ממעבידך שיתרתה אינה עולה על 7,800 ₪ (ואינך בעל שליטה החברה המשלמת לך משכורת), וההלואה היא ללא ריבית או בריבית נמוכה משיעור עליית המדד, ייחשב ההפרש בין הריבית ששילמת לבין שיעור עליית המדד כהכנסת משכורת ושמה ׳הפרש ריבית׳.
אם יתרת ההלוואה עולה על 7,800 ₪ או אם הינך בעל שליטה בחברה המשלמת לך משכורת גם אם יתרת ההלוואה אינה עולה על סכום זה, ייחשב כהכנסת עבודה, ההפרש שבין הריבית ששילמת לבין שיעור עליית המדד בתוספת שיעור ריבית שנתית של 3.26%.
שווי ההטבה בעת המכירה של אופציה או מניה, שקיבלת ממעבידך לפי סעיף 102 לפקודה במסלול שכר, הוא חלק מהכנסת העבודה שלך וכלול בטופס 106 אותו קיבלת ממעבידך. פרטים נוספים אודות מסוי האופציות ראה בחלק ח' בפרק זה.

ג. רכב

1 .תשלומים שקיבלת ממעבידך לכיסוי הוצאות אחזקת רכבך הפרטי, בין אם רכב זה משמש לביצוע עבודתך ובין אם לאו הינם חלק מהכנסת העבודה (אין אפשרות לדרוש כל הוצאה כנגד הכנסה זו) (תקנות מ"ה (ניכוי הוצ' רכב) התשנ"ה-1995.

2 .הכנסה זקופה מרכב צמוד (שווי רכב צמוד שהמעביד העמיד לרשותך): שווי השימוש ברכב צמוד הוא חלק משכרך ומעבידך אמור לכלול אותו בסך הכנסתך. אם ברשותך רכב ”היברידי״, דהיינו רכב משולב מנוע, מופחת משווי השימוש: סכום של 500 ש"ח לחודש שימוש. אם ברשותך רכב חשמלי או רכב היברידי שנטען מרשת החשמל (plug in) מופחת משווי השימוש סכום של 1,000 ש"ח לחודש . סכום שווי השימוש שנזקף להכנסתך, מופיע בטופס 106 לשנת 2021.

בגין כלי רכב שנרשמו לראשונה מיום 1/1/2010
מחושב שווי השימוש ברכב צמוד כשיעור ממחיר המחירון של הרכב בהיותו חדש. ניתן לבדוק את קבוצת המחיר לפיה יש לזקוף את שווי השימוש כאמור לעיל באתר רשות המסים לפי דגם הרכב ושנת הייצור כפי שמופיעים על גבי רישיון הרכב. הפחתה של שווי השמוש בגין רכב חשמלי או היברידי מגולמת בשווי השימוש המוצג במחשבון שווי שימוש המופיע באתר רשות המיסים.
כלי רכב שנרשמו לראשונה לפני יום ה-1/1/2010
השווי לגביהם נקבע לפי קבוצת המחיר המצוינת ברישיון הרכב.

ד. רדיו טלפון נייד (רט״ן) – טלפון סלולרי

השימוש בטלפון סלולרי שנמסר על-ידי המעביד לשימוש העובד, יחויב בשווי שימוש בידי העובד. השווי שייזקף יהא מחצית ההוצאה החודשית או 105 ₪ לחודש (1,260 ש"ח לשנה), לפי הנמוך שבהם, והכל בניכוי סכום ההוצאה החודשית ששילם העובד בשל אותו מכשיר. אין זקיפת שווי בשל מכשיר שניתן להתקשר ממנו למקום העבודה בלבד.

ה. מענק בשל עבודה מועדפת

מענק בשל עבודה מועדפת, הניתן על-פי סעיף 174 לחוק הביטוח הלאומי לחייל משוחרר, הוא סכום החייב במס. ניתן לרשום סכום כזה שהתקבל בשנת המס בסעיף זה או בסעיף 2 (תקבולים מהמוסד לביטוח לאומי) תוך ציון המקור. המוסד לביטוח הלאומי לא מנכה מס במקור ממענקים אלו.

ו. סכומים לקופת גמל ולקרן השתלמותמעל התקרה (תקנה 19 לתקנות קופות גמל)

סכומים ששילם מעבידך לטובתך לקופת גמל לקצבה, על חשבון תגמולים העולים בחודש על שיעור של 7.5% כשהוא מוכפל במשכורתך בסכום התקרה (כפי שמוגדר בהמשך), כנמוך מביניהם, יראו אותם כהכנסת עבודה שלך במועד בו שולמו לקופות הגמל. האמור מתייחס גם למקרה שהייתה לך הכנסה ממשכורת מכמה מעבידים והתקרות האמורות מתייחסות לתשלומים ולמשכורות מכל המעבידים.
סכומים אלה אמורים להיות מחויבים על-ידי המעביד ולהופיע בטופס 106.
שכיר שעבד ביותר ממקום עבודה אחד ושהופרש עבורו ממקומות אלו לקופ״ג ו/או קרן השתלמות כאמור לעיל מעל התקרות האמורות להלן והכנסתו עלתה על 188,544 ₪, יצרף פירוט/חישוב התוספת להכנסה בשל ההפרשות העודפות, על גבי טופס 134. בנוסף, שכיר המבקש ניכוי בשל תשלומי פרמיה לביטוח אובדן כושר עבודה ימלא טופס זה.
הנתונים יילקחו מתוך טופסי 106 שנמסרו לך על-ידי המעביד, אשר הונחה לציין את הפרטים הדרושים לחישוב. סכום התקרה הוא:
1. שולמו בעבור העובד סכומים לקופת גמל לקצבה (פ.מ.ה. סעיף 3(ה3)) בלבד, סכום התקרה הוא 26,378 ₪ בחודש או 316,530 ₪ לשנה מלאה. משכורת לעניין זה היא למעט שווי השימוש ברכב.
2. סכומים ששילם מעבידך לטובתך לקרן השתלמות, שלא בגבולות ההסכם הקיבוצי, ייראו כהכנסתך בעת ששולמו לקרן. המשכורת המרבית שההפרשה בעדה לקרן השתלמות פטורה ממס לחודש לשנת המס 2021 היא 15,712 ₪ לחודש כפול מספר חודשי העבודה בשנת המס שהיו בגינם הפרשות בפועל (188,544 ₪
בסכום שנתי לשנה מלאה).

ז. ברישום ההכנסה החייבת ממשכורת לא ייכללו הסכומים הבאים:

1. הכנסות מקצבאות מהמעביד וקופת גמל או מענק פרישה (פיצויים מהמעביד). הכנסות אלה ירשמו בסעיף 5 בטופס 1301 אם הן חייבות במס.

2. סכומים ששולמו לך בעד עבודה במשמרות, ואשר מגיעה בעדם הקלה ממס (לעניין זה – ראה סעיף 4 להלן).

3. סכומים אשר הינך רשאי לתבוע כהוצאה או שלא יחויבו במס כגון: (תקנות מ"ה (ניכוי הוצאות מסוימות))

3.1 סכומים ששולמו לך לכיסוי הוצאות נסיעה בתפקיד לחו״ל, ובלבד שהסכומים לגבי כל יום של שהייה בתפקיד לא יעלו על המפורט להלן:

3.1.1. 129 דולרים בעד הוצאות לינה ועוד 82 דולרים בעד הוצאות אחרות. בשל תקופות שהייה קצרות תוכל לדרוש הוצאות שהייה גבוהות יותר, כפי שיפורט להלן בדברי ההסבר למילוי נספח א׳, בסעיף 12.

3.1.2. אם לא דרשת הוצאות לינה – לא יותר מ-137 דולרים ליום שהייה

לא תוכל לתבוע כהוצאה את הסכומים שהוצאת בעד כיבוד, בעד נסיעה לחוץ לארץ או בעד אש״ל בארץ או בחוץ-לארץ העולים על הסכומים ששילם לך המעביד למטרות אלה.

3.2. סכומים ששולמו לך על חשבון שיחות טלפון בינלאומיות שערכת ממקום מגוריך לצורך עבודתך.

3.3. סכומים ששולמו לך לרכישת בגדי עבודה, אם הבגדים מצביעים על השתייכותך לאותו מקום עבודה והם אינם ראויים לשימוש לכל צורך אחר.
אם בביגוד הדרוש לצורכי עבודה או המסמל השתייכות למקום העבודה, ניתן לעשות שימוש גם מחוץ לעבודה, תותר הוצאה בגובה 80% בלבד.

3.4 .סכומים ששולמו לך לצורך השתלמות מקצועית הכרחית לביצוע עבודתך.

3.5. סכומים ששילמת בעד לינה או בעד שכירת דירה באזור שנקבע כשטח פיתוח (כהגדרתו בסעיף 11 לפקודה), בתנאי שמקום עבודתך הקבוע הוא באזור זה, ובתנאי שמשפחתך, שאיתה היית גר אלמלא עבדת באזור זה, מתגוררת במקום אחר (פ.מ.ה. סעיף 17(13))

הסכום שאתה רשאי לדרוש כהוצאה:
בעד הוצאות לינה לכל לילה – סכום ששילמת אך לא יותר מאשר הסכום שמשרד התיירות קבע ללינת לילה במלון בעל שלושה כוכבים, לרבות המסים.
בעד שכירת דירה – הסכום ששילמת אך לא יותר מאשר 1,790 ₪ לחודש בכל אחד מחודשי השנה.
הוצאות אלה ניתנות לניכוי במשך תקופה של שלוש שנים בלבד, מהיום שבו התחלת לעבוד באורח קבע בשטח פיתוח. אולם אם תוך תקופה זו הפסקת לעבוד בשטח פיתוח למשך שנה לפחות, ולאחר מכן חזרת לעבוד בשטח פיתוח, תתחיל תקופת שלוש השנים מחדש מהיום שחזרת אליו, כאמור.

3.6. סכומים ששילם לך המעביד בשל הוצאות לינה בתפקיד, כאשר מקום הלינה מרוחק יותר מ-100 ק״מ הן ממקום העיסוק הקבוע והן ממקום המגורים – אלא אם פקיד השומה אישר כי הייתה הכרחית לייצור ההכנסה, גם אם המרחק קטן יותר.

סכום זה מוגבל בתקרה: לינה שעלותה נמוכה מ-129 דולר- כל ההוצאה. בלינה שעלותה גבוהה מ-129 דולר, 75% מההוצאה אך לא פחות מ-129 דולר ולא יותר מ-220 דולר.

3.7. סכום ההוצאות ששילם עבורך המעביד בשל מכשיר טלפון סלולרי שהעמיד לרשותך העולה על 1,260 ₪ בשנה או מחצית ההוצאה, הנמוך מביניהם.
בטופס 106, המעביד לא יכלול את הסכומים הנ״ל בהכנסה החייבת במס ממשכורת.

יצוין, כי סכומי אש״ל ששולמו לך על-ידי המעביד לא יותרו בניכוי.

ח. סכומים ששולמו לך והם פטורים ממס:

1 .משכורת, שכר עבודה, קצבה והכנסה אחרת מיגיעה אישית, בסכום כולל שאינו עולה על 614,400 ₪, של עיוור ושל נכה שנקבעה לו נכות בשיעור של 100% לתקופה העולה על שנה, ובתנאים מסוימים – אף אם נקבעה לו נכות של 90% לפחות לעניין זה ולעניין נכות לתקופה הפחותה משנה ולנכות המתייחסת לחלק
משנת המס, ראה הסבר מפורט בסעיף 40 להלן.

2. שוויה של נסיעת העובד מביתו למקום העבודה וחזרה בהסעה מרוכזת המאורגנת וממומנת בידי המעביד, אם קבע מנהל רשות המסים שההסעה הכרחית בשל תנאי העבודה, ומיקומו של מקום העבודה, ובהתאם לתנאים שקבע (פ.מ.ה סעיף 9(20)).

3. מענק פרישה מעבודתך (פיצויי פיטורין), לרבות פיצוי בעד חופשת מחלה שלא נוצלה, שאושר כפטור ממס (לגבי החלק החייב במס – ראה סעיף 5). תשומת לבך לעובדה שמשיכת פיצויי פיטורין בפטור תפגע בפטור שתהיה זכאי לו בהגיעך לגיל הפרישה (ראה סעיף 5 להלן). בדוק את מיצוי זכויותך באופן מיטבי בטרם תבחר לנצל את הפטור על פיצויי פיטורין.

4. הכנסה בעת הקצאת מניות שקבלת ממעבידך אם מתקיימים התנאים שבסעיף 102 לפקודה (ראה גם הסבר על רווח הון בחלק ח׳ להלן).

5. הפרשות המעביד לקרן השתלמות לא יחויבו במס בעת ההפרשה, למעט סכומים שהמעביד שילם מעל השיעור שבהסכם הקיבוצי, או בגין משכורת מעל תקרה של 188,544 ₪ – ראה סעיף ו׳2 לעיל. לגבי הזכאות לפטור ממס של הריבית והרווחים בעת פדיון קרן ההשתלמות, ראה הסבר בסעיפים 15,16

6. פיצויי הלנת שכר – ראה סעיף 43 להלן.

7. מלגה ששולמה לסטודנט או לחוקר במוסד לימוד ומחקר. ראה סעיף 43 להלן. אם יש חלק חייב בסכומים המשולמים כמלגה הם יירשמו בסעיף 3 לדוח.

את הסכומים הפטורים ממס, יש לרשום בחלק י׳ בסעיפים 40 עד 44 לפי העניין.

סעיף 4 – עבודה במשמרות

אם אתה עובד ייצור (או עובד מנהלה ושירותים, ובעל המפעל הוכיח – להנחת דעתו של פקיד השומה – שעבודתך במשמרת שנייה או שלישית חיונית להפעלת קו הייצור), במפעל תעשייתי, שעיקר פעילותו בשנת המס היא ׳פעילות ייצורית׳ כמשמעות המונח בחוק עידוד התעשייה (מסים) התשכ״ט-1969 ,תקבל זיכוי מהמס על עבודה זו כמפורט להלן:
על עבודתך במשמרות בשנת המס 2021 יינתן זיכוי מהמס בשיעור של 15% מההכנסה מעבודה במשמרות.
אם עלתה הכנסתך מהמעביד המשלם לך עבור עבודה במשמרות (כולל הכנסה מעבודה במשמרות), על סכום של 128,400 ₪ לשנה, לא תהיה זכאי להטבה בשל חלק ההכנסה העולה על תקרה זו. סך הכל הזיכוי מהמס על עבודה במשמרות בשנת המס 2021 לא יעלה על 11,280 ₪. רשום בסעיף זה, בשדה 068/069 ,את סך כל הכנסתך מעבודה במשמרות בתעשייה.

סעיף 5 – קצבאות מהמעביד, קצבאות מקופת גמל מחברת ביטוח, קצבאות שאירים או מענק פרישה

רשום בשדה 258/272 ,אותו חלק החייב במס מהקצבה או מקצבאות שאתה מקבל מקופת גמל, ממעבידך לשעבר או קצבאות זקנה ושאירים שאינן ממשרד הביטחון ומביטוח לאומי.

בסעיף זה יש לכלול גם קצבת אבדן כושר עבודה (פ.מ.ה. סעיף 32(14)) וכן סכום חד פעמי ששולם על-פי ביטוח בפני אבדן כושר עבודה. להתייחסות נוספת בגין דיווח על הכנסות כאמור, ראה חוזר מס הכנסה 3/2015.

קצבאות הפטורות ממס במלואן, או החלק הפטור ממס שלהן (פ.מ.ה. סעיף 1 לפקודה), רשום בסעיף 42 בחלק י׳ להלן.

א. קצבאות

(1) הפטור על ”קצבה מזכה״

חלק מהקצבה או מהקצבאות שאתה מקבל ממעבידך לשעבר או מקופת גמל או מקרנות פנסיה או חלק מקצבה בשל אובדן כושר עבודה (המוגדרת כהכנסה מיגיעה אישית) (פ.מ.ה סעיפים 9(7א), 9א, 9ב) פטור ממס בהגיעך לגיל פרישה (פ.מ.ה. סעיף 9א) הפטור לשנה הוא בסכום של 52,790 ש"ח (52% מתקרת הקצבה המזכה שהיא בסך של 101,520 ₪ אך לא יותר מגובה סך כל הקצבאות מסוג זה.

כדוגמא: הכנסתך מקצבה (פנסיה) בשנת המס הייתה 120,000 ₪. לא תהיה זכאי לפטור של 52% מכל הסכום אלא רק מסכום של 101,520 ₪ (׳תקרת הקצבה המזכה׳). הפטור המרבי יהיה של 52,790 ₪ (52% מ-101,520) והקצבה החייבת במס תהיה:
67,210 = 52,790 – 120,000

בכל קצבה אחרת הפטור הוא 35% מהקצבה. גם פטור זה מותנה בכך שמקבל הקצבה הגיע לגיל פרישה.

החל משנת המס 2004, שונו תנאי קבלת הפטור וניתן לקבלו רק אם בעל הקצבה הגיע לגיל מסוים או פרש בשל נכות כמפורט להלן. ב-1.4.04 נכנס לתוקף ”חוק גיל הפרישה״ ששינה את גיל הזכאות במצבים מסוימים והחל מאותו מועד (סעיף 9א תיקונים 135-136 לפ.מ.ה.)

החל משנת 2004, בוטל הפטור למי שעבד, 25/30 שנים ומי שפרש בפרישה מוקדמת, לרבות פרישה מוקדמת של כוחות הביטחון, גם אם היה זכאי לו קודם.

׳גיל פרישה׳ לעניין זה בשנת 2021:
א. מי שהגיע לגיל פרישה:
גבר שהגיע לגיל 67.
אישה שהגיעה לגיל 62.
ב. פרש פרישה מוקדמת בשל נכות יציבה בדרגה של 75% או יותר שנקבעה על-פי החוקים הרלבנטיים.

תקרת הקצבה המזכה לגבי קצבה שהתקבלה בגין חלק משנת המס היא סכום הקצבאות המזכות בגין החודשים שעבורם התקבלה הקצבה.

תקרת הקצבה המזכה לכל אחד מהחודשים בשנת המס 2021 היא 8,460 ש"ח.
לדוגמה: פרשת מעבודתך ב-1.6.2021 וקיבלת קצבה כוללת של 60,000 ₪ ל-7 חודשים עד תום שנת המס.
סכומי הקצבאות המזכות לחודשים יוני עד דצמבר 2021 מסתכמים בסך של 59,220 ₪. סכום הפטור יהיה אפוא 52% מ-59,220 ₪ כלומר 30,794 ₪, ויירשם בסעיף 42. הקצבה החייבת (שתירשם בסעיף 5א) היא:
29,206 = 30,794 – 60,000
חלק הקצבה הפטור יירשם בסעיף 42 : בשידור הדוח באינטרנט, יש לרשום את הסכום הפטור של כל אחד מבני הזוג בשדות 101/102.

(2) פגיעה בפטור עקב משיכת מענקי פרישה פטורים

בהתאם לאמור בסעיף משנה ו להלן משיכה של מענקי פרישה בפטור לפי סעיף 9(7א) מפחיתה את הפטור על הקצבה. הפגיעה בפטור תהיה לפי נוסחת השילוב למי שפרש עד ליום 31.12.11 או לפי נוסחת הקיזוז למי שפרש החל מיום 1.1.12 .להבנת הפגיעה בפטור עיין בהשלכות משיכת מענקי הפרישה בפטור כאמור בסעיף משנה ב להלן.

(3) קצבה מוכרת

הפטור לקצבה ניתן על 52% מ״הקצבה המזכה״ ועל כל סכום ”הקצבה המוכרת״
”קצבה מוכרת״ היא חלק מהקצבה המשולמת על- ידי קופת גמל לקצבה המנוהלת בידי חברת ביטוח או המשולמת בידי קופ״ג לקצבה שאינה קרן ותיקה.
קצבה מוכרת היא:

  • החלק הנובע מתשלומים שחויבו במס משנת 2012 ואילך במשכורת, בעת ההפרשה של המעביד לקופה, בשל תשלומים מעל השיעורים.
  • הסכומים שלא קיבלו הטבות בחוק.
  • סכומים שהפקדת כעמית עצמאי ולא היית זכאי לקבל בגינם ניכוי לפי סעיף 47 או זיכוי לפי סעיף 45א לפקודה (ראה הסבר בעניין זה בסעיף 51).

מי שיש בידו קצבה מוכרת, זכאי לפטור ממס על ”הקצבה המוכרת״ כפי שהוגדרה לעיל ובלבד שמלאו לו 60 שנה.

דוגמה: קיבלת קצבה חודשית של 12,000 ש״ח מחברת ביטוח מתוכם 3,000 ₪ בשל תשלומים שלא היית זכאי בגינם בעבר לניכוי לפי סעיף 47 (קצבה מוכרת). יינתן פטור חודשי בסכום כולל של 3,000 ₪ ובתוספת הקצבה המזכה, שהיא 4,399 = 52% * 8,460 ש"ח.
סה״כ הקצבה הפטורה הינה: 7,399 = 4,399 + 3,000
הקצבה החייבת : 4,601 = 7,399 – 12,000
לסיכום: הינך זכאי לפטור של 52% מה״קצבה המזכה״, בתוספת ה”קצבה מוכרת״.

ב. היוון קצבאות שנעשה קודם ליום 31.12.11

1 .אם היוונת חלק מהקצבה תהיה פטור על ההיוון, אם הקצבה שהוונה פטורה אף היא. הסכום הפטור לא יעלה על הסכום שהיה מתקבל מהיוון ה״קצבה המוכרת״ או מהיוון 52% מה״קצבה המזכה״.

2 .החוק קובע כי אם הוון חלק מהקצבה, יש להביא בחשבון לעניין חישוב הפטור את הקצבה שהייתה משולמת אילולא ההיוון.
מכאן שאם הוון חלק מהקצבה, ישפיע הדבר על סכום הפטור שיחול על יתרת הקצבה (פ.מ.ה. סעיף 9א(ה) תיקון 190).

2.1 .פרישה מ-1.1.2004
אם פרשת משנת 2004 יוקטן הפטור המגיע לקצבה בסכום הקצבה הפטורה שהוונה.
לדוגמה: פרישה ב-1.1.2004, הקצבה החודשית ב-2021 לפני היוון 9,000 ש"ח.
הפטור המגיע לולא ההיוון 4,399 = 52% * 8,460
הקצבה הפטורה שהוונה 1,600 ₪ הקצבה המתקבלת בפועל היא 7,400 ש"ח.
את הקצבה שהוונה (1,500 ש"ח במונחי שנת ההיוון קרי 2004) יש לעדכן ביחס שבין הקצבה המזכה של השנה לבין הקצבה המזכה בשנה בה נעשה ההיוון.
קצבה מזכה ב-2021 : 8,460.
קצבה מזכה ב- 2004 :6,780. ולכן יוכפל סך של 1,500 ב-8,460 לחלק ל-6,780
הקצבה הפטורה המתואמת שהוונה:
1,872 = (6,780 / 8,460) * 1,500
יתרת פטור המגיע:
2,527 = 1,872 – 4,399 ש"ח לחודש.
בחישוב שנתי הקצבה החייבת הינה :
12 * (2,527 – 7,400) = 58,476 רשום סכום זה בסעיף 5א בטופס 1301
סך יתרת הקצבה הפטורה של 30,324 = 12 * 2,527 רשום בסעיף 42 בטופס 1301

2.2. פרישה עד 1.1.2004
החל משנת 2004 חל כאמור שינוי בחישוב הפטור, אך אצל מי שפרש עד ה-31.12.2003 ,אם היוון קצבה פטורה עד למועד זה וקיבל את הסכום המהוון עד ל-1.3.04 תחול הוראת מעבר שעל-פיה יוקטן הפטור על הקצבה בשיעור ההיוון מהקצבה שנעשה בעבר.
הפטור על סכום הקצבה המהוונת לא ייפגע אם היית זכאי לו לפי נוסח סעיף 9 א׳ מלפני 1.1.2004.
אם הגעת לגיל פרישה כהגדרתו בנוסח הישן (אך לא הגעת לגיל פרישה כמוגדר היום בחוק) ולא פרשת מחמת נכות והייתה לך הכנסה מעסק, משלח יד או משכורת במקביל לקצבה לא תהיה זכאי לפטור.
לדוגמה: קצבתך לפני היוון 6,500 ש"ח.
היוונת בעבר 20% מהקצבה (שהם 1,300 ש"ח)
מגיע לך עוד 32% מהפטור (20% – 52%)
הפטור המגיע לאחר היוון 2,707 = 32% * 8,460
קצבה חייבת 2,493 = 2,707 – 1,300 – 6,500
רשום בטופס 1301 את הקצבה החייבת (במונחים שנתיים) בסעיף 5א ואת הקצבה הפטורה בסעיף 42.

3 .אם היוונת חלק מקצבתך בסכום העולה על סכום הפטור המגיע לך על קצבתך המלאה, לא תהיה זכאי לפטור נוסף על יתרת הקצבה שלאחר ההיוון, במשך תקופת ההיוון.
אם נתקבלו גם פיצויי פיטורין בגין אותן שנות עבודה שהקצבה מתקבלת בשלהן, יש לציין בפירוט את סכומי הפיצויים ותאריך קבלתם.
בדבר הזכאות לפטור על קצבה במקרה כזה, ראה הסבר לעניין מענק פרישה להלן בסעיף ו'.

ג. היוון קצבאות שנעשה לאחר 1.1.12

ניתן להוון קצבאות בפטור עד לגובה יתרת ההון הפטורה. היוון קצבה כאמור יפגע בפטור על הקצבה בסכום שהוון כשהוא מחולק ב-180 וצמוד למדד.
דוגמה:
יתרת ההון הפטורה לפני ההיוון הינה 400,000 ₪ ומתוכה בחר היחיד להוון 130,000 ₪ כתוצאה מהאמור לעיל הקצבה הפטורה תהיה
270,000 = 130,000 – 400,000
1,500 ₪ = 270,000/180

ד. הכנסה מקצבה, מלוג או אנונה

קצבה , מלוג או אנונה שקיבלת עם הגיעך לגיל פרישה, ואיננה קצבה ממעביד או מקופת גמל, 35% ממנה פטורים ממס ללא הגבלת סכום (פ.מ.ה. סעיף 9ב)

ה. הכנסה מקצבת שאירים

הכנסה מקצבת שאירים המשתלמת מקופת גמל לקצבה או בהתאם לתוכנית ביטוח, או המשתלמת מכוח הסדר פנסיה תקציבית, פטורה ממס, עד לסכום של 101,520 ₪ לשנה (תקרת ”קצבה מזכה״). אם קיבלת הכנסה העולהעל 101,520 ₪, העודף חייב בשיעור מס רגיל ועליך לרשמה בסעיף זה.
קצבאות שאירים מהמוסד לביטוח לאומי וקצבאות לנכי מלחמה ופעולות איבה פטורות ממס במלואן. ראה סעיף 42 להלן.

ו. מענק פרישה

אם קיבלת השנה מענק פרישה, צרף אישור פקיד השומה בדבר חישוב הפטור, או בדבר פריסת המענק לשנים הבאות, אם נעשתה כזו, ואת אישור קבלת/ משיכת המענק. אם קיבלת מענק פרישה בשנים שעברו ונעשתה פריסה והינך מתחייב השנה על החלק היחסי של המענק – צרף אישור פקיד השומה בדבר הפריסה.

על מענק פרישה מעבודה חלים הכללים הבאים:

1) הסכום הפטור

מענק פרישה מעבודה פטור ממס עד לסכום השווה למשכורת החודש האחרון כפול במספר שנות העבודה. מענק פרישה שהתקבל עקב מוות פטור ממס עד לסכום השווה למשכורת של שני חודשי עבודה כפול מספר שנות העבודה. מנהל רשות המסים רשאי להגדיל את סכום הפטור ובהתאם קבע כי הסכום הפטור יהיה 150% משכרו האחרון של העובד ובשום מקרה לא יעלה סכום הפטור למענק פרישה על 12,340 ₪ לכל שנת עבודה.
סכום הפטור על מענק עקב מוות לא יעלה על 24,700 ₪ לכל שנת עבודה.
כל סכום עודף על הסכומים הפטורים האמורים חייב במס: כל סכום עודף של מענק פרישה – לפי שיעורי המס הרגילים רשום בסעיף 5א (פרט נא את אופן החישוב). סכום עודף של מענק פרישה עקב מוות – החייב בשיעור מס שאינו עולה על 40% יירשם בסעיף 13 בדוח. יודגש האמור בסעיף משנה 5 לפרק זה, ראה להלן, כי משיכת מענקי פרישה בפטור תפגע בפטור הניתן לקצבה, לאחר גיל הפרישה.

2) פריסת החלק החייב

מקבל המענק (העובד או יורשיו) רשאי לפנות לפקיד השומה ולבקשו כי סכום זה יחולק, לצורך חישוב המס – אם בדרך זאת יחול עליו מס נמוך יותר – בחלקים שנתיים שווים על פני שנות העבודה, שבגינן משולם המענק, אך לא יותר מאשר שש שנות מס המסתיימות בשנה שבה נתקבל המענק.
במקרים רבים יתכן שמשתלם למקבל המענק לפרוס את הסכום החייב במס לשנות המס הבאות. לשם כך עליו לפנות לפקיד השומה עם נתוני המענק והכנסות אחרות. פקיד השומה רשאי לדרוש תשלום מקדמה על חשבון המס המגיע (פ.מ.ה. סעיף 8(ג)).
פריסה לשנות מס קדימה, מחייבת הגשת דוחות לשנים אלו. בדוח שיוגש בשנת המס שבה נעשתה הפריסה, יש לרשום בסעיף 5ב' של הדוח את החלק היחסי מהפיצויים החייבים שנפרסו. בדוחות שמוגשים עבור השנים שלאחר מכן, יש לרשום בסעיף 5ב' של הדוח את החלק היחסי מהפיצויים החייבים שנפרסו; בשני המקרים יש לרשום בסעיף 81 של הדוח את המס השייך לאותה שנת מס ואשר נוכה במקור על-ידי משלם הפיצויים. בשנים הבאות יש לצרף את אישור פקיד השומה בדבר הפריסה. בשנת המס שבה נעשתה הפריסה יש לצרף אישור קבלה/משיכת המענק ואת אישור פקיד השומה בדבר הפריסה.

3) רצף זכויות

עובד שבעת פרישתו מעבודה זכאי לקבל מענק פרישה ממעבידו או מקופת גמל לפיצויים או במרכיב הפיצויים בקופת גמל לקצבה, לא יראו את הסכומים שהשאיר בקופת גמל כאמור או שהפקיד מיד עם פרישתו במרכיב הפיצויים בקופת גמל לקצבה, והכל עד לסכום התקרה, כאילו נתקבלו על ידו, אם עמד בתנאים הבאים:

1 .בעת פרישתו מעבודה הודיע למנהל הרשות המסים כי הוא בוחר שלא לקבל מקופת גמל לפיצויים את הסכום שהוא זכאי לקבלו, ואם הסכום שולם לו בידי המעביד עצמו – שהסכום יופקד על ידו מיד עם פרישתו, בקופת גמל לפיצויים.

2 .תוך שנה ממועד פרישתו ממקום העבודה האמור הוא יתחיל לעבוד אצל מעביד אחר, המשלם לאותה קופת גמל פיצויים בעד העובד.

3 .הסכומים שיועדו יהיו בגובה סכום התקרה כמפורט להלן.

סכום התקרה מוגדר כסכום השווה לארבע פעמים השכר הממוצע במשק, כהגדרתו בסעיף 3(ה3), כשהוא מוכפל במספר שנות העבודה אצל המעביד שממנו פרש העובד, בצירוף הסכום הנדרש לכיסוי התחייבויות אותו מעביד עבור אותו עובד לפי חוק פיצויי פיטורים, התשכ״ג-1963.

אם נתקיימו התנאים לעיל, לא ייראה מענק הפרישה כאילו העובד קיבל אותו, בין אם המענק פטור כולו ממס, ובין אם הוא בחלקו פטור ובחלקו חייב במס. אם חלק מהמענק חייב במס, על הפורש לפנות לפקיד שומה ולבקש אישור לפטור מניכוי מס.

האמור לעיל יחול גם במקרים של פרישה מעבודה מכמה מעבידים, אם בכל מקרה של פרישה קוימו שלושת התנאים הנזכרים לעיל.

מי שבחר ברצף זכויות כאמור, וקיים את התנאים המפורטים לעיל, אולם בעת פרישה מעבודה קיבל חלק מסכום המענק, יחול כל האמור לעיל על חלק המענק שלא קיבל, ואילו החלק שקיבל יהיה חייב כולו במס – ולא יותר לגביו כל פטור.

מי שבחר ברצף זכויות לגבי עבודתו אצל מעביד קודם או אצל כמה מעבידים קודמים, אך בעת פרישה ממעביד אחד בחר שלא להמשיך ברצף, יראו את כל תקופות עבודתו אצל המעביד האחרון ואצל המעביד או המעבידים הקודמים – כתקופת עבודה אחת. כל הסכומים (כולל רווחים, הפרשי הצמדה ורווחים אחרים) שהצטברו בקופת הגמל, וכן המענק שקיבל ממעבידו האחרון ייראו כאילו נתקבלו ממעבידו האחרון, ואילו הסכום הפטור ממס (הרגיל או המוגדל) ייקבע לפי המשכורת האחרונה שקיבל אצל מעבידו האחרון, כפוף לתקרת הפטור התקפה בעת הפרישה ממעבידו האחרון.

מי שבחר ברצף זכויות וקיים את התנאים הדרושים, רשאי לחזור בו תוך שנתיים ממועד בחירתו האחרונה, זאת אף תוך כדי עבודתו אצל מעבידו האחרון. במקרה כזה ייראו כל הסכומים שהצטברו בקופת הגמל (כולל הרווחים והפרשי הצמדה, ולמעט הסכומים והרווחים עליהם שילם מעבידו הנוכחי), כאילו נתקבלו ממעבידו הקודם. תקופת עבודתו אצל מעבידו הקודם ואצל מעבידיו הקודמים תחשב כתקופת עבודה אחת; ואילו הסכום הפטור ממס (הרגיל או המוגדל) ייקבע לפי המשכורת האחרונה שקיבל אצל מעבידו הקודם, כשהיא מתואמת בשיעור עליית מדד המחירים לצרכן מאז פרישתו מהמעביד הקודם ועד לתאריך שהוא חזר בו מבחירתו ברציפות, כפוף לתקרת הפטור שהייתה תקפה בעת שחזר בו. אם החליט לחזור בו אחרי שנתיים ממועד בחירתו האחרון (ובטרם פרש מעבודתו אצל מעבידו הנוכחי) יהיה כל הסכום שהצטבר בקופת הגמל, לגבי תקופות עבודתו אצל מעבידיו הקודמים והרווחים עליו, חייב במס – ולא יותר לגביו כל פטור.

4) שמירת הפיצויים למטרת קצבה

מי שבעת פרישה מעבודה עמדו לזכותו סכומים בקופת גמל לקצבה (פנסיה), והוא רשאי לקבלם מהקופה אך הודיע למנהל הרשות כי החליט להשאירם מופקדים בקופת הגמל כדי לקבל קצבה בעתיד – לא ייראו הסכומים האמורים כאילו קיבל אותם בעת הפרישה.
החל משנת מס 2017, מי שלא הודיע למנהל הרשות על החלטתו ועמד בתנאים המצטברים הבאים:
א. הכספים הופקדו לקופת גמל לקצבה במרכיב פיצויי פיטורין.
ב. המשכורת הכוללת המבוטחת לא עלתה על "התקרה". התקרה-סך ההפקדה חודשיות לא עלתה על 2,907 ₪ לחודש מאותו מעסיק (בשיעור הפקדה של 8.33% , שכר חודשי של 34,900 ש"ח.
יראו אותו כמי שהחליט להשאירם מופקדים בקופת הגמל בכדי לקבל קצבה בעתיד – ולא ייראו הסכומים האמורים כאילו קיבל אותם בעת הפרישה. אם לאחר מכן החליט לחזור בו מהחלטתו, יחולו ההוראות הבאות על חלק הפיצויים שהצטבר בקופה (לא כולל חלק התגמולים שהצטבר מהפרשות המעביד ומהפרשותיו, כולל הרווחים על אלה):
1 .אם בעת שפרש מעבודה לא קיבל מענק פרישה ייקבע הסכום הפטור על-פי הכללים המוסברים בסעיף ו׳ לעיל.
2 .אם בעת שפרש מעבודה קיבל מענק פרישה, תופחת תקרת הפטור (הקבועה בעת שחזר בו מבחירתו) בשיעור השווה לסכום המענק לכל שנת עבודה, מחולק בתקרת הפטור כפי שהייתה בעת שפרש מעבודה.

5) מענק פרישה וקצבה בשל אותן שנות עבודה
א. נוסחת השילוב – מענק פרישה וקצבה בשל אותן שנות עבודה תחול על מי שפרש עד ליום 31.12.2011

אם מקבל הקצבה שבגינה מגיע פטור כמוסבר לעיל קיבל גם פיצויי פיטורין שניתן לקבל עבורם פטור ממס, עבור אותן שנות עבודה שבעדן צבר זכויות לקצבה, אך סכום הפיצויים הפטורים לכל שנת עבודה בצירוף הקצבה המזכה החודשית, עולים על 8,460 ₪, יכול מקבל הפיצויים והקצבה לבחור בין הפטור ממס על הפיצויים והקטנת הפטור על הקצבה או ביטולו (לפי החישוב), לבין חיוב במס של חלק או של כל סכום הפיצויים וליהנות ממלוא הפטור על הקצבה. לגבי חישובים אלה נקבע בחוק, כי אם הפיצויים נתקבלו אחרי תחילת קבלת הקצבה, או תוך תקופה של חמש שנים לפני תאריך זה, יש להביא בחשבון את מלוא סכום הפיצויים לשנה; אך אם נתקבלו הפיצויים בין השנה השישית לבין השנה החמש-עשרה לפני תחילת קבלת הקצבה, יש להקטין, לעניין החישוב האמור, את סכום הפיצויים האמור ב-10% לגבי כל שנה משנים אלה.
אם פיצויי הפיטורין הפטורים לכל שנת עבודה בצרוף הקצבה החודשית אינם עולים על 8,460 ₪, תישמר הזכאות, הן לפטור הניתן לקצבה והן לפטור הניתן לפיצויים כפי שהוסבר לעיל.
להלן דוגמאות לחישוב הסכום החייב בשיעורי מס רגילים והסכום הפטור מקצבאות ומפיצויי פרישה:
1 .פרשת מעבודתך ב-1.1.2010 בגיל 67 ,לאחר 30 שנות עבודה, וקיבלת מענק פרישה פטור בסך 45,000 ₪. כמו כן קיבלת פנסיה חודשית שהסתכמה בשנת 2021
ב-54,000 ש"ח.
חישוב הסכום הפטור הוא כדלהלן:
הקצבה החודשית 4,500 = 12/ 54,000
המענק לכל שנת עבודה 1,500 = 30 / 45,000
׳הסכום הכולל׳ 6,000 ש"ח
׳הסכום הכולל׳ נמוך מתקרת הקצבה המזכה החודשית לשנת המס 2021 (שנקבעה ל-8,460), ₪ ולכן יהיה בנוסף למענק הפרישה הפטור שקיבלת, פטור לחלק
השווה ל-52% מתקרת הקצבה המזכה. הרישום בדוח יהיה כדלהלן:
בשורה 5א (קצבאות מהמעביד) יש לרשום 1,210 ₪ (54,000-52,790)
בשורה 42 יש לרשום 52,790 ₪ – חלק הקצבה הפטור.

2 .פרשת מעבודתך ב-1.1.2011 בגיל 67 לאחר 30 שנות עבודה וקיבלת מענק פרישה בסך 120,000 ₪ כמו כן קיבלת במשך שנת המס 2021 פנסיה חודשית. סך כל הפנסיה בשנת 2021 הגיע ל-64,320 ש"ח
חישוב הסכום הפטור הוא כדלהלן:
הקצבה החודשית 5,360 = 12/ 64,320
המענק לכל שנת עבודה 4,000 = 30/ 120,000
׳הסכום הכולל׳ 9,360
תקרה משולבת 8,460
הפרש חייב 900
ה׳סכום הכולל׳ גבוה מהקצבה המזכה החודשית לשנת המס 2021 שהיא 8,460 ₪, כיוון שנתקבל מלוא הפטור המגיע על מענק הפרישה, יוקטן סכום הקצבה החודשית (הפנסיה) הפטורה.
חישוב הסכום הפטור יהיה כדלהלן:
515 = 9,360 / 5,360 * 900
35% מסך 5,360 הוא 1,876
סכום הקטנת הפטור הוא 515
הפטור המגיע לחודש 1,361 = 515 – 1,876
החלק הפטור באחוזים מתקרת הקצבה המזכה:
16% = 8,460 / 1,361
מגיעה תוספת של 17% לחלק הקצבה הפטור מתוך תקרת הקצבה המזכה בשנת 2021.
סה"כ חלק הקצבה הפטור 2,892 = 8,460 * 33%
הפטור השנתי 33,504 = 12 * 2,892
רשום בסעיף 5א את הסכום 30,816 ש"ח
(33,504 – 64,320), בסעיף 42 רשום 33,504 ש"ח
בשל עדכון תקרת הקצבה המזכה ושיעור הקצבה הפטור עשויה הפגיעה בפטור להשתנות במשך השנים.
לתשומת לבך: כל תשלום שקיבלת ממעבידך בשל פרישתך, לרבות פדיון ימי מחלה שלא נוצלו, ייחשב כחלק ממענק הפרישה.

ב. נוסחת הקיזוז- מענק פרישה וקצבה יחול על מי שפרש לאחר יום 31.12.11

אם מקבל הקצבה שבגינה מגיע פטור כמוסבר לעיל קיבל גם פיצויי פיטורין שניתן לקבל עבורם פטור ממס, יכול מקבל הפיצויים והקצבה לבחור בין הפטור ממס על הפיצויים והקטנת הפטור על הקצבה, לבין חיוב במס של כל סכום הפיצויים וליהנות ממלוא הפטור על הקצבה.
היחיד הזכאי בשנת 2021 לקצבה פטורה בסך של 4,399 מתוך קצבתו, ולשם חישוב הפגיעה יש לחשב את ההון הפטור. ההון הפטור יהא הקצבה הפטורה כשהיא מוכפלת ב-180, ובשנת 2021 – 791,856 ₪ מתוך ההון פטור, יש להפחית את המענקים הפטורים שנתקבלו במהלך 32 שנות עבודה שקדמו לגיל הזכאות (גיל הפרישה או הגיל שבו החל היחיד לקבל קצבה מזכה, לפי המאוחר) כשהם צמודים למדד ומוכפלים ב-1.35 . התוצאה המתקבלת הינה יתרת ההון הפטורה, אותה יש לחלק ב-180 לשם קבלת הקצבה הפטורה.
דוגמה:
לשמעון מלאו 67 ביום 1.7.21 .הקצבה המזכה המשולמת לו היא 7,500 ש"ח.
הפטור לקצבה = 4,399 ש"ח = 52% * 8,460.
בגין השנים 1989 ועד 2021 (32 שנים) קיבל שמעון מענקים פטורים ממס בסכום ממודד ל-1.1.2021: 286,800 ש"ח.
יתרת ההון הפטורה:
404,676 = (1.35 * 286,800) – (180 * 8,460 * 52%)
הקצבה הפטורה:
2,248 ש"ח לחודש = 180 / 404,676

סעיף 6 – הכנסות מהשכרת נכס ששימש בעסקך מעל 10 שנים

רשום בסעיף זה הכנסות מדמי שכירות מהשכרת נכסים, אשר שימשו אותך במשך עשר שנים לפחות – לפני תחילת השכרתם – להפקת הכנסה מיגיעה אישית (פ.מ.ה. סעיף 1) מעסק או משלח יד.
הכנסה מהשכרת נכס כאמור נחשבת כהכנסה מיגיעה אישית. בסעיף זה כלולות הכנסות מהשכרת כל נכס, ולאו דווקא מהשכרת נכס בית.
לדוגמה:
אם הייתה לך זכות להפעלת מונית (מספר ירוק), אשר שימשה אותך להפקת הכנסה כנהג מונית בתקופה 1.1.2000 – 1.1.2012, והשכרת בשנת המס את הזכות (המספר) תמורת דמי שכירות, תיחשב הכנסתך מדמי השכירות כהכנסה מיגיעה אישית. לתשומת לבך, אין לרשום הכנסות שרשמת בסעיף זה בחלקים ד׳ או ה׳ של הדוח, העוסקים בהכנסות מרכוש.
יש למלא הצהרה על-פי הנוסח בנספח ב׳ לדוח (טופס 1321) בסעיף 5. לגבי האפשרות לקבל פטור על הכנסה כזו בהגיעך לגיל פרישה ראה הסבר בסעיף 43.

סעיף 7 – מענקי קורונה

כדי לסייע למשק להתמודד עם המשבר שנוצר בשל התפשטות נגיף הקורונה, שולמו מענקים לבעלי עסקים במטרה להבטיח המשכיות עסקית והאצת המשק.
להלן פירוט המענקים ששולמו באמצעות רשות המסים:
1. מענק תוספת לעסק קטן (פעימה 3) בגין חודשים מרץ אפריל 2020.
2. מענק סיוע לעצמאיים.
3. מענק סיוע לשכירים בעלי שליטה.
4. מענק הוצאות קבועות לרבות פגיעה ממושכת.
5. מענק עידוד תעסוקה.

רשום את ההכנסה ממענקי קורונה לאחר קיזוזים ופטורים שהותרו לפי הפקודה.
סעיף 7א- מענק סיוע לעצמאים, תוספת לעסק קטן (מרץ אפריל 2020 בלבד) – בשדה זה יש לרשום סכומים שהתקבלו בגין מענק 1 ו- 2.
1. מענק תוספת לעסק קטן (פעימה 3) בגין חודשים מרץ אפריל 2020 -מענק לעסק קטן שמחזורו מעל 18,000 ₪ ועד ל- 300,000 ₪ בשנה, שהתקבל
בהתאם לגובה המחזור בגין חודשים מרץ אפריל בלבד (700 ₪ 1,875 ₪, 3,025 ₪) המענק אינו חייב במע״מ ובביטוח לאומי. המענק הינו הכנסה חייבת מעסק שיש לרשום בשדה 002/001.

2. מענק סיוע לעצמאים – מענק לעצמאי שהתקבל כשיעור מההכנסה החייבת שדווחה בשנת מס 2018 או 2019 לפי הגבוה. המענק אינו חייב במע״מ ובביטוח לאומי. המענק הינו הכנסה חייבת מעסק שיש לרשום בשדה 001/002.

סעיף 7ב- מענק לשכיר בעל שליטה– בשדה זה יש לרשום סכומים שהתקבלו בגין מענק 3.
3. מענק לשכיר בעל שליטה בחברת מעטים שהתקבל כשיעור מההכנסה החייבת שדווחה בשנת מס 2018 או 2019 לפי הגבוה. המענק אינו חייב במע״מ ואינו חייב בביטוח לאומי. המענק הינו הכנסה חייבת ממשכורת שיש לרשום בשדה 110/099.

סעיף 7ג – מענק השתתפות בהוצאות קבועות לרבות פגיעה ממושכת ומענק עידוד תעסוקה – בשדה זה יש לרשום סכומים שהתקבלו בגין מענק 4 ו- 5.

4. מענק השתתפות בהוצאות קבועות לעסק קטן עד מחזור של 300,000 ₪ מחודשים מאי 2020 ואילך, ועסק עם מחזורים שמעל 300,000 ₪ מחודשים מרץ 2020 ואילך. בנוסף מענק סיוע בגין פגיעה ממושכת. המענקים אינם חייבים במע״מ אך חייבים בביטוח לאומי. המענקים הינם הכנסה חייבת מעסק שיש לרשום בשדה 013/007.

5. מענק עידוד תעסוקה- מענק סיוע למעסיקים שמגדילים את סך המועסקים במשק. התביעה למענק הוגשה במשרד הכלכלה והמענק עצמו שולם על ידי רשות המסים. המענק אינו חייב במע"מ אך חייב בביטוח לאומי. המענק הינו הכנסה חייבת מעסק שיש לרשום בשדה 013/007.

ניתן לראות את סכומי המענקים באזור האישי.
מייצגים המחוברים לשע״מ יוכלו לצפות במענקים בפורטל המייצגים. מענקים שלא שולמו באמצעות רשות המסים והחייבים במע״מ יש לרשום בסעיף 1 לדוח.

המענקים ששולמו מוצגים בטבלה בהתאם לחלוקת השדות בסעיפים 7א, 7ב ו-7ג, כמפורט לעיל. פירוט תשלומי מענקי קורונה ע״י רשות המיסים

סוג המענק ושדהמענקים שהתקבלו
(בניכוי מענקים שהוחזרו)
בגין שנת 2020
א
מענקים שהתקבלו
(בניכוי מענקים שהוחזרו)
בגין שנת 2021
ב
סה"כ מענקים שהתקבלו
בגין שנת 2021+2020
(בניכוי מענקים שהוחזרו)
ג=א+ב
סה"כ מענקים
שדווחו בדוח 2020*
ד
הפרש**
ג פחות ד=ה
7א- מענק סיוע לעצמאים,
תוספת לעסק קטן
(מרץ אפריל 2020),
מענקים אחרים שאינם
חייבים בביטוח לאומי
שדה 001/002
7ב- מענק לשכיר בעל שליטה
שדה 110/099
7ג- מענק השתתפות בהוצאות
קבועות לרבות פגיעה ממושכת,
מענק עידוד תעסוקה, מענקים
אחרים החייבים בביטוח לאומי
שדה 007/013
ניכוי במקור שדה 040

*נתוני השומה משנת מס 2020 לאחר קיזוז הפסדים ופטורים
** ההפרש לא כולל הפסדים שקוזזו או פטורים ממענקי קורונה שדווחו בשנת מס 2020.

במקרה והסכום שלילי עליך לתקן את הדוח לשנת מס 2020 או להכיר בסכום כהפסד עסקי בשנת מס 2021, לפי העניין.
מענקים בגין שנת מס 2021 הינם מענקים שהתקבלו עבור שנת מס 2021 גם אם שולמו בפועל לאחר תום השנה.
ההפרדה בהצגת סכומי המענקים נעשתה לצורך הקלה למדווחים בבסיסי דיווח שונים.
דוגמא:
קיבלת מענק בסך 60,000 ₪ בגין שנת מס 2020 . בדוח לשנת מס 2020 קיזזת ממענק זה הפסד בסך 40,000 ש"ח.
בגין שנת מס 2021 קיבלת מענק בסך 80,000 ₪ והוחזר מתוך מענק זה סך של 25,000 ₪.
בטבלה יוצגו הסכומים הבאים:
בעמודה א – 60,000 , בעמודה ב' – 55,000 (25,000 – 80,000), בעמודה ג' – 115,000, בעמודה ד' – 20,000 ( 60,000-40,000), בעמודה ה' 95,000.

טבלה מרכזת:

מקור הכנסהשדה בדוח השנתיחייב
בביטוח
לאומי
חייב
במע"מ
נכלל במחזור
בשדה
238/239 294
מענק סיוע לעצמאים + ”תוספת לעסק קטן״ –
מענק הוצאות קבועות 3-4/20
סעיף 7א
001/002
לאלאלא
מענק לשכיר בעל שליטהסעיף 7ב
099/110
לאלאלא
מענק הוצאות קבועות לרבות מענק סיוע בגין פגיעה ממושכת +
מענק הוצאות לעסק קטן מחודש מאי 2020 ואילך
סעיף 7ג
007/013
כןלאלא
מענק עידוד תעסוקהסעיף 7ג
007/013
כןלאלא

סעיף 8 – הכנסות אחרות מיגיעה אישית שלא פורטו לעיל

רשום כאן כל הכנסה אחרת שלך מיגיעה אישית, אשר חלים עליה שיעורי מס רגילים ולא הצלחת לשייכה לאחד הסעיפים המפורטים בחלק זה. יש לתת פירוט.

תוכן עניינים

פרק ט. טבלאות, מדדים ורשימות