הקצאת מניות על-ידי המעביד סעיף 102 לפקודה

הקצאת מניות (מניות, לרבות זכויות לרכישת מניות (אופציות)) על-ידי חברה שהינה מעביד לעובדיה שלא במחיר מלא חייבת במס בידי העובדים בעת ההקצאה. אולם אם מתקיימים התנאים המפורטים בסעיף 102 לפקודה, הרי העובד לא יחויב במס בעת ההקצאה.
אחד המסלולים המפורטים בסעיף הינו הקצאה באמצעות "נאמן", המחזיק במניות עד למסירתן לעובד או למכירתן. הנאמן מדווח לגורמים הרלוונטיים ומנכה במקור מהתמורה מס שיירשם לזכות העובד.
בהקצאה לפי סעיף 102 לאחר ה-1/1/2003 בוחרת החברה את ה"מסלול" שקובע את אופן חיוב המס (בעת מכירה או מסירה של המניות לעובד מהנאמן). אם בהקצאה באמצעות נאמן נבחר מסלול "הכנסת עבודה" יראו את הכנסות העובד כהכנסה ממשכורת (או ממשלח יד – לפי העניין) ותחוייב במס בשיעורים רגילים. במסלול "רווח הון", אם הנאמן החזיק במניות עד תום התקופה כנדרש בסעיף, יחויב העובד על שווי ההטבה בשיעור מס של 25% (אם מדובר במניות של חברה פרטית). זהו גם שיעור המס שינכה הנאמן אלא אם יומצא לו אישור על שיעור נמוך יותר על-ידי פקיד השומה. במסלול זה ניתן לבקש פריסת רווח הון, אך אין לקחת בחשבון בסכום הזיכוי שלא נוצל בכל אחת משנות הפריסה את מרכיב "זיכוי גיל 60". אם ההקצאה לפי סעיף זה הייתה לפני ה-1/1/2003 והמניות נמכרו, או שהנאמן מסר את המניות לעובד, יראו את המכירה (או המסירה) כחייבת במס רווחי הון בשיעורי מס רגילים (גם אם המניות נסחרות בבורסה). במקרה זה עליך לצרף לדוח את פרטי רווח ההון ואת אישור הנאמן בדבר הניכוי במקור, שהנאמן העביר לפקיד השומה על שמך. הנאמן ניכה מס במקור מהתמורה עבור מניות אלו בהתאם לכללים.

הוראת ביצוע מס הכנסה מספר 3/2020

מימוש של מניות (לרבות אופציות) שהונפקו על-פי סעיף 102 לפקודה ודווחו במסגרת טופס 106
במימוש של מניות (לרבות אופציות) שהונפקו על-פי סעיף 102 לפקודה באמצעות נאמן בהקצאה לאחר ה- 1/1/2003 במסלול רווח הון, שיעור המס הינו סופי בשיעור של 25%. רווח ההון מדווח כעסקת רווח הון בטופס 1399י עם סמל עסקה 53. במקרים בהם רווח ההון מדווח על ידי המעסיק במסגרת טופס 106 המעסיקים נדרשים להציג ליד סכום ההכנסה "נספח רווח הון". נמצאו מקרים בהם לא נרשמה הכנסה זו בדווח. כתוצאה מכך, אם בגלל תום לב או מסיבה אחרת, "נשכח" מילוי ושידור הכנסה זו בדוח השנתי, כשבמקביל נרשם המס שנוכה מהכנסה זו בשדה 042. יש לשים לב שהכנסה זו נכללת בדוח השנתי. יוער, כי ניתן לבצע פריסה אך ללא מתן "זיכוי גיל 60", המהווה מדרגת מס נוספת לבני 60 ומעלה.

קישור להוראת ביצוע מס הכנסה מספר 3/2020