הכנסה כנישום בחברה משפחתית סעיף 64א לפקודה

הסבר

חברה משפחתית היא חברה, שבעלי מניותיה הם יחידים בני משפחה מבין אלה: בן זוג, אח, אחות, הורה, הורי הורה, צאצא של בן זוג, וכן בן זוגו של כל אחד מאלה. ההוראות המיוחדות מאפשרות לחברה זו לייחס את ההכנסות החייבות של החברה והפסדיה לאחד מבני המשפחה שנבחר לשם כך, בתנאי שהוא בעל הזכות לחלק הגדול ביותר ברווחים בחברה, או שהוא אחד מבעלי הזכויות לחלקים הגדולים ביותר בחברה, וצירף את הסכמתו בכתב, לבקשה שהגישה החברה – בעניין זה – לפקיד השומה. בן המשפחה שנבחר מכונה ׳הנישום המייצג׳. המס שישולם על הכנסת החברה המשפחתית נקבע לפי שיעורי המס של היחיד ׳הנישום המייצג׳ (שיעורי מס רגילים או מיוחדים, לפי סוג ההכנסה).
הכנסה של חברה משפחתית, המיוחסת ל׳נישום המייצג׳ אין לראותה כהכנסתו מיגיעה אישית, ולכן השיעור ההתחלתי של המס לגביה הוא 31%, ההכנסה תירשם בשדה 304/204/367 בטופס 1301.
על אף האמור לעיל אם הכנסתך המועברת אליך מהחברה המשפחתית נוצרה בחברה, כולה או מקצתה, עקב יגיעתך האישית, ייחשב אותו חלק מההכנסה כהכנסה מיגיעה אישית בעסק ויירשם בשדה 170/150 בטופס 1301 – ולא בסעיף זה.
אם הנישום היה ה׳נישום המייצג׳ בחברה המשפחתית לפני הנישואים, או אם המניות – שהיו בחלקו שנה לפני הנישואים או בירושה, כשלעצמן היו מאפשרות לו להיות ה׳נישום המייצג׳ על-פי החוק – יותר לו ׳חישוב נפרד׳ לגבי הכנסות החברה המיוחסות, ויש לרשום אותן בטור של בן הזוג המתאים. בכל מקרה אחר יש לרשום את ההכנסה מחברה משפחתית המועברת ל׳נישום המייצג׳ בטור של ׳הכנסות שני בני הזוג׳.

הוראות ביצוע מס הכנסה מספר 03/2023

חברה משפחתית

שומות חברה משפחתית ו/או הנישום המייצג קשורות ביניהן, ולכן שידור שומה בתיק החברה או הנישום תמתין עד לשידור שומה בתיק הקשור (החברה או הנישום המייצג). דוחות אלו מעוכבים לניתוב והודעת שומה נשלחת לאחר ניתוב וקליטת דוח הנישום והחברה. יש צורך במעקב צמוד על דוחות אלו שכן, לעתים מוגשים דוח החברה המשפחתית ודוח הנישום בפערי זמן או על ידי מייצגים שונים או שהדוחות משודרים באופנים שונים, דוח אחד עם נייר והאחר מקוון מלא. מומלץ להפיק רשימות באמצעות שאילתה IRFM.
שאילתא IRFM – מציגה שומות מעוכבות של חברות משפחתיות ונישומים מייצגים. באמצעות השאילתא ניתן להפיק רשימות משני סוגים:
רשימה המרכזת את כל הדוחות המעוכבים עקב המתנה לדוח של חברה משפחתית או נישום מייצג שטרם הוגש, רשימה המרכזת את כל הדוחות המעוכבים עקב חוסר התאמה בשדה של הכנסה מועברת מחברה משפחתית לנישום מייצג.
סימון כוכבית ברשימה מסמן תחילת קבוצת חברות ונישומים חדשה.
סימון של שתי כוכביות מתריע על כך שהחברה משפחתית או הנישום המייצג, אינם רשומים במאגרי שע"מ כישות כזו: לא בוצע רישום בשאילתא IZFM ,הקושר בין החברה לנישום המייצג.
כתוצאה מחוסר התאמה בין הדיווח המוצהר לרישום במערכי שע"מ, השומה מעוכבת.

שידור דוחות חברה משפחתית

על פי סעיף 64א לפקודה, הכנסתה החייבת של חברה משפחתית לרבות שבח כמשמעותו בחוק מיסוי מקרקעין, יחשבו כהכנסתו או הפסדו של החבר שהוא בעל הזכות לחלק הגדול ביותר ברווחים בחברה. חוזר 1/2014 מפרט את אופן הטיפול השומתי בחברה משפחתית ובנישום המייצג, לאור תיקון 197 לפקודה.

שידור מקדמות בשל עודפות בחברה משפחתית

מקדמות בשל עודפות בטופס 1214 ישודרו בשדה 012 לרשום תשלומים בגין הוצאות עודפות ע"ח שנת המס ושדות 113 ו-013 לרשום מקדמות בגין הוצאות עודפות שנים קודמות. בחברה משפחתית הכנסות החברה משודרות בתיק הנישום וחישוב המס מתבצע לפי חישוב המס של יחיד. בטופס 1301 אין שדות לשידור מקדמות בשל הוצאות עודפות, לכן המקדמות של החברה המשפחתית, משודרות בשדה 040 (סה"כ הסכומים שנוכו במקור מהכנסות שאינן משכורת, שכר עבודה וקצבאות).
עודף מקדמות בשל הוצאות עודפות גורם להחזר מס או לקיזוז של מקדמות אלה כנגד המס על הכנסות אחרות של הנישום. לחישוב המס הנכון, יש לבצע את הפעולות הבאות:
א. בשידור השומה אצל הנישום המייצג, יש צורך לחשב את המס בגין ההכנסה של החברה המשפחתית בלבד.
ב. לצורך כך, יש לערוך סימולציה של חבות המס בתיק הנישום:
o חבות מס כולל ההכנסות של החברה המשפחתית.
o חבות מס ללא ההכנסות המועברות של החברה משפחתית.
o ההפרש בין חבויות המס לעיל, מהווה את המס בגין ההכנסות המועברות של החברה המשפחתית, שאותו יש להשוות מול המקדמות בשל הוצאות עודפות והנמוך מבניהם ירשם בשדה 040 .
o במקרה שלנישום יותר מחברה משפחתית אחת, יש לבצע את הפעולות הנ"ל לכל חברה בנפרד.
ג. יש לצרף עם הדוח של הנישום העתק של טופס 1227 (הצהרה בעניין מקדמות בשל הוצאות עודפות) של החברה.

הוראת ביצוע מס הכנסה 03/2023 – ניתוב שלב א ושינויים בשידור דוחות ושומות יחידים וחברות לשנת המס 2022

הוראת ביצוע מס הכנסה מספר 05/2022

9.9 חברה משפחתית

שידור דוח חברה משפחתית ודוח של נישום מעוכבים לניתוב והודעת שומה תשלח לאחר ניתוב וקליטת דוח המנהל והחברה. יש צורך במעקב צמוד על דוחות אלו שכן, לעתים מוגשים דוח החברה המשפחתית ודוח הנישום המייצג בפערי זמן או שהדוחות משודרים על ידי מייצגים שונים בפערי זמן או שהדוחות משודרים באופנים שונים, דוח אחד עם נייר והאחר מקוון מלא. על מנת להקל את המעקב מומלץ להפיק רשימות באמצעות שאילתה IRFM.
שאילתא IRFM – מציגה שומות מעוכבות של חברות משפחתיות ונישומים מייצגים. באמצעות השאילתא ניתן להפיק רשימות משני סוגים:
רשימה המרכזת את כל הדוחות המעוכבים עקב המתנה לדוח של חברה משפחתית או נישום מייצג שטרם הוגש,
רשימה המרכזת את כל הדוחות המעוכבים עקב חוסר התאמה בשדה של הכנסה מועברת מחברה משפחתית לנישום מייצג.
סימון כוכבית ברשימה מסמן תחילת קבוצת חברות ונישומים חדשה.
סימון של שתי כוכביות מתריע על כך שהחברה משפחתית או הנישום המייצג, אינם רשומים במאגרי שע"מ כישות כזו: לא בוצע רישום בשאילתא IZFM ,הקושר בין החברה לנישום המייצג. כתוצאה מחוסר התאמה בין הדיווח המוצהר לרישום במערכי שע"מ, השומה מעוכבת.

הוראת ביצוע מס הכנסה מספר 05/2022

חוזר מס

חוזר מס הכנסה מספר 2/2019 – הוראות סעיף 64 לעניין חברת בית וסעיף 64א לעניין חברה משפחתית – בעקבות תיקון מספר 245 לפקודת מס הכנסה

חוזר‏ מס‏ הכנסה‏ מספר 1/2014 – הוראות ‏סעיף‏ 64א לעניין‏ חברה‏ משפחתית‏- בעקבות‏ תיקון‏ 197 לפקודת‏ מס‏ הכנסה