מדריך לדיווח על רווח הון ושבח מקרקעין

הסבר כללי

אם הינך חייב בהגשת "דוח מקוון", עליך לשדר את נספחי רווח ההון, לרבות מטבע וירטואלי ומניירות ערך סחירים ושבח מקרקעין (באינטרנט או באמצעות מייצגך למחשב רשות המסים) ולצרף את הפלט לדוח השנתי המוגש במשרד השומה. באם הדוח מוגש באופן מקוון מלא, לרבות נספחי רווח ההון המשודרים ומוגשים כחלק משידור הדוח השנתי, אין צורך לצרף את הפלטים. יובהר כי אין צורך לשדר עסקת הפסד הון. עסקת הפסד הון היא עסקה בה העלות המופחתת גבוהה מהתמורה. במצב בו עסקת רווח הון קוזזה במלואה מול הפסד והתוצאה היא אפס, יש לשדר את העסקה.
במילוי דוח מקוון באינטרנט הינך נדרש לסמן את מספר נספחי רווח הון או שבח שבידך בשדה 054 לטופס "הדוח המקוון" 1301. בהמשך לדיווח זה עליך למלא את נתוני נספחי רווח הון באינטרנט
אם היה לך או לבן/בת זוגך רווח הון (לרבות מניירות ערך) או שבח מקרקעין בשנת המס, עליכם לדווח על הכנסה זו בדוח השנתי. לשם דיווח של רווח ההון שאיננו מכירת ניירות ערך סחירים, עליכם למלא או לשדר טופס 1399(י) ניתן גם להוריד באתר רשות המסים באינטרנט. בטופס יש לרשום את הפרטים המלאים לגבי רווח ההון. בטופס זה רשומים דברי הסבר למילויו. ניתן לשדר כחלק מהדוח המקוון.

מכירת מטבע וירטואלי:

תושב ישראל שמימש מטבעות וירטואליים כגון ביטקוין יציין זאת בטופס 1301 בחלק א. פרטים כלליים "בשנת המס היו לי הכנסות ממימוש מטבע וירטואלי לרבות המרה למטבעות אחרים" ויצרף נספח לרווח הון.

אם רווח ההון נובע ממכירה או המרה של מטבע וירטואלי יש לסמן זאת בטופס 1399י' בסמל עיסקה 77 בקוד 71.

הודעות לציבור יישום ותפעול הוראת שעה לקבלת כספי מסים בשל רווח ממימוש אמצעי תשלום מבוזר

רשות המסים פרסמה הוראת ביצוע 06/2024 ליישום ותפעול "נוהל הוראת שעה לקבלת כספי מיסים בשל רווח ממימוש אמצעי תשלום מבוזר"

הנוהל, נועד לאפשר לציבור שהפיק רווחים מאמצעי תשלום מבוזר (קריפטו) לדווח ולשלם את המסים החלים עליו על פי חוק. בהתאם לנוהל, כספי המסים יופקדו לחשבון בנק של רשות המסים שיתנהל בבנק ישראל.

הנוהל חל רק ביחס לכספי מסים על פעילות באמצעי תשלום מבוזר, ובלבד שהוכח לרשות המיסים שהמערכת הבנקאית המסחרית בישראל ( בנק אחד לפחות) סירבה לקבלם, לרבות בדרך של סירוב לפתוח חשבון.

הטיפול ייעשה באמצעות טופס מספר 909 – "דיווח על פעילות במטבעות וירטואליים לשנת מס" באמצעותו פונה הנישום לפקיד השומה לצורך יישום הנוהל זאת במסגרת הגשת הדוח השנתי למס הכנסה, הנישום נדרש לחתום על תצהיר מתאים ולצרף אסמכתאות מתאימות כמפורט בנוהל. את הטופס ניתן להגיש גם במסגרת הגשת דו"ח שנתי מקוון מלא. 

הכסף שיופקד בחשבון הבנק של רשות המסים בבנק ישראל, יופקד בשקלים בלבד, והוא יועבר מחשבון בנק זר, לרבות חשבון של זירת קריפטו, בית השקעות או נותן שירותים פיננסיים אחר המתנהל בבנק זר.

מגיש הבקשה יספק את האסמכתאות ביחס למקור הכספים ששימשו לרכישת המטבעות הווירטואליים,  אסמכתאות המעידות על "נתיב המטבע הווירטואלי", קרי, התנועות שבוצעו במטבעות הווירטואליים או בכתובת ארנק של מטבע וירטואלי שבה הושמו לאורך תקופת ההחזקה בהם. המבקש  יספק גם  אישור על הפקדת התמורה בגין מכירת המטבעות הווירטואליים לחשבונו מנותן השירותים הפיננסיים באמצעותו בוצעה המכירה. סכום המס שישולם במסגרת הנוהל לא יוחזר לנישום אף אם עומדים לזכות הנישום החזרים, הפסדים, ניכויים או זיכוים, אשר לא קיבלו ביטוי במסגרת הסכם השומה או השומה העצמית.

רשות המסים נמצאת בדיונים להארכת הנוהל מעבר ל 30/6/24

הוראות ביצוע מס הכנסה מספר 03/2023

שינויים בדוחות ליחידים לשנת המס 2022 ודגשים

מטבע וירטואלי

מטבע וירטואלי לא נכנס להגדרת מטבע או נייר ערך ולכן נחשב "נכס". מכירה של מטבע מסוג זה נחשבת כעסקת רווח הון המחויבת בדיווח בטופס 1399י ליחיד או 1399ח לחברה. במקרים של ריבוי מכירות (ייתכנו מצבים של 50 עסקאות ויותר בחודש), ניתן לקבץ את כלל העסקאות של אותו חודש לעסקה אחת. בתאריך הרכישה יש לרשום תאריך ממוצע משוקלל של כלל העסקאות או לשדר בעסקה מאולצת, את סכום הרווח הראלי בשיעור מס 25% (שורה 24 בטופס 1399), סמל עסקה 51 וקוד 71 .עסקה מאולצת עם קוד 71 אפשרית לשידור למייצג החל משנת מס 2022. יש לצרף נייר עבודה המפרט את כלל העסקאות והחישובים. ראה גם בדברי ההסבר לטופס 1399י ו-1399ח.
במקרים המתאימים ובהתאם לשיקול דעתו, פקיד השומה יבחן את מדובר ברווח הון או בהכנסה מעסק.

הוראת ביצוע מס הכנסה 03/2023 – ניתוב שלב א ושינויים בשידור דוחות ושומות יחידים וחברות לשנת המס 2022

הוראת ביצוע מס הכנסה מספר 5/2022

מטבע וירטואלי
מטבע וירטואלי לא נכנס להגדרת מטבע או נייר ערך ולכן נחשב "נכס". כל מכירה של מטבע מסוג זה מכירת מטבע וירטואלי, נחשבת כעסקת רווח הון המחויבת בדיווח בטופס 1399י ליחיד או 1399ח לחברה. קיימים נישומים רבים המוכרים יותר ממטבע אחד כל חודש, ובמקרים מסוימים ייתכן מצב של 50 ויותר עסקאות רווח הון בחודש. במקרים אלו ניתן לקבץ את כלל העסקאות של אותו חודש לעסקה אחת, בתאריך הרכישה יש לרשום ממוצע משוקלל של כלל העסקאות. יש לצרף נייר עבודה המפרט את כלל העסקאות והחישובים. ראה גם בדברי ההסבר לטופס 1399י ו- 1399ח.
במקרים המתאימים ובהתאם לשיקול דעתו, פקיד השומה יבחן את מדובר בריווח הון או הכנסה מ-2(1).

קישור להוראת ביצוע מס הכנסה מספר 5/2022

עמדה מספר 91/2021 – המרה של אמצעי תשלום מבוזרים (המכונים "מטבעות וירטואליים")

הגדרת "נכס" בסעיף 88 לפקודת מס הכנסה כוללת כל רכוש, בין אם מדובר בנכס מוחשי ובין אם מדובר בנכס לא מוחשי. "אמצעי תשלום מבוזר", הקרוי גם "מטבע וירטואלי" (כדוגמת ביטקוין, אתריום וכיוצא באלו), הינו רכושו של האדם המחזיק בו, ומשכך הוא נכלל בהגדרת "נכס" בסעיף 88 לפקודה. בהתאם לכך, מכירת "מטבע וירטואלי" מהווה אירוע מס החייב במס על פי הוראות חלק ה' לפקודת מס הכנסה (רווח הון). אם פעילות מכירת "מטבעות וירטואליים" מגיעה לכדי "עסק", הרי שההכנסות ממכירת "המטבעות הווירטואליים" חייבות במס מכוח חלק ב' לפקודה.
בנוסף, "מטבע וירטואלי" אינו מהווה מטבע או מטבע חוץ כהגדרתם בחוק בנק ישראל, התשמ"ה-1985 . בהתאם לכך, ולמען הסר ספק, ההפרש בין התמורה במכירה לבין עלות הרכישה לא יחשב כהפרשי הצמדה ו/או כהפרשי שער.
לעניין זה, יראו כמימוש גם פעולות של החלפת מטבע אחד באחר (ALT) גם אם לא התקבל מטבע רשמי ( FIAT ) כגון במצב בו מחליפים ביטקוין באת'ריום וכיוצ"ב.
לעניין עמדה זו, מדידת יתרון המס תבוצע ביחס לכל הרווחים שהיו לנישום בשנת המס מהפעילות המתוארת בעמדה, האמור בפסקה זו הוא לעניין בחינת סכום יתרון המס ואין בו בכדי לגרוע מחובת הדיווח בגין כל הכנסה בהתאם למועדה כנדרש בחוק.

הערה: עמדה זו מהווה עדכון של עמדה מספר 32/2017 במסגרת עמדות חייבות דיווח שפורסמו בשנת 2017 והיא מחליפה את עמדה מספר 32/2017 החל משנת המס 2021 ואילך. אין בה בכדי לגרוע מתוקפה של עמדה מספר 32/2017 לעניין הגשת הדוחות לשנות המס 2017 – 2020.

הוראת ביצוע מס הכנסה מספר 6/2019


מטבע קריפטוגראפי (וירטואלי)-
מטבע קריפטוגראפי (וירטואלי)- יחידה דיגיטאלית ממוחשבת אשר שייכותה לאדם מסוים מאובטחת באמצעות טכנולוגיית הצפנה (קריפטוגרפיה) של ביזור שאינה תלויה בגוף מרכזי אחד ומשמשת כאמצעי תשלום לסחר חליפין באמצעים אלקטרונים.
המטבע הקריפטוגראפי הינו נכס כהגדרתו בסעיף 88 לפקודה. ההכנסה ממכירתו או מהמרתו מהווה רווח הון ויש לדווח עליו בטופס רווח הון 1399י או 1399ח עם סמל עסקה 77 וקוד 71, המיוחד למקרים אלה.
שדות בדוח: בטופס 1301 בחלק א (פרטים אישיים), יסמן מגיש הדוח: "בשנת המס היו לי הכנסות ממימוש מטבע וירטואלי לרבות המרה למטבעות אחרים".

קישור להוראת ביצוע מס הכנסה מספר 6/2019

חוזרי מס / החלטות מיסוי / החלטות ממשלה

הוראת ביצוע 06/2024

6/3/2022 – מיסוי נכסים דיגיטליים מסוג NFT

1/8/2021 – החלטת ממשלה מס' 270 – הגברת הפיקוח על שימוש במטבע וירטואלי

החלטת מיסוי : 0209/18 אופן רישום תקבולים המתקבלים באסימונים מבוזרים

חוזר מס הכנסה מס'‏ 7/2018 – רשות המסים בנושא: ICO – הנפקת ‏"אסימונים ‏דיגיטליים" למתן‏ שירותים ו/או‏ מוצרים בפיתוח (Utility Token)

חוזר מס הכנסה מס' 05/2018 – רשות המסים בנושא:‏ מיסוי‏ פעילות‏ באמצעי תשלום‏ מבוזר (המכונים:‏ 'מטבעות‏ וירטואלים')

הודעות דוברות

2/3/2023 – יוצרי NFT של אבני הכותל המערבי חשודים באי דיווח על הכנסות של 8 מיליון ₪

27/2/2023 – מעצב גרפי מוכר חשוד בהעלמת הכנסות של 3 מיליון ₪ ממכירת NFT

6/10/2021 – חקירה בחשד להעלמת הכנסות ממטבעות וירטואליים הובילה לחשיפת פעילות עסקית בהיקף של מיליוני יורו בחברה זרה

2/9/2021 – שכיר בחברה לניתוח מערכות מידע נעצר בחשד להשמטת הכנסות בהיקף של כ 4.3 מיליון ש"ח ממסחר במטבעות וירטואליים

26/8/2021 – תושב ירושלים נעצר בחשד להעלמת הכנסות מעל 11 מיליון ש"ח שהופקו מעסקאות של המרת מטבעות וירטואליים

3/5/2021 – שנתיים מאסר וקנס של 40 מיליון ש"ח לתושב ת"א שגנב מטבעות וירטואליים

24/6/2020 – תושב קדימה-צורן נעצר בחשד למכירת מטבעות וירטואליים בהיקף של מיליוני ש"ח ללא דיווח

25/2/2020 – בפעילות משותפת של משטרת ישראל ורשות המסים נעצרו חשודים בחשד להמרת מטבעות וירטואליים ללא דיווח

פיצוי מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י):

פיצוי מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) על זכות שהופקעה ושנקבע לגביה שסיווגה הוא רווח הון, ידווח בטופס ייחודי הדומה לטופס 1399י. הטופס יחד עם פרטי העסקה, לרבות המס שנוכה, יימסרו לך על ידי רמ"י. שידור נספח רווח ההון יהיה בסמל עסקה 77 עם קוד 67 ושידור שאר נתוני העסקה. מייצג המשדר באמצעות מערכת המייצגים ידווח במערכת הגביה (בתל"ם 002,478) את פרטי העסקה וניכוי המס במקור. בעת שידור הדוח המקוון טופס 1301 יש להזין את סכום ניכוי המס במקור בשדה 253 ולהוסיף את הסכום לשדה 040 מס שנוכה במקור.

מכירת ניירות ערך סחירים בבורסה:

ריכוז רווחי ההון מניירות ערך סחירים ייעשה על גבי טופס 1322 נספח ג' לטופס הדוח השנתי אם ניירות הערך שבידיך רשומים בספרי העסק, עליך למלא בנוסף לטופס 1322 את נספח ג1 לדוח השנתי, טופס 1325 .הסיכומים בנספח זה יועברו לנספח ג' טופס 1322 טופס מרכז. בטופס הדוח השנתי 1301 יש למלא את הפרטים הבאים: בשדה 054 יש לרשום את מספר טופסי רווח ההון שצורפו טופסי (1399 י', 1322) ומספר עסקאות שבח חייבות שדווחו. ייתכן ואת מקצת מרווחי ההון או השבח ניתן לשייך לבן הזוג הרשום או לבן בת הזוג כפי שיוסבר בהמשך. סיכום כל המכירות בבורסה על גבי טופס 1322 ייחשב כטופס אחד במניין הטפסים שיירשמו בסעיף בשדה 054. אם יש יותר מטופס 1322 אחד, יש לכלול את מספר הטפסים האלו במניין הטפסים.
בשדה 056 יש לרשום את סה"כ סכום המכירות ברווח הון ושבח ולא כולל רווח הון מניירות ערך סחירים. רווחי הון פטורים (לדוגמה ממכירת דירת מגורים פטורה) יש לרשום בחלק י' של הדוח בשדה 209 .הפסד הון שלא נוצל השנה ומועבר לשנה הבאה לקיזוז ירשם בסעיף 166 או 160 לדוח בהתאם.
בשדה 256 יש לרשום את מחזור המכירות מרווח הון מניירות ערך סחירים כפי שמופיע בנספח ג' לדוח, לפי ההסבר המופיע בהנחיות למילוי אותו טופס.
רווחי הון מניירות ערך סחירים בבורסה שנמכרו בשנת 2020 חייבים במס בשיעור של עד 25%. במכירת ני"ע של חברה בידי מי שהיה "בעל מניות מהותי" בעת המכירה או בשנה שקדמה לה, רווח ההון הריאלי עליהם יחויב במס בשיעור שלא יעלה על 30%.

חוזר מס הכנסה 13/2004 – סיווג הכנסות ממכירת ניירות ערך ומעסקאות עתידיות הנסחרים בבורסה כהכנסה פירותית או הונית

רישום מניות למסחר בבורסה

רישום מניות של חברה תושבת ישראל בבורסה בחו"ל או רישום מניות למסחר בבורסה בת"א שנעשה לפני שנת המס 2006, ייחשב כמכירת המניות, למעט אצל מי שביקש לדחות התשלום למועד מכירת המניות.
מי שביקש כאמור יוכל בעת המכירה להתחייב במס רווח הון בשל עליית הערך מהרכישה ועד המכירה בפועל או לחילופין, לחזור בו ולהתחייב במס רווח הון בשל עליית הערך מהרכישה עד מועד הרישום בבורסה, בתוספת ריבית והפרשי הצמדה ממועד הרישום עד למועד תשלום המס.
אם היו ברשותך מניות שנרשמו לראשונה בבורסה עד שנת 2006 ונמכרו בשנת המס, עליך לדווח על רווח ההון הנובע כאמור לעיל, על גבי נספח 1399(י) נפרד.
לגבי ניירות ערך שמכרת ואשר נרשמו למסחר לפני ה-1/1/2003, קיימות הוראות מעבר מיוחדות בסעיף 101 לפקודה.

הקצאת מניות על-ידי המעביד סעיף 102 לפקודה

הקצאת מניות (מניות, לרבות זכויות לרכישת מניות (אופציות)) על-ידי חברה שהינה מעביד לעובדיה שלא במחיר מלא חייבת במס בידי העובדים בעת ההקצאה. אולם אם מתקיימים התנאים המפורטים בסעיף 102 לפקודה, הרי העובד לא יחויב במס בעת ההקצאה.
אחד המסלולים המפורטים בסעיף הינו הקצאה באמצעות "נאמן", המחזיק במניות עד למסירתן לעובד או למכירתן. הנאמן מדווח לגורמים הרלוונטיים ומנכה במקור מהתמורה מס שיירשם לזכות העובד.
בהקצאה לפי סעיף 102 לאחר ה-1/1/2003 בוחרת החברה את ה"מסלול" שקובע את אופן חיוב המס (בעת מכירה או מסירה של המניות לעובד מהנאמן). אם בהקצאה באמצעות נאמן נבחר מסלול "הכנסת עבודה" יראו את הכנסות העובד כהכנסה ממשכורת (או ממשלח יד – לפי העניין) ותחוייב במס בשיעורים רגילים. במסלול "רווח הון", אם הנאמן החזיק במניות עד תום התקופה כנדרש בסעיף, יחויב העובד על שווי ההטבה בשיעור מס של 25% (אם מדובר במניות של חברה פרטית). זהו גם שיעור המס שינכה הנאמן אלא אם יומצא לו אישור על שיעור נמוך יותר על-ידי פקיד השומה. במסלול זה ניתן לבקש פריסת רווח הון, אך אין לקחת בחשבון בסכום הזיכוי שלא נוצל בכל אחת משנות הפריסה את מרכיב "זיכוי גיל 60". אם ההקצאה לפי סעיף זה הייתה לפני ה-1/1/2003 והמניות נמכרו, או שהנאמן מסר את המניות לעובד, יראו את המכירה (או המסירה) כחייבת במס רווחי הון בשיעורי מס רגילים (גם אם המניות נסחרות בבורסה). במקרה זה עליך לצרף לדוח את פרטי רווח ההון ואת אישור הנאמן בדבר הניכוי במקור, שהנאמן העביר לפקיד השומה על שמך. הנאמן ניכה מס במקור מהתמורה עבור מניות אלו בהתאם לכללים.

הוראת ביצוע מס הכנסה מספר 3/2020

מימוש של מניות (לרבות אופציות) שהונפקו על-פי סעיף 102 לפקודה ודווחו במסגרת טופס 106
במימוש של מניות (לרבות אופציות) שהונפקו על-פי סעיף 102 לפקודה באמצעות נאמן בהקצאה לאחר ה- 1/1/2003 במסלול רווח הון, שיעור המס הינו סופי בשיעור של 25%. רווח ההון מדווח כעסקת רווח הון בטופס 1399י עם סמל עסקה 53. במקרים בהם רווח ההון מדווח על ידי המעסיק במסגרת טופס 106 המעסיקים נדרשים להציג ליד סכום ההכנסה "נספח רווח הון". נמצאו מקרים בהם לא נרשמה הכנסה זו בדווח. כתוצאה מכך, אם בגלל תום לב או מסיבה אחרת, "נשכח" מילוי ושידור הכנסה זו בדוח השנתי, כשבמקביל נרשם המס שנוכה מהכנסה זו בשדה 042. יש לשים לב שהכנסה זו נכללת בדוח השנתי. יוער, כי ניתן לבצע פריסה אך ללא מתן "זיכוי גיל 60", המהווה מדרגת מס נוספת לבני 60 ומעלה.

קישור להוראת ביצוע מס הכנסה מספר 3/2020

דיווח על מכירת נכס

אם נמכר נכס, על המוכר להגיש לפקיד השומה בתוך 30 יום מיום המכירה, הודעה על גבי טופס 1399(י) שיפרט את חישוב רווח ההון או הפסד ההון שהיה וחישוב המס החל במכירה כאמור וישלם מקדמה בסכום המס החל על הרווח. כאמור, יש למסור את ההודעה גם אם תוצאת המכירה היא הפסד הון או אף אם שולם המס במלואו.
במכירת ניירות ערך סחירים אין להגיש הודעה כאמור אם נוכה מלוא המס כחוק. אם לא נוכה המס כאמור, הינך חייב בהגשת דוח שנתי, וכן הינך חייב בדיווח על רווח הון ממכירת ני"ע סחירים, עד ה-31 ביולי של שנת המס וב-31 בינואר שלאחר שנת המס בשל מכירות ניירות ערך סחירים שהיו בששת החודשים שקדמו לחודש הדיווח כאמור ובתשלום מקדמה. המקדמה תשולם על-פי שיעורי המס החלים לפי העניין.

תשלום מקדמה עבור רווח הון

עליך לשלם תוך 30 יום מיום המכירה את המס בגין רווח ההון על-פי הפירוט שתגיש לפקיד השומה על גבי טופס 1399(י) חוב בגין מס על רווח הון, שלא שולם במועד, נושא ריבית והצמדה מתום 30 יום מיום המכירה.
אם הקונה ניכה ממך מס במקור מהתמורה, יראו מס זה כתשלום על חשבון המקדמה, אם יש בידך אישור בדבר הניכוי. בעת שידור הדוח המקוון יש להזין את סכום הניכוי במקור בשדה 253. התברר בתום שנת המס כי שילמת מס ביתר בשל רווח ההון, תוחזר היתרה בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום התשלום.

חישוב המס על רווח הון

ברווח ממכירת נכס יש להבחין בין הרכיב האינפלציוני, המבטא את השינוי בעלות הנכס, לפי שיעור עליית המדד מתאריך קנייתו או קבלתו של הנכס ועד לתאריך מכירתו, לבין רכיב הרווח הריאלי, המבטא רווח מעבר לשיעור עליית המדד. המס על הסכום האינפלציוני, במכירת נכסים שנרכשו לפני שנת 1994 ,שנצבר עד ליום 31/12/1993 (סכום אינפלציוני חייב) הוא בשיעור של 10% .יתרת הסכום האינפלציוני אינה חייבת במס. שיעור המס החל על רווח ההון הריאלי שנצמח לאחר יום ה-1/1/2003 (להלן "המועד הקובע") ועד ליום 31/12/2011 לא יעלה על 20% .שיעור המס על רווח ההון הריאלי שנצמח החל מיום 1/1/2012 לא יעלה על 25%.

במכירת הנכס שנרכש לפני "המועד הקובע" יחולק רווח ההון הריאלי בגינו לשלושה חלקים לפי חלוקה ליניארית של תקופת ההחזקה בנכס:
חלק ראשון של רווח ההון הריאלי: רווח ההון הריאלי מוכפל בתקופה שמיום הרכישה ועד למועד הקובע חלקי כל תקופת הבעלות בנכס. רווח זה יהא חייב במס בשיעורים רגילים לפי מדרגות המס בשיעור התחלתי של 31% (מעל גיל 60 – 10%). חלק זה מתווסף לשאר ההכנסות החייבות במס בשיעורים רגילים.
חלק שני של רווח ההון הריאלי: רווח ההון הריאלי מוכפל בתקופה מהמועד הקובע ועד ליום 31/12/2011 חלקי כל תקופת הבעלות בנכס. רווח זה יהא חייב בשיעור מס של עד 20%.
חלק שלישי של רווח ההון הריאלי: רווח ההון הריאלי מוכפל בתקופה מיום ה-1/1/2012 ועד ליום המכירה חלקי כל תקופת הבעלות בנכס. רווח זה יהא חייב בשיעור מס של עד 25%.

במכירת הנכס שנרכש לאחר "המועד הקובע" ולפני ה-1/1/2012 יחולק רווח ההון הריאלי בגינו לשני חלקים לפי חלוקה ליניארית של תקופת ההחזקה בנכס:
חלק ראשון של רווח ההון הריאלי: רווח ההון הריאלי מוכפל בתקופה מיום הרכישה ועד ליום 31/12/2011 חלקי כל תקופת הבעלות בנכס. רווח זה יהא חייב בשיעור מס של עד 20%.
חלק שני של רווח ההון הריאלי: רווח ההון הריאלי מוכפל בתקופה מיום ה 1/1/2012 ועד ליום המכירה חלקי כל תקופת הבעלות בנכס. רווח זה יהא חייב בשיעור מס של עד 25%.

במכירת נכס שנרכש מיום ה-1/1/2012 רווח ההון הריאלי בגינו יחויב במס של עד 25%.

למרות כל האמור לעיל, במכירת נייר ערך בידי בעל מניות מהותי, שיעור המס החל יהא 25% במקום בו צוין שיעור מס של 20% ו-30% במקום בו צוין שיעור מס של 25%.

אם הינך בן 60 ומעלה, שיעורי המס ההתחלתיים שיחולו לגבי רווח ההון הריאלי שנצמח לך יהיו נמוכים מהאמור לעיל. שיעורי המס ההתחלתיים שנקבעו לך יהיו בהתאם לשיעורי המס שנקבעו על ההכנסה מיגיעה אישית (החל מ 10% במקום החל מ 31%) ראה טבלה מדרגות מס.

הפקעת נכס

אם רווח ההון נוצר בשל הפקעת נכס, יהיה המס על רווח ההון מחצית מהמס שבמכירה רגילה.

שיוך הרווח לבן הזוג

רווח הון, בדומה להכנסות אחרות שאינן מיגיעה אישית, ישויך לבן הזוג בעל ההכנסה החייבת הגבוהה יותר מיגיעה אישית. במקרים בהם רווח ההון נובע ממכירת נכס שהיה שייך לאחד מבני הזוג שנה לפני הנישואים או שקיבלו בירושה, ניתן לשייך את ההכנסה לאותו בן זוג. השבח במכירת זכות במקרקעין בישראל ישויך לבן הזוג אותו קבע מנהל מס שבח כ"מוכר".

מס מרבי לנכסים היסטוריים

המס המרבי על רווח ההון לגבי נכסים שנרכשו לפני 1.4.1961 :
לא יעלה על התקרות המפורטות להלן :
תאריך רכישת הנכס – שיעור המס המרבי:
מ – 1.4.1948 ועד שנת המס 1960 25%
אם רווח ההון נוצר במכירת נייר ערך בחבר בני אדם, כאשר המוכר הוא "בעל מניות מהותי" בו, שיעור המס המרבי יהיה 28% אם שנת הרכישה היא 1948 ובתוספת אחוז אחד לכל שנה שלאחריה עד ל-30% בשנים 1949 – 1960.

פריסת רווח הון

רווח הון עשוי לכלול רווח ריאלי וסכום אינפלציוני. החוק מאפשר לך לפרוס את הרווח הריאלי, לצורך חישוב המס עליו, לתקופה שאינה עולה על ארבע שנות מס או על תקופת הבעלות בנכס, לפי הקצרה שביניהן והמסתיימת בשנת המס שבה נמכר הנכס. חישוב המס יעשה בהתחשב ביתרת סכום הזיכוי לו זכאי הנישום ושלא נוצל בכל אחת משנות הפריסה.
אם מדובר בנכס מקרקעין את הפריסה כאמור ניתן לבקש במעמד הדיווח על עסקת השבח במשרדי מיסוי מקרקעין בטופס 7003. כמו כן, ניתן לבקש את פריסת השבח הראלי במעמד הגשת הדוח השנתי. יובהר, כי בקשת הפריסה במסגרת הדוח השנתי תתאפשר גם אם לא ביקשת את הפריסה במעמד הדיווח על עסקת השבח במשרדי מיסוי מקרקעין.

רווח הון של תושב ישראל בחו"ל ושל תושב חוץ בארץ

תושב ישראל יחויב במס רווחי הון במכירת נכס הן בישראל והן מחוץ לישראל. תושב חוץ יחויב במס רווח הון במכירת נכסים בישראל או במכירת נכס מחוץ לישראל שהוא זכות לנכס הנמצא בישראל כפי שהוגדר בחוק. החיוב חל גם על 'אזרח ישראלי' כהגדרתו בסעיף 3א, שהוא תושב האזור.
תושב ישראל שחויב במס רווח הון מחוץ לישראל על מכירת נכס שם, והוא חייב במס על אותו רווח הון גם בישראל, יקבל בישראל זיכוי בסכום המס ששולם בחוץ
לארץ בכפוף למגבלות הקבועות בחוק.
אם שולם מס בחו"ל, לקבלת הזיכוי עליך למלא את נספח ד' לטופס הדוח השנתי טופס 1324 יהיה עליך לצרף מסמך המעיד על סכום המס ששולם בחו"ל.
הכנסת תושב ישראל שהופקה או שנצמחה בחו"ל